A to dokonce ne méně než tisíckrát. Nezávislá autorita, která se zaměřuje na měření a testování emisí a která, jak tvrdí, „přináší transparentnost do popleteného tržního odvětví“, označuje pevné částice pocházející z pneumatik a brzdových destiček za závažný a rostoucí environmentální problém.
Přehlížený problém
A problém, který se ještě zhoršuje s typy automobilů, které si v současnosti vybíráme a které řídíme. Zelení entusiasté jistě zajásají v naději, že řeč je o velkých, těžkých SUV jako hlavním „pachateli“ znečištění, ovšem specialisté současně poukazují na elektrická vozidla jako závažného spoluviníka. Přítomnost těžkých baterií dělá elektromobily těžšími než auta na konvenční pohony a tato dodatečná váha přispívá k většímu opotřebení pneumatik.
„A co je horší, znečištění pocházející z pneumatik není nijak regulováno, na rozdíl od emisí výfukových plynů, které se rapidně snížily díky regulatorním opatřením. V současnosti nová auta emitují velmi málo pevných částic, ale stále větší obavy panují kolem ´neplynových emisí´,“ dodává EA.
Neplynové emise (NPE) jsou částice, které se do ovzduší dostávají kvůli opotřebení brzd, pneumatik, povrchu vozovek a víření prachu během provozu vozidla. EA dokládá , že NPE z dopravy tvoří 60 % polétavého prachu PM2,5 a 73 % prachu kategorie PM10. Což znamená, že většina pevných částic v ovzduší pochází z jiných zdrojů než jsou emise výfukových plynů, ale generuje je přesto doprava. Podle EA by se tomuto problému měla věnovat mnohem větší pozornost.
Celý článek vyjde v Pneu revue č. 2/2020