Čemat OTR
  • Obrázek č. 1:
  • Obrázek č. 2:
  • Obrázek č. 3:
  • Obrázek č. 4:
  • Obrázek č. 5:
  • Obrázek č. 6:

Ing. Martin Křístek ze společnosti Čemat trading, spol. s r.o., z Bohumína nám díky svým patnáctiletým zkušenostem v oboru poskytl velmi komplexní a cenný pohled na tento segment. Čemat je ukázkou toho, jak dnes musí úspěšná firma v oboru „vyvažovat“ tržní trendy, které diktuje zákazník, nikoli dodavatel. Spolupráce s prémiovou značkou je i zde doplněna o značky středu i o budgetové značky, které si Čemat pečlivě vybírá a testuje. A výsledek je podobný, jako jsme zaznamenali i jinde: kvalita značek, které byly dosud přehlíženy, roste. Mezera mezi pomyslným „západem“ a „východem“ se zužuje.

Na svých webových stránkách v sekci O nás píšete: „Do roku 2025 chceme být moderní společností s majoritním podílem na trhu, reagující flexibilně a v souladu s nejnovějšími trendy na potřeby zákazníků z oblasti manipulační techniky a stavebního sektoru na celém území České a Slovenské republiky.“ Rok 2025 právě začal – splnili jste tento cíl?

Krátká odpověď zní ano. Snažíme se být moderní a využívat spoustu nových technologií, jak v obchodě, tak i v servisu. Máme vlastní CRM systém, který používáme už několik let. Díky velkému množství dat můžeme lépe cílit na zákazníky a být opravdu efektivní. Nedávno jsme tento systém rozšířili o servisní část, která nám dává aktuální přehled o vytíženosti a efektivitě servisů. To našim zákazníkům přináší rychlejší reakce na jejich požadavky a lepší komunikaci po servisních úkonech. Všechny potřebné dokumenty, jako potvrzení nebo faktury, odcházejí ihned na předem určené e-mailové adresy. Zákazník tak dostává potvrzení o realizaci v podobě elektronického montážního výkazu a fakturu. Všechny naše softwary jsou propojené a poskytují dobrý přehled o dané problematice. V terénu je CRM velmi nápomocné našim obchodním zástupcům, mohou si podle něj naplánovat návštěvy k zákazníkům, posílat jim cenové nabídky a my pak vyhodnocujeme úspěšnost našich obchodů a jsme také obratem schopni vylepšovat nabídku s ohledem na zpětnou vazbu. Moderní doba je sice velmi rychlá a někdy uspěchaná, ale v případě našeho servisu to každý den ulehčuje organizaci i práci celému týmu, který nakoukne do systému a hned ví, v jakém stavu se daná zakázka třeba nachází a kdo ji má na starosti. Na konci loňského roku jsme to ještě vylepšili a našim zákazníkům jsme poskytli novou B2B platformu, kde mohou pohodlně nakupovat.

Můžete tedy společnost blíže představit – její historii, předmět podnikání a především to, co se týká pneumatik a kol?

Čemat má na trhu za sebou už pořádný kus historie, působí v České a Slovenské republice přes 27 let. Ale začínali jsme jako malá firma v Bohumíně v jedné garáži a jedné kanceláři. Začínali jsme se superelastickými koly pro vysokozdvižné vozíky, k tomu jsme nabízeli například vidlice a přídavná zařízení a samozřejmě později se přidal i servis v podobě montáží. Postupně jsme se rozšiřovali a dneska už máme opravdu široké portfolio – nejen pneumatiky všeho druhu na stavební stroje i manipulační techniku, ale také přídavná zařízení (včetně půjčovny), polyuretanová kola nebo pryžové pásy na minibagry až po laserové systémy vhodné do skladů nebo kamerové systémy pro bezpečnou manipulaci, jak v logistice, tak ve stavebnictví. Přídavná zařízení zákazníkům nabízíme samozřejmě nová, ale stejně tak jsme schopni nabídnout použitá, jako „second hand“ (se stejnou zárukou), anebo je jen klientům zapůjčit z naší půjčovny, jelikož jsme rychle zjistili, že ne všichni potřebují velké drahé zařízení natrvalo a raději si je do provozu na jisté úkony zapůjčí. Důležité je také zmínit, že si zakládáme na tom, že spolupracujeme s řadou renomovaných značek, jako jsou například Michelin a CAMSO, ale i s dalšími výrobci jako Triangle nebo GRI, což jsou světové špičky v gumárenském průmyslu. Nechceme nabízet pneumatiky levně a rychle, ale hlavně kvalitně. Proto se k nám pak lidé rádi vracejí.

