ShamboHrouda: Regulovat cenu je svaté právo každého výrobce.Zvýšení koncových cen o 4% znamená zvýšení prodejních ceny pro partnery BA, CO nebo MA o cca 2,5%. Což není opticky mnoho. Pokud je způsobena tato změna cen zdražením eura vůči koruně ( oficiální verze ), tak i toto vysvětlení vypadá pravděpodobně. Od konce dubna 2012 euro zdražilo za rok cca o 3%. Na druhé straně ceny základních surovin ( kaučuk ) se velmi prudce a dlouhodobě snižují. Což se vzhledem k stávajícím zásobám neprojeví okamžitě, ale v horizontu měsíců to výrobci pocítí v kladném dopadu na hospodářský výsledek. Poptávka na trhu je bídná, své podmínky si klade kupující. A zvýšení ceny byť o 1% je v dnešní situaci nepříjemné spíše pro prodávajícího, než pro kupujícího. Ten si alternativu vždy najde. Může jít o kalkulaci vycházející jak ze snížení výroby produktu na straně jedné, tak i potřebu za každou cenu splnit finanční část prodejního plánu. Mohu se pochopitelně mýlit. Chtělo by to názor kohokoliv povolaného. Jsme na diskusním fóru :) Ale není to poslední koncern, který v květnu bude optimalizovat ceny na nákladní pneumatiky. Gumám zdar, přátelé! O všem, co hýbe gumařinou
ShamboNení to hezký pohled ani pěkná čísla: http://www.acea.be/index.php/news/news_detail/commercial_vehicle_registrations_-_11.0_in_first_quarter_-9.8_in_march O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 29. dubna 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. I v neděli si nedáme vzít příležitost podívat se, co se děje kolem nás. PIRELLI: už druhý týden technici Pirelli zkoumají defekt měsíce. L. Hamilton byl nemile překvapen píchlou gumou na své formuli. Překvapeni jsou ovšem i odborníci. Příčina je jednoduchá - stále nikdo netuší, proč na GP Bahrajnu pirellka vypustila vzduch. Škoda, že se nedá na závodech formule 1 v praxi uplatnit moudrost Ivana Mládka - čím dříve zalepí, tím dříve může začít hustit. DOUBLE COIN - v roce 2012 čínský výrobce zvýšil svou výrobu o 10% na 7,5 milionů kusů. Což je pochopitelné. Svůj zisk ale dokázal zvednout o 65% - což je neuvěřitelné. Příčina fenomenálního úspěchu? Otevření nové moderní výrobní linky a hlavně úspora na ceně kaučuku. Cena kaučuku nás bude provázet celý tento rok... TITAN - generální ředitel ranař Maurice Taylor se vyjádřil k aktuálním výsledkům své firmy. Z toho nejzajímavějšího - počet traktorů na 1000 farmářů podle zemí je tento: Kanada 1824, USA -1526, Francie 1406, Německo 1018, Rusko 96, Brazílie 61, Indie 6 a Čína 3. Budoucnost bude mít výroba potravin a trhy Ruska, Ukrajiny a Latinské Ameriky. Zajímavý citát finančního mága Warrena Buffeta v této souvislosti: mladí bankéři z Walll street by se měli stát farmáři, protože tam se budou dalších 25 let vydělávat největší zisky. Změníme profesi, pánové? AL DOBOWI - tato původně dubajská společnost v čele s váženým a koloritním Indem Surindere S. Kandharim se chce více zaměřit i na evropský trh. Takže se máme těšit na ještě větší expanzi např. čínské značky WESTLAKE, kterou AL DOBOWI zastupuje. Číňané spolupracují s AL DOBOWI více než dvacet let, což je doba, kdy jsme ještě ani netušili, že existují nějaké čínské pneumatiky. A není se co divit, že generální ředitel čínské společnosti HANGZHOU ZR, vlastnící mimo jiné značku WESTLAKE, obdržel od pana Inda za věrnost a píli zlatý pamětní kinžál. Já jsem dostal za urputnou snahu od svých dodavatelů propisku, přání k vánocům a zvýšený plán prodeje. A kdo se chce seznámit blíže s Surinderem S. Kandharim a naladit se na získání zlatého kinžálu, má možnost zde: http://www.youtube.com/watch?v=__djtPTGMAU Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 28. dubna 2013
