Jak byste zhodnotil uplynulý rok 2019 z hlediska značky Nokian na českém trhu?
Start do roku 2019 nebyl úplně ideální, ale rok jako celek byl úspěšný. Příjemným překvapením byla letní sezona, která byla obchodně úspěšnější než předešlá, což za situace, kdy trh stagnoval, určitě potěšilo. Podepsalo se na tom i to, že jsme přišli po delší době s novými dezény, které byly úspěšné v testech a trh je akceptoval. Zimní sezona byla také relativně úspěšná, ale zde je potřeba říct, že my v zimě již žádné extra velké nárůsty neočekáváme a je vždy úspěch, když své pozice obhájíme.
Co považujete v současné době pro přímé obchodní zastoupení, jako jste vy, za největší výzvu?
Velkým tématem je dnes logistika, to se v podstatě týká všech značek a všech článků obchodního řetězce. Logistické kapacity jsou u nás na hraně, mimo jiné proto, že u nás je obrovský podíl e-byznysu, a co si budeme povídat, pro rozvážkové firmy je příjemnější rozvážet mobily než pneumatiky. Zásobování skladů ve větších objemech funguje ještě relativně dobře, ale když dojde na sezonní dodávky v režimu menších vozů kolem 7,5 tuny, tak už začíná problém.
Nevyvolává to tlak na cenu logistických služeb, která by zpětně mohla ovlivnit koncové ceny e-shopů, a tím pádem narovnat podmínky „kamenných“ a internetových obchodů?
Cena přepravy již dnes v podstatě není téma, o ceně se přestalo diskutovat někdy v roce 2017 a už jde, zjednodušeně řečeno, jenom o to, aby vás vůbec někdo chtěl vozit a poskytoval odpovídající služby. V našem oboru to ještě stupňuje sezonnost, kdy musíte objemy vtěsnat do krátkého období od půlky září do půlky listopadu. V poslední době je však cítit určité narovnání a stabilizaci na trhu práce, co se řidičů týče. Nicméně nedělejme si přehnané iluze, že se v příštích dvou třech letech něco zásadně změní. Co se týče vlivu logistiky na koncové ceny, poslední dva roky signalizují, že se něco začíná dít. Za mě je to tak alespoň nějaké pozitivum, které z toho všeho plyne.
Celý rozhovor si přečtěte v Pneu revue č. 1/2020