SJM - pěkné ráno ( vypadá že i den bude). Tento týden lehké oživení na sále, prodávali se pouze větší kola dobrých značek na firemní auta, která povezou rodinky do Chorvatska. Byla tam snaha vydržet na zimních, ale svědomí hlodalo a zdraví rozum zvítězil. Tak se stalo že jsme doprodaly v 15 všechny Fast resp. a v 16 zůstalo něco málo. Za to Barumky nikdo nechtěl a tak tam leží jako kravské ocasy. Příště Barum pouze do 14, něco málo 15 a konec. Pokud to neprodám letos ( asi určitě ne), na jaro jsem de facto zásoben. Přas skype jsem poklábosil se dvěma kámoši, jeden poměrně velký, druhý spíše malý servis, nicméně oběma také zůstalo hodně neprodaného léta. Skoro to vypadá, že výrobci si po sundání zimních forem mohou dát 1-2 měsíce šábes. Do toho naplno přijde pokles prodejů nových aut v celé slavné EU a jsme zase tam co v 2008. Kdo máte na komoře, přemýšlejte o STK. Pomazané hlavy v Bruselu připravily návrh, že vozy starší 6ti let by měly absolbovat STK každý rok a mělo by dělat i ABS a ASR. Jelikož mámě průměr 14,6 roků, tady na Moravě tak 17-18, STK by praskala tak 3-4 roky ve švech, než rodiny dělníků a důchodci odhlásí posledního Favorita a Feldu. Slyším to pořád stejné: najedu 1000km/rok a platím pojištění,technickou,emise,nějakou malou opravu, pořád měnit gumy a benzin drahý, má to vůbec cenu auto držet? Vím, že jsem sám proti sobě, ale říkám NEMÁ. Další kapitolou jsou u nás malé stavební firmy, instalatéři, elektrikáři a podobní. Na čem jezdí jejich Berliga, Partneři to je děs. Pokud vtom sedí přímo majitel, říká: vím to, nemám na to, velké fimy mě dluží dost peněz, dej mě na faktůru a až budu mít, snad ti to zaplatím a pak se dovíte, kolik mu dluží ten, co má A5 a Q7, ten co jeho žena má novou 740d a on X6 atd. a je vám z celého posraného česka k pláči. Večer zapnu telku nebo pc a takoví Rathové,Vlastičky,Kalousci a Nečasové mě dorazí a to se dozvíme tak 5%. Stále více na sobě pozoruji, že do vlastní firmy často chodím ne s odporem, to ne, ale bez elánu a apatický a jen vzpomínám, jak jsem 10 roků zpátky nemoh ani dospat, jen abych byl již v práci. Byl jsem tam i v sobotu a neděli, doma jsem nepřeložil slámku, táhlo mě to pořád do firmy. Dnes přesný opak, z firmy utíkám jak to jen jde a naplňuje mě práce na domě a zahradě, úplně stejné jako za komančů, kdy člověk v práci moh celý den přemýšlet a plánovat co a jak bude dělat, až přijde domů. A tak nevím, zda navštívit psychologa, nebo je to normální, Já, zarytý antikomustita, se čím více častěji přistihuji, že sám sebe se ptám, zda mě dříve nebylo lépe. Bohužel, vidíme asi všichni tu apatii lidí, přijíždějící na servis ( vyjma namachrovaných debilů z realitek a podivných poradenských firem). BTW-i u nás v zapadákově sídlí stále více takových podivných firem mající výhradně černé bouráky s pražskou spz a registrované na Praze 1 a 4. Již dříve jsem zažil rozum, a za 19 a výše jsem tam lupnul 400 a více za kolo a mám klid. Ti hošánci si vždy přivezli své gumy z netu, machrovali jak je přitlačily z cenou a pořád blbé kecy. Dnes když přijedou, řeknu bez mrknutí 2, oni že je to moc a jak se domluvíme, řeknu cena je daná a šmitec. Vytočí se ve svých dlouhých špičatých lakýrkách na podpadku a myslí si, jak mě vytrestali a já naopak mám alespoň na chvíli dobrý pocit. Tak a dost, odcházím se podívat na sraz veteránských vozidel a zese budu rozjímat nad starými časy. Jaké osobnosti či firmy byste rádi viděli v roce 2012 na stránkách Pneu revue? Jaké otázky byste jim rádi položili?