ShamboMichale, velké díky - dobře se to čte. Opravdu! Také mne baví hledat různé souvislosti, spojené s historií vzniku výrobců pneu. Máš pravdu - značka Firestone se dotýkala v období největší slávy skoro až hvězd a pak následoval brutální pád. Já jsem se s Firestone ( stejně jako s dalšími značkami pneu ) poprvé setkal na stránkách prehistorického Světa motorů. Ta nášivka s výrazným logem na bílých kombinézách pilotů Formule 1 a hrdinů 500 mil v Indy se nedala přehlédnout. V paměti mám třeba Mario Andrettiho - ten byl šampionem v tolika různorodých soutěžích, až to bere dech. Le Mans, Indy, Formule 1, NASCAR. Bohužel, série tragických nehod jak v Indy, tak i ve Formuli 1 působení Firestone v té nejvyšší lize ukončila v první polovině 70-tých let. Takový Jack Stewart s vizáží skotského farmáře, chladnokrevný Ronnie Peterson nebo naopak ďábelský Francoa Cevert byli spojeni s Goodyear. Někdy příště stojí za zmínku i historická mise amerického městečka Akron v rozvoji gumárenských firem - vždyť tam byly založeny čtyři značky - Goodyear, Firestone, BF Goodrich a General Tire ( dnes součást Conti ). Čtyři z jednoho místa v dalekém a pro nás exotickém Ohio - to už není náhoda :). A za nejpodivuhodnější výrobek Firestone osobně považuji plastové skořepiny do americké pěchotní helmy M1. Nikdy vás nenapadlo, proč si američtí pěšáci helmy neuchycují řemínkem pod bradou? :) Za vším hledej Firestone :) Pěkný den, přátelé. A Michale napiš - budou-li síly. Budu se těšit. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 27. dubna 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. Je načase se trošku uvolnit a přestat už počítat ty naše gigantické zisky. O čem to bude dnes? Začneme putování v japonském přístavu YOKOHAMA. Mnohými je mylně považován za kolébku značky YOKOHAMA. Věřím, že ale drtivá většina z vás ví, že domovinou Yokohamy je Tokio :) A aby to bylo ještě zamotanější - japonská The Yokohama Rubber Company byla založena jako společný podnik s US firmou B.F. Goodrich Company už v roce 1917. A zatímco B.F. Goodrich po slabším začátku spolupráce výrazně zbohatl mimo jiné i na válečných zakázkách v následující válce proti Japonsku, Yokohama se svými pneumatikami mírumilovně vtrhla na americký trh až v roce 1967. Na domácím japonském trhu je ale koncern skvěle reprezentován zcela jinou značkou - ADVAN. Což je název, odvozený ze slova ADVANCE - pokrok. Kdo nevěří : http://yokohamatire.jp/yrc/japan/tire/brand/advan/advan_v105.html Pevně doufám, že nebudete mít s japonštinou žádný jazykový problém! Ale k věci - YOKOHAMA se rozhodla podpořit své nové americké akvizice a po stopách Toma Sawyera a Huckleberryho Finna míří do delty řeky Mississippi. Nová fabrika bude čmoudit už za dva roky v městě West Poit. Tady se pro změnu nejedná o stejnojmennou americkou vojenskou akademii. Japonci plánují vyrobit jeden milion kusů nákladních pneu, ale počítají s možností zvýšit výrobu v případně potřeby až čtyřikrát. Koneckonců - vykoupili 200 hektarů půdy, pozemek je bohatý na komáry. Konečné slovo je ale za US úředníky - na poslední razítko se čeká. A jak zní moderní budovatelské heslo Made in Japan? ,, Místní výroba pro místní trh !,, Jak prosté. Mimochodem - Made in Japan si prosím opravdu nezaměňte za legendární album Deep purple. Jedná se v tomto případě opravdu jen o podnikovou strategii. Gumám zdar, přátelé. Pokrok se zastavit nedá :) A pokud se budete večer nudit - poslechněte si ty párply : song jsem vybral speciálně pro VÁS! A pochopitelně je z alba Made in Japan !! http://www.youtube.com/watch?v=5q0eHzALxVw O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 26. dubna 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. Máme tady něco nových historek, příhod a postřehů. NOKIAN - byl jsem svědkem sporu o tom, zda je lepší NOKIAN ruský nebo finský. Nevím. Ale - co vlastně kutí Finové v ruském městečku Vsevolžsku? Aktuálně se tam vyrábí 12 milionů kusů, ale do konce roku 2014 fabrika vychrlí celkem 17 milionů kusů osobních pneu. Ve Vsevolžsku pracuje 1100 zaměstnanců, produktivita je jedna z nejvyšších na zeměkouli. Pro zajímavost - ve Finsku se vyrábí ročně 6 milionů kusů. Ruský provoz jede na 4 směny nonstop, běžně vyrábí sto položek sortimentu. Nároky na zaměstnance - berou jednoho až dva ze sta. Ale na sedmiletý pracovní kontrakt. 