Na otázku, zda zveřejnění investice Nexenu a s tím spojená publicita bezprostředně ovlivnily zájem o pneumatiky Nexen a jejich prodej, by nejlépe odpověděli její tuzemští prodejci. Jisté však je to, že v budoucnu její pozici na trhu dozajista ovlivní. Vzhledem k síle a náskoku tradičního tuzemského výrobce určitě ne tolik, jako se to podařilo jinému korejskému výrobci v Maďarsku, který si tu jako „vedlejší produkt“ svého výrobního působení připisuje 20procentní podíl na trhu náhradní potřeby, nicméně lokální trh je vždy jakousi výkladní skříní a v případe Nexenu to nebude jinak.
Nyní jsme však na začátku roku 2015. Jste spokojeni s pozicí, jakou značka Nexen v České republice zaujímá?
Díky našemu partnerství s firmou Dobré Pneu, která trvá od roku 2011, je značka Nexen Tire do jisté míry známa, ale samozřejmě naše očekávání a ambice míří výš. V minulých letech jsme navštívili několik dealerů pneumatik a distributorů a byli příjemně překvapeni, že většina znala značku Nexen a její produkty. Někteří z nich již dokonce Nexen prodávali. Na druhé straně pro většinu koncových uživatelů jsem stále novou značkou a určitě nás v tomto směru čeká mnoho práce.
Jaký podíl zaujímá podle vás značka Nexen Tire na současném aftermarketovém trhu v České republice?
V oblasti trhu náhradní potřeby odhadujeme svůj podíl na jedno procento a v krátkodobé perspektivě bychom ho chtěli zvednout na 1,5 %. V oblasti první výbavy jsme dodavatelem pro několik automobilových modelů vyráběných v Česku. V průběhu příštích tří let plánujeme naši přítomnost v první výbavě i náhradní potřebě zásadně zvýšit. Těší nás, že podle hodnověrných průzkumů, jakým je např. Satisfaction Index organizovaný společností J.D. Power, je spokojenost zákazníků s našimi produkty opravdu vysoká. Ze strany českých zákazníků jsme neobdrželi ani jednu stížnost na kvalitu. Též spokojenost zákazníků v oblasti první výbavy je velmi vysoká; v poslední studii OE Tire Customer Satisfaction Study získal Nexen nejvyšší hodnocení mezi korejskými výrobci pneumatik a s hodnotou 68 % předčil oba konkurenty Kumho a Hankook.
Jaká je vaše nejbližší strategie v oblasti distribuce pneu v ČR? Hodláte zachovat systém jednoho distributora nebo jmenovat i další subjekty pro tuto činnost?
Protože naše maloobchodní základna ještě není zcela dobudována, jsme v jednání s několika potenciálními zákazníky z Česka a ze Slovenska, s nimiž chceme navázat dlouhodobé a vzájemně výhodné vztahy. Jsme přesvědčeni, že úspěch se odvíjí od dobrého pokrytí trhu a silná přítomnost v oblasti maloobchodního prodeje je jednou z cest, jak toho dosáhnout. V posledních několika měsících jsme se zaměřili na hledání strategických partnerů. Považujeme za úspěch, že se nám podařilo navázat spolupráci s některými silnými partnery, např. jednou z nejsilnějších maloobchodních sítí Auto Kelly a tradičním distributorem pneumatik v ČR Pneu Hnídek.
Nedávno jste zřídili pozici obchodního manažera pro Česko a Slovensko. Jak to ovlivní vaše budoucí exportní plány v tomto teritoriu?
Cítíme, že tato pozice bude mít na naši značku do budoucna příznivý vliv. Náš nový obchodní manažer Robert Berounský s sebou přináší schopnost přizpůsobit naše aktivity konkrétním potřebám jednotlivých prodejců a dobře se připravit na budoucí expanzi značky.
Jak byste charakterizoval současnou distribuční síť z hlediska její struktury?
Myslím, že nikoho nepřekvapí, že v souladu se všeobecnými tržními trendy prodáváme přibližně 20 % na internetu. Dalších 60 % jde přes tradiční servisy a 20 % připadá na ostatní distribuční kanály.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/2015