Pravda pravdoucí.Vzpomínám si před lety na testování Polarisu 2 v Pardubicích na zimním stadioně.Kupodivu byla lepší na tom ledě letní brilantiska než ta zima.A o tom to je .Testy jsou jedna velká blamáž.Záleží na typu auta,zozložení hmotnosti a milionu jiných aspektů.Jeden nadává na Contíky,druhej Dunlopy a třetí Micheliny.Čtvrtej je spokojenej s budgetem. Jaké osobnosti či firmy byste rádi viděli v roce 2012 na stránkách Pneu revue? Jaké otázky byste jim rádi položili?
středa, 11. července 2012
SJM--téma hlučnosti pneumatik je jeden ze třech parametrů na štítku. Názorný příklad s manipulací zákazníků. Nemnoho zasvěcených ví, že u pneumatiky jsou dvě hlučnosti: a) co pneumatuika vydává vně b) co jde směrem do vnitř( do vozu) Je rovněž realitou, že mezi nima nepanuje přímá úměra a je to docela problém-snižujeme vnější hluk, ale stoupá hlučnost uvnitř vozu-o tomto aspektu každý zarytě mlčí. Dalším faktem je, že do značné míry vnější hlučnost určuje povrch, po kterém se pneumatika odvaluje (to zná snad každý) a speciálně povrch vozovek, který máme v ČR, dokonale eliminuje snahu jakéhokoliv vírobce po nižší hlučnosti. A nastavené hodnoty podle rozměrů pneumatik tomu nasadily korunu. Pro malé rozměry platí nižší limity, jelikož ty veší a velké (nejnovější) by se do nich zkrátka nevešli. Je to paradox, ale čím větší, dražší, HI-TECH guma, tím benevolentnější hodnoty. Valivý odpor, opotřebení, otěr, rovnoměrné opotřebení atd. to jsou výzvy ! Mezi odborníky panuje pochybnost, že štítky úzce vymezí priority pneumatiky a marketingová oddělení budou tlačit právě na tyto parametry a dojde k porušení jakésy rovnováhy, která byla léta vyvíjena a veřejnosti pomalu dávkována. Bývalý kolega to přirovnává k situci s udávanou spotřebou automobilů dle EHK 101, kdy mnohý majitel neznalý postupu metodiky se nestačí pak divit, že skutečná spotřeba je mnohdy o desítky % vyšší. V konečném důsledku možná pro strom neuvidíme les. Samostatnou kapitolou jsou jízdní vlastnosti a brždění na mohru. Je hezké jak nám brzdí nové gumy, ale co těch 1,6mm? Spotřeba vody u pračky je pořád stejná i za 4 roky, ale stejně udávat hodnotu u nové a sjeté pneumatiky? To je ryzí šílenství, guma bez drážek na vodě zkrátka fungovat nebude i když na štítku bude AA+++ a problém s dojížděním na dráty je nejen u nás stále vážnější v celé Evropě. To ostatně nepřímo potvrzují ti nešťasnici, co prodávají "málo jeté" gumy, že dostat i z Německa 4mm je svátek, což před pár lety nebyl problém. A zase příklad: podívejte se před marketem, kolik aut dojíždí zimu a jak křečovitě se snaží vydržet alespoň do října. Když dojdou s defektem, jejich slova mě to jen potvrzují. Na zimu všem se nedostávaly 13". Bojím se, letos a pár dalších zim o ně nikdo ani nezavadí. Pěkný den. Jaké osobnosti či firmy byste rádi viděli v roce 2012 na stránkách Pneu revue? Jaké otázky byste jim rádi položili?
