Sledování a posilování dodavatelských řetězců za podmínek současné geopolitické krize bylo součástí úvodní přednášky věnované různým aspektům a podmínkám udržitelnosti napříč výrobním řetězcem, v jehož centru jsou právě pneumatiky. Syntetické kaučuky a saze jsou totiž jedním z hlavních materiálů, které současné dění poměrně významně ovlivňuje.
V přednášce věnované možným adaptacím povrchů vozovek jako významnému faktoru opotřebení se Chris Hardiman ze společnosti Dynasol zaměřil nejen na aditiva do asfaltových směsí, ale také na kvantifikaci vlivu takto upravených materiálů a vzájemnou interakci vozovka-plášť, a tím i přenosu tohoto účinku na celkové chování automobilů či jiných dopravních systémů. Právě propojení pneumatiky a vozidla se jeví jako základní vztažná soustava pro komplexní hodnocení dopadů pneumatik na okolní prostředí. Vedle samotného vývoje gumárenských směsí a konstrukce pneumatik se jedná o druhý pól evaluace.
Pozice výrobců pneumatik a také jejich evropské asociace ETRMA byla předmětem prezentace vedoucího vývoje materiálů společnosti Hankook Massima Cialoneho. Vedle pohledu na úpravy designu a materiálové kompozice potvrdil i aktivní přístup ETRMA k nově navrhované normě Euro 7. Přesné a korektní hodnocení oděru pneumatik vidí jako cestu k vývoji řešení, vedoucího k eliminaci negativních vlivů dopravy na životní prostředí. Zároveň však byla zmíněna proaktivní participace průmyslu na tvorbě finální podoby takových opatření a následných restrikcí tak, aby byla ochráněna pozice evropského gumárenského průmyslu.
Pneumatiku jako významný zdroj mikroplastů zmínila Anke Blume z Univerzity v Twente. Potřebu řešení, ale i správně formulovaného zadání vnímá jako jednu z hlavních aktuálních výzev i pro akademickou sféru.
Konference celkově ukázala, že vzrůstající trend gumárenského průmyslu směrem ke zlepšení environmentálního profilu přináší konkrétní výsledky a že většina aktérů si je dobře vědoma potřebnosti tohoto pokroku. Zároveň samozřejmě není možné vnímat takovýto pokrok bez ekonomických a globálních souvislostí. Globalizace světové ekonomiky zdůrazňuje propojení materiálových toků a výroba pneumatik je toho dobrou ukázkou. Pozice Evropy jako jednoho z center vývoje zatím trvá, ale potřebnost urychlení aplikace těchto poznatků a zejména pak jejich správná kvantifikace a interpretace se musí stát součástí těchto procesů jako klíče pro udržení konkurenceschopnosti kontinentu.
Ing. Jiří Brejcha