PNEU REVUE 1 / 24

Výraz "prémiová značka" je velmi oblíbeným, hojně používaným vyjádřením výjimečnosti, kvality a pokrokovosti produktu (nebo služby) napříč všemi obory. V sémantickém významu vlastně říká, že výrobek obsahuje určitou "prémii", tedy něco navíc, co jiné značky nemají. Na druhé straně je to levný a jednouchý způsob, jak vyvolat u daného zboží zdání kvality a jedinečnosti, takže se věcem dává prémiový přívlastek i tam, kde to není na místě. Nemluvě již o extrémech typu, že když si koupíte výrobek XY, budete mít "prémiové Vánoce", jak jsem loni někde četl.
Ani pneumatiky nezůstaly stranou prémiového škatulkování, ba právě naopak - výrobci s prémiovým statutem hojně pracují. Je to součást jejich "značkové politiky", kterou zejména velké koncerny řídí své portfolio značek tak, aby se vzájemně doplňovaly a ne kanibalizovaly. Značky, prémiové i ostatní, se v čase mění, vznikají a zanikají, posilují nebo oslabují, mohou být předmětem složitých licenčních transakcí. Byly značky, které ve své době platily za prémiové (i když se ten výraz ještě nemusel používat), ale dnes jimi zdaleka nejsou. Napadá mě např. Firestone - kdysi rovnocenný soupeř Goodyearu mu dnes nesahá ani po kotníky. Opačným vývojem prošla značka Bridgestone - od něčeho neznámého, nečitelného, exotického po nezpochybnitelnou prémiovou značku dneška. Také německý Continental byl před 40-50 lety spíše lokálním výrobcem s malým vlivem na globálním trhu, což se změnilo s nástupem tamního automobilového průmyslu. Výrobci pneumatik mají obvykle tendenci své značky "povyšovat", ale jsou i opačné příklady. Dunlop jsem vždy vnímal jako jasnou prémiovou značku - jméno objevitele vulkanizačního procesu, nejlepší britské průmyslové tradice, vítězství v motorsportu, slavný oblouk v Le Mans, nejvyšší technologické segmenty včetně letectví atd. Jenže Dunlop si také prošel složitou anabází, dávno opustil Britské ostrovy, obletěl svět a šel takříkajíc z ruky do ruky. Pro část světa (včetně Evropy) drží licenci na značku Dunlop (a tedy i právo pod touto značkou vyrábět) koncern Goodyear. A ten nedávno ohlásil, že ve svém produktovém spektru "přesouvá" Dunlop "o patro níž", a že tedy již není prémiovou značkou jako Goodyear. To je vždy úskalí procesu, kdy "půjčujete" svůj brand někomu jinému. Máte z toho sice dobrý pasivní příjem, ale jednou se vám může vrátit zpět "druhou třídou".
V tomto čísle Pneu revue se snažíme odpovědět na otázku, jaké jsou atributy prémiové značky pneumatik, co by tam rozhodně nemělo chybět, a zjišťujeme názory výrobců, velkoobchodů i dealerů.
Prémiovou sezónu v pneuservisu vám přeje
Martin Mensa
vydavatel
P.S. Nejdéle v pondělí 17.6. přidáme ukázky z článků nového čísla. Již nyní můžete mít celý časopis v pohodlné on-line čtečce zde.

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 1 / 24

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 1 / 24

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 1 / 24

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 1 / 24

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 1 / 24