Každý „příběh“ OTR pneumatik obsahuje určité spojující prvky, ale zároveň v něm lze nalézt jedinečné aspekty. To platí i pro společnost YOKOHAMA – OTR CZECH z Nového Města nad Metují, která funguje jako samostatná divize firmy Pneu – Truněček. Na českém a slovenském trhu zastupuje OTR pneumatiky japonské značky Yokohama. Sama firma má své kořeny již v roce 1993, přičemž její spojení s Yokohamou začalo v roce 2014. Při setkání jsme si s jejími zástupci, Vladimírem Grimem a Martinem Řehořem, Ph.D., povídali o tom, čím je tato organizace jedinečná a co může nabídnout svým zákazníkům.
Spolupráce začala se značkou Mitas, konkrétně se společností Obnova Brno, s níž Pneu – Truněček založil společný podnik Obnova – Truněček. Partnerství se neomezovalo pouze na obchod, ale zahrnovalo také technický a vývojový aspekt. Jedním z klíčových projektů byla radializace výrobního segmentu EM pneumatik Mitas, na níž se východočeská firma podílela společně s inženýry z vývojového střediska ve Zlíně a s oddělením sídlícím v Německu. Z pohledu dnešního profesionálního R&D to může působit úsměvně, ale tehdy to bylo běžné.
Od neznámé po „českou“ značku
Yokohama – OTR CZECH v současnosti není samostatnou společností, ale organizační jednotkou v rámci Pneu – Truněček, zaměřenou na dovoz, distribuci a servis OTR pneumatik značky Yokohama. Tento japonský výrobce, který se ve všech segmentech pyšní atributy prémiové značky, v posledních letech výrazně posiluje svou přítomnost v oblasti mimosilničních pneumatik.
Jeho „českou stopou“ se stala akvizice společnosti Trelleborg Wheel Services a svůj expanzní záměr nedávno potvrdil převzetím OTR divize značky Goodyear. Uvedené akvizice potvrzují, že Yokohama je světová špička v segmentu OTR pneumatik. Pro Yokohama – OTR Czech představuje dynamická růstová strategie a akvizice mateřské společnosti významnou příležitost. Kdo by v roce 2014 předpokládal, že Yokohama zde koupí továrny a učiní z OTR pneumatik svůj strategický segment? S tímto růstem však přichází i značná zodpovědnost. Nejde jen o tržní podíly a prodejní čísla – přestože i v této oblasti má Yokohama vysoká očekávání – ale také o budování značky, posilování vlivu v OE (první výbavě) u výrobců strojů a zvyšování povědomí o jménu. Jak ukazují zkušenosti z jiných odvětví, investice do výroby v místě s sebou nesou ambici stát se nejen klíčovým hráčem na trhu, ale také „domácím love brandem“.
Prémiová bez diskuzí
Po více než deseti letech zkušeností se značkou Yokohama nemají její tuzemští zástupci a zákazníci nejmenší pochybnosti o její kvalitě. „Máme desetileté srovnání a řešili jsme jen marginální množství reklamací. Tyto pneumatiky patří do prémiové třídy, což se samozřejmě odráží i v jejich ceně,“ říká Vladimír Grim.
Přitom až do roku 2014 nebyla Evropa pro Yokohamu v segmentu OTR/EM prioritou. „Ani stavební stroje tehdy nevyjížděly z výroby s touto značkou pneumatik v první výbavě. Od té doby se ale situace výrazně změnila, i když pro nás zůstává dlouhodobým úkolem dál posilovat naši přítomnost na trhu,“ dodává Grim.
„Musíme proniknout k výrobcům strojů,“ zdůrazňuje Martin Řehoř a vysvětluje klíčový faktor úspěchu: „Základem je kvalitní značkový servis Yokohama, který je podmínkou pro to, abychom mohli být schváleni pro dodávky prvních výbav. Když si zákazník objednává nový stavební stroj, podobně jako u osobních aut si volí doplňky, příslušenství a značku pneumatik. Je proto nezbytné, aby Yokohama byla součástí této nabídky a figurovala v oficiálních tabulkách výrobců a jejich manuálech.“
Ačkoli je prémiová značka Yokohama pro společnost prioritou a strategickým produktem, u Pneu – Truněček nemůžeme spoléhat pouze na jednu značku. V případě východočeské firmy jsou alternativou další značky v rámci skupiny, jako například Goodyear, Mitas, Trelleborg a další. Převážná většina servisních zásahů se provádí přímo u zákazníků – firma k tomu využívá plně vybavený mobilní servis na podvozcích 12 a 3,5 t. „Většinou používáme vlastní originální technologické know-how, které zahrnuje konstrukčně a originálně navržené přípravky, jež jsme doplnili o americkou technologii,“ říká zástupce společnosti. Yokohama-OTR Czech má své cíle přesně nadefinované až do roku 2027, které zahrnují i získání 15–20% podílu na českém trhu, a to jen ve značce Yokohama. S rozvojem značky se očekává rozšíření výrobního programu, což vytvoří konkurenci tam, kde nyní ještě není. A kdo je pro Yokohamu největší konkurencí? Jsou to tuzemská zastoupení prémiových značek v segmentu EM/OTR pneumatik.
Obchodní metody zůstávají stále stejné, nelze vymyslet nic zásadně nového. Klíčová je osvětová činnost, precizní práce se zákazníky, kvalitní prověřený servis, seznamování trhu se značkou Yokohama a přesvědčování zákazníka, že produkty Yokohama v segmentu OTR/EM představují správnou technicko-ekonomickou volbu z hlediska provozu strojů. „To je také nejdražší a nejsložitější část,“ uzavírají zástupci značky Yokohama v segmentu OTR pneumatik na českém a slovenském trhu.