Podnikání v pneu, Fabien Bouquet

Časopis Tyres & Accessories uveřejnil rozhovor s  Fabienem Bouquetem, nejvyšším výkonným představitelem mezinárodní sítě Point S. Některé myšlenky jsou zajímavé i pro české podnikatele v pneu-byznysu a servisu.

Bouquet vypráví příběh o tom, jak mu jeho otec koncem prosince jistého roku ukázal zásoby pneumatik a řekl mu, že zítra budou mít o 5 procent vyšší hodnotu. „Zkrátka, tohle všechno je pryč. Ceny jsou nyní relativně nestabilní a mnohem méně konzistentně předvídatelné než v tehdejší době.“

„Model zisku prodejců se změnil. Snad s výjimkou Skandinávie se evropští prodejci pneumatik ocitli v situaci, kdy nemohou žít pouze z příjmů generovaných pneumatikami.“

Prodejci pneumatik navíc jednoduše nemohou držet zásoby tak, jak tomu bylo dříve. Existují dva důvody, proč se držení zásob stalo pro nezávislé prodejce pneumatik nepraktickým a v mnoha případech nemožným. Zaprvé kvůli nedostatku prostoru – což je obzvláště důležité v městských oblastech, kde je prostor vzácný a drahý. A zadruhé kvůli neustálému narůstání rozměrů a typů pneumatik. Podle vedoucích pracovníků společnosti Point S se počet skladových jednotek (SKU), se kterými musí prodejci pneumatik pracovat, již mnoho let zvyšuje o 7 procent ročně.

Mezitím tu máme globální rušení, způsobené kombinací cel a antidumpingového šetření EU. Bouquet k tomuto bodu poznamenává, že v USA výrobci prémiových pneumatik zvýšili ceny v reakci na cla přibližně o 7 procent. A tím znovu prohloubili rozdíl mezi sebou a levnějšími pneumatikami, které jsou dovozními cly zasaženy nejvíce. Jinými slovy, zvýšením cen výrobci prémiových pneumatik v podstatě zmírnili dopad, který měla dovozní cla mít. Jde o to, že něco podobného by se mohlo stát i v Evropě.

Zároveň se průměrné marže prémiových pneumatik v posledních letech údajně snížily na polovinu. Obchodní klima se změnilo natolik, že samotný prodej pneumatik již není tak udržitelným podnikáním jako dříve. V důsledku toho se mnoho nezávislých prodejců pneumatik stále více zaměřuje na jiné oblasti, například na servis a technické prohlídky, aby si udrželi požadovanou úroveň ziskovosti a trvalou udržitelnost svého podnikání.

Členové Point S údajně dosahují lepších výsledků, pokud jde o udržení a zvyšování objemu prodeje obecně a podílu prodeje prémiových pneumatik.

Sektor maloobchodu s pneumatikami se nachází na křižovatce, kde jsou adaptabilita a strategická partnerství klíčem k prosperitě v náročném obchodním prostředí. Bouquet zdůrazňuje důležitost diverzifikace, od zapojení dalších služeb, jako je seřízení geometrie či technická kontrola, až po využití jedinečných nabídek, jako jsou pneumatiky privátních značek a pokročilé systémy CRM. Vzhledem k tomu, že nezávislí prodejci čelí klesajícím maržím, rostoucím SKU a tlakům digitalizace, nabízí společnost Point S robustní síť na podporu udržitelného růstu.