PNEU REVUE 2 / 25

Výhradní distribuce pneumatik ze strany nezávislých firem kvete, o tom jsme se přesvědčili v uplynulém čtvrtletí hned několikrát. Této činnosti se věnují hlavně větší velkoobchodní subjekty, které musí být rozkročeny do co největší šířky, aby postihly všechny segmenty poptávky. Zástupce jedné privátní značky, jejíž dealerské setkání jsme navštívili, odhalil, že jeden jejich distributor v Německu má ve své nabídce 54 značek pneumatik! U nás to bude vzhledem k velikosti trhu méně, ale i tak se může jednat o nízké desítky.
Přitom se zdá, že to není pouhé „sbírání“ značek za každou cenu, ale že obchodníci si tipují a vybírají značky velmi pečlivě a promyšleně. A že poptávka po kvalitních distributorech převyšuje jejich nabídku. Víme, že své partnery hledá v Česku hned několik značek, které jsou v jiných evropských zemích již pevně zakotvené, ale zde jsou stále „na ocet“. Nutno také dodat, že i výrobci mají svá kritéria, že potřebují distributora určité velikosti a ekonomické síly, který je schopen dosáhnout minimálních objemů. Jsou to dva dílky skládačky, které do sebe zapadají poměrně obtížně. Ale když se tak stane, může z toho vzejít oboustranně velmi zajímavá spolupráce.
O přízeň nejlepších distributorů mezi sebou soutěží nejenom značky, ale dnes i ti, kdo k byznysu přistupují „startupovou“ metodou. K tomu, abyste měli značku pneumatik, nepotřebujete továrnu, pět set dělníků a „píchačky“. Nemusíte mít ani sídlo, kanceláře, kam by denně chodily stovky bílých límečků. Místo toho máte lidi s notebooky, rozeseté po celém světě, kteří mají jediný úkol: hledat pokaždé to nejlepší, nejefektivnější řešení v celém procesu, ať už se jedná o navrhování, vývoj, výrobu, logistiku, distribuci, marketing… Když se to podaří, pro všechny v logistickém řetězci zbyde více peněz, než je průměr v odvětví. A pro to se to také dělá. Když jsem poprvé zaslechl na trhu slovo „maržovat“, jako člověk živící se českým jazykem jsem se na týden osypal. Dnes už mi připadá docela půvabné a sympatické.
Přeju vám, ať se v letošní letní sezóně maržuje o sto šest.
Martin Mensa
vydavatel