Krásný sobotní den. Děkuji všem pneuservisákům kteří mi zatím napsali i těm kteří mi volali osobně a řešili otázku letošního zimního internetového prodeje. Vypostřehl jsem z toho myslím docela zajímavou věc. Tam kde je majitel a má minimálně dva zaměstnance a více, kde se firma chce rozvíjet, rozšiřovat, budovat, tak se staví k tvrdší verzi proti přezouvaní internetu. Tam kde je servisák sám, nebo má maximálně jednoho mechanika, na malém městě, nebo vesnici souhlasí, je tomu nakloněn, líbí se mu to, protože chce taky prodávat pneumatiky a ne jen přemontovávat, kde je nedostatečný zisk na další budoucnost. Má však obavy a drží se hesla- když to neudělám já, udělá to jiný a jsou to přece aspoň také nějaké peníze. Samozřejmě to respektuji a je na tom taky kus pravdy, mají na to právo a ne všude je to stejné a vždy použitelné. Je rozdíl někde ve velkém městě a na malém městečku. Jde však vidět, že ti co jsou trochu bych nazval vpředu, mají více zaměstnanců, tím i zodpovědnosti, tak ví že tato cesta přehozu internetu je nejenom zpomalení, ale při velkém nárůstu totálním zastavení jakéhokoliv dalšího rozvoje pneuservisní branže, protože je to ekonomicky nemožné. Proto se různým způsobem zapojují a brzdí to, aby tento nešvar drželi na uzdě a nepustili ho na neúnosnou mez, kdy by mohlo dojít k jejich velkému propadu prodeje pneu a samozřejmě zisku na další budoucí rozvoj. Taktiky servisů jsou někdy velmi kuriózní i úsměvné, ale i to patří k podnikáni. A každý má na to právo. Zvlášť dnes v situaci, kdy ekonomika hraje velkou roli a u všeho a se vším je potřeba počítat. Nečeká nás podle mne nic dobrého v blízké budoucnosti. Skutečná krize teprve dorazí a jak jsem již psal několikrát, to mnohem horší ještě přijde a bude to opravdovou zkouškou všech. Padne řada pneuservisů i internetových prodejců o tom jsem naprosto přesvědčen. Tato krize se dotkne úplně všech, nejenom našemu oboru, který zákonitě do toho musí spadnout také. Co bylo před dvěma lety, bylo jen slabým odvarem toho co podle mne musí zákonitě v současné situaci přijít. Destrukce a jak Já tomu říkám totální masakr. Možná, že to neustojím třeba i já, člověk nikdy neví co vše se může stát a mnoho lidí by si to možná přálo, ale věřím, že kroky které dělám a které mne vedou jsou cestou zajištěni určité stability a pokrizového budoucího rozvoje. Z mých nedávných cest po pneuservisech o kterých jsem tady taky psal a kde jsem viděl, že jsou mezi námi velmi zodpovědní lidé a ne jen nějací střelci a pistolníci, kteří neví co dělají a činí. Kteří padnou na pusu dříve či později, protože to nemají v hlavě dobře spočitané a šanci ustát. A těch je taky zatím až příliš. Řady se musí pročistit a zákonitě to přijde. Bude to pro obor jen dobře. Škoda však, že padnou někteří i dobří, poctiví pneuservisáci, kteří za nic nemohou a kteří k tomu přijdou zcela nevině. Jenže tohle je prostě život a ten přináší i věci s kterými nelze počítat a naplánovat je jak chceme. Krásný víkend přeji. Bořek
Jak se podle Vašeho odhadu změnily velkoobchodní ceny na zimní předzásobení oproti loňsku?