U loga někdy uvádíte „člen skupiny Michelin“. Co to konkrétně znamená?

Označení „člen skupiny Michelin“ signalizuje, že Čemat trading je součástí (vlastněn) silné a renomované globální společnosti, což přináší výhody jak pro samotnou firmu, tak i pro její zákazníky. Je to záruka kvality, stability a komplexních služeb v oblasti pneumatik pro manipulační, stavební a zemědělskou techniku. Díky spojení s Michelinem se rozšířila nabídka pneumatik, zejména v segmentu OTR (Off-The-Road) pneumatik pro stavební, těžební a zemědělské stroje. Michelin také klade velký důraz na kvalitní a bezpečné servisní služby a díky akvizici Čematu posílil svou přítomnost a servisní kapacity ve střední Evropě. Čemat trading tak může nabídnout ještě komplexnější servisní služby pro své zákazníky.

Pokud se omezíme na segment pneumatik OTR/EM, jaké pneumatiky dodáváte z hlediska způsobu použití?

Naši výrobci pokrývají celou šíři portfolia pneumatik pro všechny typy provozů. Obecně se dají OTR pneumatiky rozlišit ve dvou rovinách. Podle typu stroje, tedy především nakladače, grejdry, poté kloubové a pevné dempry. Dále podle typu ochrany – dělí se na tři třídy odolnosti, základní L3/E3, střední třídu L4/E4 a nejodolnější třídu L5. Pneumatiky se liší například použitou směsí, hloubkou dezénu, konstrukcí, nosností, ochranou, hmotností a mnoha dalšími parametry, jako je odolnost vůči teplotě a hodinovému nájezdu. Celkově naším posláním je přinášet klientům kvalitní produkty, takže vždy zjišťujeme typ provozu, ve kterém se stroj pohybuje, a navrhujeme pouze ta řešení, která splňují kritéria dané aplikace.

Jaké značky pneumatik převládají ve vašem portfoliu? Jste u některých z nich též v roli dovozců nebo výlučných distributorů?

Ano, u některých značek působíme v roli výhradního dovozce nebo distributora pro Českou a Slovenskou republiku. Konkrétně se jedná například o značky Camso, Nexen, Galaxy, Triangle a GRI. Toto výhradní zastoupení nám umožňuje úzkou spolupráci s výrobci, zajištění exkluzivních dodávek a poskytování odborného poradenství a servisu na nejvyšší úrovni. Díky tomu můžeme našim zákazníkům nabídnout nejen kvalitní produkty, ale i komplexní služby a technickou podporu.

Jak byste charakterizoval hlavní technické a technologické trendy v oblasti OTR/EM pneumatik?

Jedním z trendů posledních let jsou tříhvězdičkové kostry, tedy kostry, které jsou schopny unést větší zátěž než dosavadní většina dvouhvězdičkových typů. Tento trend reaguje na neustálé požadavky zákazníků na výkonnější stroje, které více unesou, na což musí reagovat také pneumatiky. Dalším trendem jsou například technologie, které posilují tloušťku pneumatiky v oblasti patky a prodlužují tak i její životnost, což je klíčovým faktorem při snižování provozních nákladů, maximalizaci výkonu zařízení a zvýšení produktivity.

Platí v tomto segmentu „klasické“ dělení na „budget“, „value“ a „premium“, nebo je zde toto členění nějak modifikováno?
Určitě platí rozdělení značek podle segmentů. Na topu je určitě „svatá trojice“ Michelin, Goodyear a Bridgestone, ve středním segmentu je také několik známých značek, ale z mého pohledu je určitě největší přetlak v segmentu levnějších značek, kdy primárně z Číny přichází každý rok více nových značek na evropský trh. Na tento trend jsme museli reagovat i my, takže již dlouhá léta spolupracujeme napřímo se čtvrtým největším výrobcem OTR pneumatik na světě, značkou Triangle, která je velice populární na českém i evropském trhu. Pneumatiky této značky se dodávají mimo jiné i do prvovýroby strojů Caterpillar a získaly několik dodavatelských hodnocení kvality.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/2025