Čísla jsou vždycky nakonec to hlavní, co odlišuje úspěšné firmy od neúspěšných, průměrné od zářících. Důležitá je samozřejmě také dlouhodobá stabilita, protože i Keke Rosberg vyhrál šampionát formule 1, aniž by zvítězil v jediném závodě. Ekonomické výsledky vyjádřené čísly můžeme sledovat v různých časových horizontech a z desítek různých pohledů. Pro někoho je prioritou obrat a získání podílu na trhu, pro jiného zase hospodářský výsledek, tedy zisk. Pro jednoho jsou důležité kusy, pro jiného peníze z tržeb a pro třetího zisk. Každý má své priority, které se většinou mění v čase, ale obecně lze říci, že čísla zajímají každého.
Když jsme si vytkli za cíl věnovat se v Pneu revue tématu „značky a jejich podíly“, věděli jsme, že je to téměř „mission impossible“. Hospodářské výsledky lze vyčíst z veřejně dostupných zdrojů, pokud je firma odevzdává, ale jejich interpretace je mnohdy obtížná. Existují i přesnější, placené kanály, které poskytují data takříkajíc v „lepším rozlišení“ a grafickém zpracování, ale o to, jak se komu podnikání rentuje, nám v tomto tématu ani nešlo. Spíše nám šlo o ty „kusy“, o to, jaká značka si jak vede a jak se podíly mění v toku času. Nakonec se názory, které jsme nasbírali, točily spíše kolem zastoupení jednotlivých tříd (budget, prémium), vývoje rozměrového portfolia a podobných, spíše obecných veličin.
Značky své podíly nezveřejňují, i když je díky své účasti v tzv. Europoolu znají, stejně jako znají velikost celého trhu, a to v jeho velice podrobné kategorizaci. Dá se říci, že např. v nákladních a autobusových pneumatikách se sledují desítky různých podskupin, což dozajista pomáhá obchodním a marketingovým manažerům poznávat tržní trendy a včas na ně reagovat. Nám se podařilo syntézou několika zdrojů odhadnout celkovou velikost trhu v hlavních produktových skupinách pneumatik a jeho vývoj mezi loňským a předloňským rokem (viz tabulky).
Bohužel (ale ani jsme to nečekali) jsme nevyšťourali žádnou „výbušnou“ informaci na téma „kusy a podíly“, jako nám např. sdělil koncem devadesátých let minulého století jeden z prvních tuzemských ředitelů Michelinu. Jeho konstatování, že „prodáme 500 000 kusů pneumatik“, tehdy rezonovalo trhem pěkných pár měsíců a způsobilo vášnivé diskuze. Přinášíme tedy to, co se nám podařilo shromáždit, a věříme, že i bez „exploze“ to pár informačně zajímavých momentů přináší.
Anketa:
- Zajímá se vaše společnost o tržní podíly své značky a konkurenčních značek a pokud ano, jaké metody k tomu používáte? Jak přesnými daty podle svého názoru disponujete?
- Existují jakákoli data současná nebo minulá, která jste ochotni zveřejnit?
- Došlo podle vás za poslední dekádu k nějakému přeskupení tržních podílů a pokud ano, jakým směrem?
- Jste spokojeni s tržním podílem své značky (značek) a existuje podle vás nějaká obchodní skupina, v níž podle vás máte podíl, jehož si velmi považujete?
Zdeněk Vacl, Pirelli
- Ano, sledování vývoje tržních podílů je přirozenou součástí naší analytické práce, která se opírá o velká data, jimiž disponujeme jak na globální, tak i na lokální úrovni. Je to přirozený trend doby, více a více pracovat s daty a na jejich základě optimalizovat rozhodovací proces, sledovat a identifikovat trendy a samozřejmě sledovat konkurenci. Sledování tržních podílů tedy může výrazně přispět ke změně a optimalizaci obchodní strategie, což vede k lepšímu postavení na trhu a dlouhodobému růstu. S kvalitou a dostupností dat jsme spokojeni. Investujeme dost času a peněz do jejich zpracování a jsou součástí naší byznysové inteligence
- Je spousta dat, která oficiálně komunikujeme, případně jsou součástí našich prezentací při hodnocení výkonnosti trhu či při vzájemné diskusi s našimi partnery.
- Ano, posuny jsou zřetelné a můžeme nabídnout jeden konkrétní pohled na vývoj českého trhu, specifické zvyšování podílu celoročních pneumatik, které dnes představují již desetinu celého trhu pneumatik z pohledu oficiálních dat.
