„Pro nás jako pro výrobní závod je nejstěžejnější vytížení a potenciál výrobní linky. Tam zaznamenáváme za poslední dva roky propad. Má to několik důvodů, hlavně intenzivní dovoz nákladních pneumatik z Asie, nebo generační předávání autodoprav, kdy se ztrácí spousta informací,“ říká Leoš Novák z brněnské společnosti Carling, která patří ke špičce na trhu v oblasti protektorování, prodeji nových pneumatik a servisu.


A dále vysvětluje: „Otcové a dědové brali protektorování jako samozřejmost, byla to forma, jak uspořit náklady v silniční dopravě. Ale u mladých lidí tato souvislost už odpadá. Žijí v jiných intencích, jiných dimenzích. Pro ně je samozřejmě už ,bližší košile než kabátʻ. Rychle si sáhnou po nějaké relativně výhodné alternativě v podobě nové pneumatiky. Nepřemýšlejí, jak prodloužit život té kostry, když ji ojedou,“ uvažuje Leoš Novák. A „ztráta dat“ je dalším typickým problémem, kdy generace z počátků svobodného podnikání pomalu odchází. Ta nová už vyrostla v úplně nových podmínkách a zpravidla necítí loajalitu a potřebu navázat na staré kontakty. Protektorování je tak pod dvojím tlakem. Chybí osvěta, společnost žije „green dealem“, ale nikoho nezajímá, že tu existuje legitimní odvětví, které šetří 70 % surovin, a tudíž tu zelenou myšlenku naplňuje úplně ze všech nejvíc.

Lidé už nechtějí tolik experimentovat
Tam, kde se dlouholeté vztahy zatím udržely, to naštěstí funguje: „Jsme stále obor vztahový. U nás se míjejí účinkem jiné obchodní techniky, např. forma e-shopu, cílená inzerce na webech apod. Největší síla je v osobním vztahu. Ano, je to rizikové, protože osobní vztah si často pěstuje vlastní obchodní zástupce. Bylo by fajn, kdyby se vztah vytvářel na úrovni společností. Ale tím, že je to vztah mezi lidmi, to bohužel nejde. Osobní vztah vzniká opravdu v rovině obchodní zástupce a dejme tomu majitel firmy nebo člověk zodpovědný za dopravu. Ale je to asi v našem oboru nejstabilnější, nejsilnější forma obchodního vztahu. Lidé chtějí čím dál méně něco měnit, protože jsou přehlceni informacemi, neustále je někdo bombarduje. Chápu, že se ta únava dostaví. Proto je pro ně ten dlouhodobý, stabilní vztah východiskem z toho, aby dokázali efektivně vzdorovat té haldě nabídek, která se na ně valí,“ vysvětluje jednu přece jenom světlou stránku dnešní doby Leoš Novák.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/25. Dočtete se i o tom, proč se mění zažitá tabu o kvalitě koster a jak se v čase mění podíly značek na celkových obratech.