• Obrázek č. 1:
  • Obrázek č. 2:
  • Obrázek č. 3:
  • Obrázek č. 4:
  • Obrázek č. 5:
  • Obrázek č. 6:
  • Obrázek č. 7:
  • Obrázek č. 8:
  • Obrázek č. 9:
  • Obrázek č. 10:
  • Obrázek č. 11:
  • Obrázek č. 12:

V červnovém čísle přineseme bilanční rozhovor se zástupci další společnosti, která se výrazně prosadila v pneumatikářské branži a má za sebou více než 30 let podnikání. Jedná se o ústeckou firmu Storex FST, která byla založena v roce 1991, vyrostla na vlně porevolučního podnikatelského nadšení, na pár let si zkusila společné podnikání s nadnárodní korporací a od roku 2018 se znovu ukotvila jako úspěšná rodinná firma se sedmi servisními místy, rozmístěnými převážně v severních Čechách.

Našimi hostiteli byli jeden ze zakladatelů Storexu Jan Novotný a jeho syn Jan Novotný junior. Zatímco zakladatel firmy je dosud aktivní hlavně v oblasti strategie a poradenství, „junior“ již plně převzal řízení obchodu. Jeho manželka se věnuje nákupu.

Ze sedmi obchodních a servisních míst je šest ve vlastnictví firmy – nájemní vztah si Storex ponechal pouze v Děčíně, historicky první pobočce firmy, kterou Jan Novotný považuje za „srdcovou“ záležitost. Těch „srdcovek“ bylo v historii Storexu ovšem víc. Hned na začátku podnikání například Matador, kterému slovy Jana Novotného Storex „vděčí hodně“, a také Bridgestone, který zde byl na pár let i spoluvlastníkem. „To ´manželství´ skončilo, ale v přátelském duchu. Dodnes je to náš důležitý partner“.

Firma se věnuje převážně maloobchodu, tedy prodeji a servisu pneumatik a částečně autoservisu. Provozuje e-shop na pneumatiky – prý úplně první, který na trhu vzniknul. Dnes slouží e-shop převážně ke komunikaci s vlastními zákazníky, jako rozhraní pro objednávání a poskytování informací. „Za to, že jsme nešli touto cestou, jsem dnes rád,“ říká Jan Novotný a vyjmenovává úskalí, kterým dnes toto podnikání čelí. Jsou to například skladové zásoby, které e-shopy nutí vázat ve skladech obrovské prostředky. Se stále rostoucí typovou a rozměrovou škálou, kterou dále eskalují speciální homologace pro automobilky, je tento problém ještě citelnější. „Myslím si, že na trhu přežijí dva velké e-shopy na pneumatiky, a také tuším, které. Pro ostatní nebude místo, navzdory vysokému podílu tohoto kanálu v naší zemi,“ myslí si Jan Novotný.

Hovořili jsem i o spoustě dalších aspektů pneuservisního podnikání. Jak si Storex vybírá značky pneumatik? V dnešní době poměrně vyrovnaných podmínek často rozhoduje i obyčejná „lidská chemie“. Ačkoli se Storex považuje za loajálního partnera, pro každou sezónu provádí určitý „audit“ nabídek a vybírá si ty, které se co nejblíže potkávají s cíli společnosti. A loga této čtveřice pak hrdě visí na stěně přijímací místnosti pro zákazníky, jak nás na to upozornili otec a syn Novotní při prohlídce pneuservisu v Havířské ulici v Ústí nad Labem. Kdo to momentálně je? Proč to tajit: Bridgestone, Nokian, Hankook a Davanti.

Řeč přišla i na výhradní distribuci jedné z nich – značky Davanti a začínající spolupráci se značkou JK Tyre. Dozvěděli jsme se, proč při té záplavě privátních značek na evropském trhu zrovna Davanti a co ústecké podnikatele přesvědčilo.

A to nebylo zdaleka vše, o čem jsme rozmlouvali v našem dubnovém rozhovoru. Celý si přečtěte v červnovém čísle Pneu revue a brzy přineseme i video v našem Pneu blogu.