50% kapacity se exportuje. Hakkapeliitta totiž je původní název pro lehkou finskou jízdu, která drancovala ( projížděla ) Evropu ve švédských službách během 30-leté války. Takže expanze nebo export - stále je to o tom jednom... :) INDIE - zde na gumařském trhu panuje zmatek. Zatímco místní velikán APOLLO hlásí oživení trhu, místní svaz dealerů AITDF ( odhadl bych to na 10 až 15 milionů členů, Indie je lidnatá ) si zatím raději nic neslibuje. Vyčkáme. CONTINETAL - a je to tady!!!! Na světě je první velká výzva - přezouvejte v létě na léto! Co umí v květnu zimní pneu v provozu? Spotřeba PHM je o 15% vyšší, brzdná dráha je delší a zásoby na skladech letních pneu jsou větší. MICHELIN - Marc Henry, finanční ředitel koncernu na straně jedné potvrzuje skvělý výsledek MICHELINu za první kvartál tohoto roku, ale vrásky na lebce mu dělají kapacity výroby - v Evropě jsou využity u osobních pneu na 75-80% a u nákladních pneu na 65-70%. Něco se musí stát. Co to asi bude? KAUČUK - každý den nové zprávy o zlevnění této zásadní suroviny! Tokijská burza a japonská JSC Corp. na základě indikátoru neboli obláčku Išimoko ( 目均衡表 - Ichimoku Kinkō Hyō ) předpovídají pro dalších 6 měsíců další snížení ceny. Dostaneme za na 2,0 USD za kg? To by mohlo vytvořit prostředí pro snížení cen.... ALE ?! Co říkají domácí KULOÁROVÉ INFORMACE? Někteří ze zásadních dodavatelů nákladních pneu na českém trhu naznačují možné zvýšení cen. Takovou malou drobnou optimalizaci. Situaci budeme pozorně monitorovat a určitě si o ní v nejbližších dnech něco pěkného napíšeme. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 25. dubna 2013
ShamboBF - Bořku skvěle, klobouk dolů! Tomu říkám výkon. Gratuluji ti nejen k takovému počtu zákazníků, ale navíc - zvládl jsi obohatit naše fórum o vlastní solidní průzkum! O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 25. dubna 2013
ShamboStroje umlkly a zeměkoule se točí dál. KAUČUK: tady nás čekají velké změny. Cena v roce 2012 byla cena kolem 3,60 USD za kg. Prognóza na rok 2013 byla na úrovni 4,50 USD za kg. A realita? Jsme na úrovni 2,50 USD za kg. Toto bude mít výrazný vliv na hospodářský výsledek výrobců. A co ceny pneumatik??! Jak říkal nejmenovaný politik - zdroje tu jsou. VIANOR EXPRES: Nokian se snaží bojovat s časem a konkurencí. Čím více Vianor, tím lépe pro Nokian. K zajímavému kroku přistoupil Nokain na východních trzích. Koncept VIANOR EXPRES je dostupný pro toho, kdo má: servisek u cesty nebo benzínky, jedno stání, dvě parkovací místa, regály na pneušky a tři prapory. Rozpočet na vizualizaci má výrobce ve výši 7000 euro. První VIANOR EXPRES je v Gruzii, dalších deset už zkrášluje Ukrajinu. VIANORů je v Evropě celkem 1037. Expres vyjíždí, pánové. YOKOHAMA - evropská centrála ústy svého bosse hlásí mj. toto: i na evropském ( rozvinutém trhu ) jsou výrazné rezervy v práci s produktem. Německý trh je stabilizovaný a vyvíjí se. Pracuje s vlastnostmi produktu. Ale např. italský trh je roztříštěn a kupující se dívají na pneumatiku jako na spotřební položku. A nadějí pro jiný přístup může být jen změna národního charakteru. Což se nestane. A jedna drobnost - štítky byly zavedeny i na japonském trhu. A skončilo to rozčarováním. Co nového u MICHELINu? Po oznámení výsledků za 1. kvartál 2013 hodnota akcií společnosti klesla o 4,6%. Pro zájemce - akcie se dnes obchoduje za 57,23 euro. A ty výsledky: celkové prodeje v tržbách klesly o 8,1%, poptávka po osobních pneu mišáků na trhu je nižší o 9%, v Německu o 23%, ve Skandinávii o 11%. Nákladní pneu v Evropě - celkově stagnace, tržby se zvýšily o 5% díky zvýšení tržeb ve východní Evropě o neuvěřitelných 24%. Ajajaj. Tady se asi ceny nesnižovaly, že. Bylo by zajímavé získat komentář kmenového zdroje Michelinu. A perlička z DÁNSKA: zde se potvrzuje stanovisko YOKOHAMY k určité odborné omezenosti kupujících. MICHELIN provedl reprezentativní průzkum se skupinou 1000 respondentů. Což je dost. Výsledek? 50% Dánů nezná značku pneumatik, které používají na svých vozech. A o tom, že nějakých 1,6 mm je limitní hloubka vzorku, vědělo 67% mužů a pouze 37% žen. Přátelé, akce na zítra - ověřte si to zítra u svých zákazníků a hlavně zákaznic. A uvidíme, jak dopadne souboj Dánsko versus ČR. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
středa, 24. dubna 2013
ShamboBF, SJM: jasně, večer dáme pravidelnou dávku emocí. A při vší skromnosti říkám - bude to zajímavé. :) Ale nejdříve musí umlknout stroje. O všem, co hýbe gumařinou