SJM--Tak jsem si o prodlouženém víkendu hezky poklábosil s bývalým kolegou a stále přítelem, samo sebou hlavně o pneumatikách a o všem kolem nich. Na rozdíl ode mne stále několikrát ročně navštěvuje z pozice své funkce různé odborné pneumatikářské akce po celé Evropě. Na jaře se jedna taková proběhla v Berlíně. Asi hlavním tématem byla úspora energie PHM a z toho plynoucí štítkování. Nebyl údajně překvapen, že existuje velký rozdíl mezi oficiálními příspěvky a kuloárovým pokecem. Původně zamýšlené ochranářské opatření na podporu evropských výrobců, maskované oním štítkem se může rychle vymknout kontrole. Původní úvaha stála na předpokladu, že kvalitnější a tudíž dražší pneumatiky tzv.západní, ohrožují levné, ale nekvalitní pneumatiky čínské. Pokud zákazník uvidí polopatisticky vyvedenou nálepku, dá jistě přednost kvalitě. Bohužel vycházelo se z předpokladu, že číňané se zbalí a šmitec. Zde ale asi soudruzi v Bruselu se přepočítali. Tímto opatřením vyburcovali některé ( ne všechny) čínské výrobce, kterým doposud stačil moderní vzled a design. Pokud mají dostatek fin.prostředků (a ty většinou mají), nebude pro ně problém v horizontu několika málo let, dosáhnout i zde úrovně tzv.západu a budou to mít navíc ztvrzené černé na bílém. Potom se naplno projeví kontraprodukce onoho opatření. Místo, aby jsme nechali lid přijít vlastním poznáním pokus - omyl, jak se věci mají, zase jim výrobce, podle nařízení úředníka, dá písemně na srozuměnou, co je pro ně dobré a co již ne. Myslíte, že importéři z Beneluxu si půjdou hodit mašli? Nikoliv, sami budou tlačit na asijské producenty, aby vystřihli také AB, nebo BA. Doposud jsme a právem, mohli říkat-" no jo, levné, ale je to přece čína". Ale až tam číňan bude mít AB ?!?! A že tam dříve či později bude, na to vemte jed. Gumárny jsou dnes to samé jako automobilky, pouze několikrát jednodušší. Automobilka je dnes v podstatě montovna z přivezených dílů a gumárna je pouze lisovna a míchárna přivezených surovin. Nakupuje se vše od globálních dodavatelů (kaučuky přírodní i syntetické, veškerá chemie, kordy, textilie,patní lana, výrobci konfekčních strojů, mixrů,extrůdrů, válců jsou stále ve světě stejní a bohužel, dnes jsou nejlepší v Asii ( zatím Japonsko a Korea). Co může tedy Čínu zastavit? Japonci i Korejci se budou prát o kliku, aby mohli jim dát nabídku výměnou za vpuštění na kousíček trhu. Ne nadarmo se říká, že v komunistické Číně vládne tvrdý kapilasmus a v kapitaltické Evropě konečně nastal pravý socialismus. Růstový potenciál navíc má hlavně Asie o počtu obyvatel ani nemluvě. Podle něj a já souhlasím, to dopdne jako vše z poslední doby. Šetrné a obnovitelné zdroje učinili naši energii nejdražší, obnovitelná řepka devastuje pole, ničí motory a prodražuje PHM. Pomocí drahých gum ušetříme 1% phm, ale stále větší podíl mají pneumatiky UHP pro vozy typu X5,ML,Q7, Tuareg a podobné.Evropa prostě nemá suroviné zdroje aby mohla diktovat světu, nemá ani vojenskou sílu a díky unifikaci,potlačování svobod jednotlivce a podpoře multikulturalismu přijde i o poslední výhodu, a to znalost a dovednost. Naše republika je toho učebnicovým příkladem. Stále dokola slyšíme od našich tzv.ekonomů i politiků " když poroste hdp Německa o 1%, náš poroste o 0,5%. Naprosto jsme rezignovali na vlastní vývoj a výrobu. Čína doposud více či méně zdařile kopíruje. Nedělalo ale Japonsko a později Jižní Korea to samé? A kde jsou dnes? Další malý příklad: 1000x zde bylo psáno o tzv.pneudírách a podobně. Zkuzte dnes si říci. Prodám dům a postavím si hezkou dílnu na cokoliv. Poznáte, že mít chuť, peníze i pozemek nic neznamená. Každý úředník vám dá jasně najevo, kdo je právě pánem situace. Za dva roky, až získáte potřebná razítka, můžete začít, pokud ovšem vás neopustila chuť, peníze v horším případě manželka nebo nedej Bože, zdraví. Zatím, co o ulici dál funguje neskutečná díra se všemi povoleními legálně, vy musíte postavit pomalu luxusní palác, aby jste moh provozovat totéž. Na otázku, proč to musím já a né on, vám odpoví, že v době kdy to začal provozovat on, platily jiné povinosti. Zkrátka dej blbci funkci a vymyslí lejstro a je jedno zda sedí v Bruselu, Praze či Horní Dolní. Rozcházeli jsme se dosti pesimisticki naladěni. Hezký večer. Jaké osobnosti či firmy byste rádi viděli v roce 2012 na stránkách Pneu revue? Jaké otázky byste jim rádi položili?
