„Tyto závody se nebudou odehrávat na standardizovaných drahách se stejnými asfaltovými povrchy,“ říká projektová manažerka společnosti Continental Sandra Roslan a popisuje výjimečné výzvy, které před nimi stojí. „Tentokrát budou týmy soutěžit v přírodním prostředí a na různorodých a velmi odlišných površích. Mám na mysli například písek, štěrk, kameny, bahno a led,“ dodává Sandra Roslan.
Protože jde o závody, nebude nouze o extrémní zrychlení, prudké brzdění, vysoké rychlosti i v ostrých zatáčkách, smyky, a dokonce i skoky.
Pneumatiky však budou namáhány i samotnými vozidly, která jsou také vyvinuta speciálně pro tento konkrétní seriál závodů Extreme E. SUV s názvem ODYSSEY 21 na elektrický pohon mají výkon, odpovídající 550 koňským silám, a disponují trojnásobným kroutivým momentem oproti závodním vozům Formule E druhé generace. Za volantem každého automobilu se budou střídat profesionální jezdci, přičemž každou posádku bude tvořit muž a žena. O nový titul mistra Extreme E se chystá bojovat i nově založený tým X44 úřadujícího světového šampiona Formule 1 Lewise Hamiltona. Mezi piloty nebude chybět například Carlos Sainz, dvojnásobný mistr světa v rallye a trojnásobný vítěz Rallye Dakar.
„Díky výjimečné konstelaci se zde bavíme o největší výzvě, jaké kdy pneumatiky v motoristickém sportu čelily,“ tvrdí Sandra Roslan. Aby mohli jít piloti s pneumatikami až na limit v průběhu celých závodů a zároveň měli zajištěnou maximální bezpečnost pro svá vozidla i vlastní osoby, jsou závodní speciály vybaveny speciálním systémem pro monitorování pneumatik.
Digitální spojení s pneumatikami dělá závody mnohem bezpečnějšími
V každé pneumatice je umístěn čip pro monitoring tlaku a teploty pneumatik ContiPressureCheck. Senzor uvnitř každé pneumatiky neustále měří a analyzuje tyto údaje a informuje o nich i řidiče prostřednictvím displeje v kabině. Změny v tlaku a teplotě pneumatiky spustí vizuální a zvukový varovný signál. Upozorní řidiče, který může vzápětí jednat a předejít poškození pneumatiky. Údaje z pneumatiky se zároveň přenášejí přes systém ContiConnect do monitorů a počítačů technického podpůrného týmu a ukládají se i pro pozdější analýzu po závodech.
Jak pracuje systém ContiConnect
ContiConnect se již osvědčil v praxi po celém světě. Původně byl vyvinut ve spolupráci pro nákladní dopravu. Aplikace ContiConnect poskytuje manažerům vozových parků přístup k údajům o tlaku a teplotě v pneumatikách každého vozidla prostřednictvím webového portálu. Údaje o pneumatikách se přenášejí jedním ze dvou způsobů, stacionárním – když vozidlo projede kolem čtecí stanice – nebo živě, při jízdě na cestách prostřednictvím aplikace ContiConnect Driver App, která zároveň informuje řidiče.
Seriál závodů v terénu Extreme E se organizuje ve spolupráci se seriálem Formule E a Continental je sponzorem seriálu Extreme E. Tato technologická společnost bude obouvat na všechna vozidla pneumatiky do různorodých a mimořádně náročných podmínek, jimž budou čelit. Promotérská společnost Formula E Holdings Ltd. očekává, že se závodů v první sezoně zúčastní deset týmů.