sobota, 20. srpna 2011
Tak nám uběhl další týden a ač nerad, přiznávám, že nejsem překvapen malou odezvou na můj podnět, apel či výzvu, jedno jak ji budu říkat. Je až zarážející, jak mnozí vyzývají ke směrování diskuze na odborná témata, nikoliv jen o internetu, ale v podstatě jakékoliv jiné téma velmi rychle skomírá. Na druhou stranu jsem překvapen, kolik interneťáků to sleduje. Ze skušenosti vím, že se snaží vytěžit z názorů a poznatků servisáků pro svůj byznys maximum, ale sami nepustí ani slovo. Jejich "práce" stojí na pseudohodnotách dnešního pokřiveného IT světa, kde nejvyšší devízou jsou jejich informace a jejich úskostné střežení. Je to podle mého dáno globalizací,množstvím a rychlostí informací pro všechny a tudíž je třeba ty, pro mě potřebné o to více střežit. Platí to obecně. Výrobci zveřejní pouze obecná čísla o hospdaření, velkoobchody tradičně nadsazují a internetové obchody mlčí jako zařezaní. Jen "naivní" servisáci si tu vylévají svá srdce. Možná je to tím, že tyto naivky jsou schopny přidávat k prodeji nějakou přidanou hodnotu, užitečnou radu i pomoc, na rozdíl od int.prodejců, kteří se dnes a denně cítí ohroženi a fundamentálním záklem pro jejich přežití je vlastní databáze zákazníků, to nejcenější vůbec. Samostatnou kapitolou u prodejů je reklama. Tak, jako po noci přichází den, po létu přichází podzim a zima a pokud zákon či značky nařizují zimní pneumatiky, je zřejmé, že ti co je potřebují, si je koupí a je to +- každý rok stejné. Jediným smyslem (uznávám že pro inzerenta fatálním)toho, je přetáhnou tákazníka od Franty, Jardy atd. ke mě, nikoliv zvýšit prodej obecně. Dokonce potíže či likvidace konkurence je brána jako přidaná hodnota efektu reklami. To je zcela zásadní rozdíl mezi poutačem před service a lesem bilbordů na cestách nebo na www. Docela přesně to popsali včera ve Všechnopárti ti mladí kluci, autoři českého snu. Masová a soustavná reklama má v člověku vyvolat instikty jako u zvířete, rozum pak jde stranou a je vyhráno. To nejsou jen fráze, podívejte se i doma kolem sebe, na své děti, zamyslete se, co jim vštěpujete a jaké jsou v reálu jejich priority. Výsledek je často skličující. Můžeme si klást 1000 otázek, kde děláme chybu, ale okolní svět internetu a reklamy nás válcuje. Spočítal bych na prstech jedné ruky, kolik znám rodin, kde konzum dnešního světa ještě nevyhrál. I z těchto důvodů nejsem překvapen, že odezva e-shopů je nulová, podstatou jejich existence je pouze maximální podíl koláče trhu, nikoliv pomoci trhu jako takovému. To by totiž mohlo náhodou posílit někoho, koho jsme původně chtěli přidusit. Vím,že takto přímočaře jejich uvažování nestojí, ale v podvědomí to tak musí fungovat. Ne nadarmo se používají slova jako: boj o zákazníka, cenová válka, nepřátelské převzetí konkurence atd. Ano, servisy měly zcela nepatrné přestřelky na ulici, případě ve městě a to povětšinou na poli ceny služby. E-shopy rozpoutali doslova cenovou celorepublikovou válku a ve válce jsou prostě oběti. Představa, že někomu ze servisů to pomůže, je prostě falešná. Proto prosím i Bořka, aby jeho otevřenost i slušnému int.prodejci byla přiměřená. Jelikož se podpory ohledně TWI silných e-shopů nedočkáme, navrhuji redakci ke zvážení a prosím, zda by pěkný a nápaditý plakátek v některém čísle by nebyl od věci. Servisy by ho dozajista umístily na pěkném místě, především ve vlastním zájmu. O špatném ekonomickém výhledu pro Evropu jsem pomlčel, jelikož těch pochmurných mraků je v mém příspěvku již tak dost. Odjíždím na závody, kde se nás před 5ti léty scházelo dvojnásobek co nyní, i to o něčem vypovídá. Přeji všem hezkou sobotu. Jak se podle Vašeho odhadu změnily velkoobchodní ceny na zimní předzásobení oproti loňsku?