Situace v asijských přístavech vyústila v nedostatek kontejnerů u všech hlavních dopravců, zejména u typů o délce 40 stop. Částečně to způsobil zpožděný dopad pandemie na globální námořní a dodavatelské řetězce, nedostatek pracovních sil a vybavení a přetížení evropských a severoamerických přístavů, jakož i snížení importu do jihovýchodní Asie. To vše způsobuje, že se donedávna plynulý oběh kontejnerů „zasekává“.
Trojan vysvětluje, že využití kontejnerů bylo letos ve tvaru písmene V, přičemž nejnižší hodnota byla ve druhém čtvrtletí, kdy byla poptávka nejvíce ovlivněna pandemií. Poté rychle vzrostla poptávka po levných a strategických skladovacích místech a vybavení. Počátkem července bylo"znehybněno" 600 000 tzv. ekvivalentních jednotek (TEU) 40stopových kontejnerů, přičemž 350 000 TEU pokrývá sotva dva týdny celosvětového objemu vývozu.
Obrátkovost kontejnerů se také zpomalila v Číně. Kontejnery uvízly v několika přístavech, včetně takových míst, která jsou klíčová pro globální obchod s pneumatikami, jako Qingdao, Lianyungang, Ningbo a Šanghaj. Hlavní přepravci Hapag-Lloyd a společnost Mediterranean Shipping Company hlásí další zpoždění způsobená akutním nedostatkem chladírenských zásuvek v přístavech Tchien-ťinu, a to kvůli rozsáhlému testování, preventivním opatřením a zvýšenému importu chlazených potravin v souvislosti s pandemií.
Čínští výrobci kontejnerů mezitím prodloužili pracovní dobu z osmi na jedenáct hodin a od září začali produkovat kapacitu 300 000 TEU měsíčně.
Export versus import
Trojan dodává, že zatímco čínské objemy vývozu jsou stabilní, objemy dovozu dramaticky poklesly. To znamená, že prázdné kontejnery jsou uvězněny v zámořských přístavech a nevracejí se v dostatečném množství do Číny. S nedostatkem jsou spojeny také restrikce při uvolňování prázdných kontejnerů ze strany několika dopravců před jejich plánovaným odesláním. Například Hapag-Lloyd uvolňuje kontejnery ze skladů až osm dní před plánovaným připlutím plavidla do pevninské Číny.
Tyto rozsáhlé nedostatky a zpoždění vedly k tomu, že mnoho přepravních společností začalo účtovat příplatky, aby kompenzovaly rostoucí provozní náklady. Několik hlavních dopravců již v uplynulém měsíci uplatnilo nebo plánuje uplatnit příplatky v mezinárodních přístavech, jako je London Gateway a dalších britské přístavy.