neděle, 8. července 2012
Bořek-Třinec. Je dnes poklidná sobota a tak přemýšlím co na léto vymyslet, aby to zaujalo zákazníka který dnes šetří kde jen může a pneu jsou jedny v poslední řadě kde chtějí investovat. Když jsem se včera prošel před nákupem po parkovišti Tesca a viděl jsem kolik zimních pneu je nazuto, tak jsem až trochu v první chvíli nechápavě kroutil hlavou. Počet aut se zimními pneu přesáhl 40% a to je myslím velký nadprůměr oproti minulým letům. Trend je bohužel už ale takový. Zimní sezona bude v prodeji podle mne hodně dobrá, ale bohužel ten zisk s prodeje bude např. oproti minulé skvělé zimní sezoně někde úplně jinde. Podílet se na něm bude válčící internet a o život se bojící někteří výhradní dodavatelé kteří musí splnit jejich někdy absurdní čísla. Zisk půjde udělat jen s kompletním servisem a to si dnes uvědomují mnozí internetoví prodejci, kteří se snaží urvat pneuservisy na svou stranu. Protože se jim to ale téměř vůbec nedaří, tak aspoň půjdou na trh s nízkou cenou pneu a budou spoléhat že si zákaznici z ulice ty gumy koupí. Problém je pro ně taky, že mnozí pneuservisáci dnes již kupují gumy odjinud a tyto pneu nejdou přes ČR zastoupení a obchody. Myslím, že čísla rostou s tím jak se objevují nové a nové podrazy a lži některých dodavatelů. Protože nemají tito obchodníci nikde zmapované kolik to dělá pneu tak objednávají nesmyslná čísla pneu na sklady a pak se doslova třepou co s nimi budou dělat když jim tam leží, nebo když jim je někdo neplatí. Co asi? Cenu zkazí na internetu a je opět zaděláno na pořádný problém mezi servisy, internetem a výhradními. Je to zamotaný kruh a rozmotat to klubíčko bude ještě chvíli trvat. Taky častěji na servis jezdí zákaznici se sjetými pneumatikami a dnes například jsme před chvíli dělali defekt na pneu která měla těsně nad 2mm. Když jsem jim řekl, že ty jejich pneu už nejsou na nic, že na vodě to bude plavat a že ten defekt bude stát více než je hodnota pneu tak odvětili že to musí vydržet do října a zimní že mají doma ještě dobré. Zaplatili za opravu 320kč a jeli dál. Léto ještě počítám s dovolenkami v zahraničí a tam prodej pneu ještě určitě bude. To už vidím tento týden v prodeji. Není to žádný zázrak, ale je to na život. Nákladní pneu jsou na tom podstatně hůř, sem tam nějaký bagr a teď se vyrojili aspoň motorkáři. Servis naštěstí jede, hlavně tedy v tom horku se dělá klimatizace. Opravy a geometrie jsou již standardem. Čím může pneuservis překvapit v této době? Není toho moc co může v dnešní době nabídnout. Musí spoléhat především na stávající zákazníky. Může být flexibilní oproti ostatní své konkurenci např. tím, že má otevřeno stále bez jakýchkoliv výkyvu na trhu. Příklad vidím dnes, kdy po svátcích mam otevřeno, ostatní ne a najednou jsou tu noví lidé s defekty a někteří z nich třeba přijdou i příště. Tady vidím zisk do budoucnosti. Nelze bojovat jen cenou pneu, na kterou někdy pneuservis nikdy nedosáhne, je potřeba nabídnout něco více. Ať už službou, kvalitou práce, diskuzí se zákazníkem, či celkovým profesionálním přístupem třeba už zmiňovanou otvírací dobou. Samozřejmě že místa jsou rozdílná. Je rozdíl město s 20-30 a více tisíci obyvateli a třeba někde na vesnici. Je rozdíl Praha a Třinec apod. Pneuservis by se měl podle mne snažit rozšiřovat služby nejenom o pneuservisní činnost. Sám dělám jako jeden z mála všechny druhy pneu včetně kompletního pneuservisu od moto až po EM a přesto to dnes už pomalu a jistě nestačí. Firem které již zkrachovali, které mají dluhy, které přešlapují na prahu života a smrti je na našem trhu slušné množství a Pneutrh nejenom u nás je v krizi jako i mnoho dalších věcí a služeb. V jak hluboké si neodvážím spekulovat, ale domnívám se že dno je ještě dostatečně daleko. Jestli na něho narazíme a pak se odrazíme od něho, nebo dřív je ve hvězdách a křišťálovou kouli taky jak již jsem psal nemám. Zůstává mi věřit v lepší zítřky. Zima bude mít lepší průběh a zlepší psychiku mnohým nejenom pneuservisům, ale i solidním obchodníkům. Sám za sebe si to přeji. Není nic příjemného když vidím hezký pneuservis balancovat nad propastí, nebo solidního prodejce který zvažuje že skončí, protože pneutrh v ČR si jede mafiánským způsobem a řídí se, když padám já musí i ti ostatní. Trh se však ale musí vyčistit a bohužel budou u toho i někdy nevinné oběti. Co se dá dělat. Je to už pradávný zákon trhu, jako je to i v normálním životě.
Jaké osobnosti či firmy byste rádi viděli v roce 2012 na stránkách Pneu revue? Jaké otázky byste jim rádi položili?