Staré i nové štítky v jednom skladu
Mezi výrobou a „umístěním na trh“ obvykle proběhne určitá doba. Nové nařízení platí pro všechny pneumatiky C1, C2 a C3 vyrobené od 1. května 2021 (tedy s kódovým označením 1821 a výš), které budou uvedeny na trh logicky po tomto datu. Od 1. května 2021 se na místech prodeje mohou setkávat staré i nové štítky podle data uvedení na trh. Neexistuje povinnost „přeštítkovat“ pneumatiky uvedené na trh před 1. květnem 2021, a protože ty se mohou vyskytovat na skladech měsíce i léta, nadále se budou objevovat legálně na pultech obchodů. Ovšem platí, že od 1. prosince 2021 nemůže být na trh uvedena ani jedna pneumatika podle směrnice 2009/1222 bez ohledu na to, kdy byla vyrobena. Takže i pneumatiky vyrobené před 1. květnem (tedy s DOT < 1821) a neuvedené na trh před 1. prosincem 2021 musejí nést štítky podle nové směrnice.
Povinná registrace
S novými štítky je spojena i povinnost registrace v systému EPREL (European Product Database for Energy Labelling – Evropská produktová databáze pro energetické štítkování) s následným vygenerováním QR kódu, který se na štítku zobrazuje. Zde platí, že pneumatiky, jež splňují kritéria pro to, aby nesly starý štítek, se nemusejí registrovat. A naopak. Existuje ještě pojem „předregistrace“ pro období, které slouží k výrobě štítků a informačních materiálů, kdy však štítek ještě není možné publikovat a při naskenování QR kódu se zobrazí chybové hlášení. V praxi pak platí, že v okamžiku uvedení na trh jsou již pneumatiky registrovány.
Odpovědné jsou jen firmy EU
Dodavatelem oprávněným vkládat data do databáze EPREL a tato data spravovat musí být právnická osoba zřízená podle legislativy EU. Ta také nese všechny povinnosti a odpovědnost z toho plynoucí. Směrnice nebere na zřetel právní vztahy mezi dodavatelem a např. výrobcem mimo EU. Jinými slovy – zodpovědný je vždy pouze evropský dovozce (distributor), který se nemůže vymlouvat na to, že mu chybná data dodal výrobce sídlící třeba v Asii. Dodavatel spravuje pouze svou vlastní sekci databáze a nemá samozřejmě přístup k údajům o shodě jiných účastníků trhu.
QR kód a PIS
QR kód umožňuje přístup do veřejné části databáze EPREL, v níž jsou uloženy štítkové informace o daném produktu a tzv. PIS (Product Information Sheet – tedy informační list daného produktu). Článek 4 směrnice hovoří o tom, že „dodavatelé zajistí, aby pneumatiky byly doprovázeny štítkem (formou samolepky nebo tištěného štítku) a informačním listem. Povinnost poskytnout informační list by měla být splněna tím, že si jej lze vygenerovat pomocí QR kódu na štítku. Pouze pokud by list nebyl v systému EPREL k dispozici, musel by ho dodavatel poskytnout v jiné formě (vytištěný, soubor PDF apod.)