- Obecně nás informace o tržních podílech vedou k dlouhodobému strategickému plánování, přesnému cílení a následnému vyhodnocení či korekci. Značka Pirelli má neotřesitelnou pozici lídra například v segmentu vysoce výkonných pneumatik, UHP (Ultra High Performance), a proto není překvapením, že každá čtvrtá pneumatika v rozměru 19“ a větších prodaná na trhu náhradní potřeby nese název Pirelli.
Roman Moško, Continental Barum
- Sledujeme vývoj prodejů našich značek ve všech segmentech, a to nejen v rámci ETRMA Poolu, ale i v kontextu celkového trhu, tj. včetně značek mimo sdružení ETRMA.
Na základě dostupných informací odhadujeme pozici ostatních hráčů na lokálních trzích. Díky našemu členství v ETRMA máme přístup k cenným datům o vývoji poolu a našem podílu. Zároveň využíváme širokou škálu dalších zdrojů a metod: různé průzkumy napříč celým automobilovým sektorem, analýzy stavu vozového parku, vývoje importů, spontánní znalosti značek i vývoj online trhu s pneumatikami. V neposlední řadě bychom neměli vynechat poměrně četný tým našich obchodníků, kteří se právě na trhu pohybují a přicházejí se subjektivními postřehy o vývoji trhu. - Pro základní orientaci ve struktuře a objemu celkového trhu doporučujeme odborné veřejnosti navštěvovat oficiální stránku Asociace výrobců pneumatik v ČR a SR (avpneu.cz a avpneu.sk). V části Aktuality najdeme vždy aktuální přehledy o vývoji ETRMA trhu, přehledy dovozu pneumatik do ČR a SR a další informace relativní pro náš byznys. Asociace výrobců pneumatik v ČR a SR je přidruženým členem ETRMA.
Trh, požadavky zákazníků a celý automobilový sektor se neustále vyvíjejí, což se odráží i ve vývoji samotného trhu s pneumatikami. - Posílení preferencí zákazníků směrem k SUV segmentu, širší spektrum nových značek vozidel na trhu, liberálnější pohled mladší generace na status vozidla a rozšíření výrobní kapacity netradičních evropských značek v Evropě vedou ke změnám mezi jednotlivými segmenty na trhu. Se změnou struktury vozového parku i požadavků první výbavy na různé pneumatiky roste i rozměrová komplexita portfolia jednotlivých segmentů.
- Vývoj našeho tržního podílu nekomentujeme. Naším hlavním zájmem je zákazník. Sledujeme trendy, které ovlivňují a budou ovlivňovat současná i budoucí očekávání, nákupní chování a požadavky zákazníků.
Regulace v dopravě zaměřené na snižování emisí, používání udržitelných materiálů ve výrobě, vývoj vozového parku, rozvoj elektromobility, změny v preferencích mobility, celkový objem vozidel v B2C a B2B sektorech, trendy v logistice a distribuci (např. rozvoj last mile delivery), digitalizace ve fleet managementu – to vše se projevuje a projeví ve změně nákupních požadavků zákazníka.
V rámci pravidelných školení pro prodejní personál našich partnerů Continental Training Days, ale i v rámci dalších materiálů na podporu prodeje sdílíme s našimi obchodními partnery aktuální trendy na trhu. Tak, aby dokázali vyhodnotit jejich dopad na podnikání a aktualizovat obchodní model podle vývoje vozového parku a preferencí zákazníků. To vše se odráží v přizpůsobení naší nabídky tak, abychom dokázali reagovat na růstové možnosti jednotlivých segmentů.
Tomas Turna, společnost PNEUFORCE
Tržní podíly jednotlivých značek nás velmi zajímají, a to nejen na českém trhu, ale i na evropských trzích. Mnoho čísel, údajů a informací potřebných pro analýzu těchto podílů jsou k dispozici, i když má každý trh své vlastní specifické údaje.
Ve většině zemí existují statistické úřady, obchodní asociace nebo průmyslové asociace, průmyslové a obchodní komory nebo podobné instituce, které takové informace poskytují. Jen je potřebné data najít, umět analyzovat a použít. V zemích bez těchto orgánů se opíráme o vyjádření příslušných dovozců a vlastní analýzy z prodeje. Aktuální posun tržního podílu, který pozorujeme, se netýká jednotlivých značek, ale segmentů. Podle našich pozorování roste segment „levných pneumatik“. Budoucnost je vždy nejasná a je velmi obtížné toto posoudit bez znalosti přesných budoucích strategií jak výrobců, tak dovozců.
Více k tématu si přečtěte v Pneu revue 1 / 2025. Dozvíte se také, kolik se loni v Česku prodalo pneumatik a jak jsou na tom jednotlivé segmenty.