ShamboDobrý večer, přátelé. Jako pravidelného uživatele nejen D1 mne už velmi dlouho zajímá, jakou brzdnou dráhu má standardní kamion na běžných pneumatikách s běžným nákladem v létě ( např. +25 tepla ) a v zimě ( dejme tomu -10 mrazu ). Případ, kdy řidič jede stovečkou a musí razantně brzdit. Povrch vozovky - suchý. Vyhřátý nebo naopak vymrzlý. Hloubka dezénu - v normě. Má s tím někdo zkušenosti? Pokud víme, že rozdíl v brzdné dráze u osobního vozu na zimních pneu je při určité rychlosti proti letním pneu měřitelný v metrech, jak to vypadá u těžkotonážního kamionu? Mám na mysli pochopitelně vliv změny teploty, ne kluzkou vozovku. Směs v nákladních pneu je zcela odlišná od směsi v osobních pneu, poměr přísad a kaučuků přírodních a syntetických je výrazně rozdílný. ALE - otázka zůstává. A ještě k zimním osobním pneu v létě a bezpečnosti provozu - stačila například drobnost - alespoň jeden z poslanců mohl navrhnout užití zimních pneu v zimě a letních v létě. Mohl se státi váženým mužem. Leč nestalo se tak. Na vojně jsme měli zimní výstroj a letní výstroj. V horších případech kalamity i doupovky. Všem to bylo jasné a nikdo nezaváhal. Gumám zmar, pádla povolit a kanady na volno, pánové! O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 14. května 2013
ShamboDobrý den, přátelé. Jedna zpráva k zamyšlení. O růstu. http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika-konecne-vyrazna-pozitivni-zprava-fm2-/p_ekonomika.asp?c=A130512_093008_p_ekonomika_wag O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 14. května 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. Utichly stroje ( rychleji, než jsme doufali ) a je čas na šikmooké perličky ( Ferdo, to se ti povedlo!!!) . Nikdo se zatím neodhodlal k prognoze, co nás vlastně tento rok čeká. Po desítkách jednání s kolegy - gumaři, prodejci i zástupci dodavatelů jsem stále více a více přesvědčen, že o dalším vývoji na trhu NIKDO NIC NEVÍ A NETUŠÍ. Na jednu stranu všichni doufáme, že se prodeje zvýší, na stranu druhou jako realisticky smýšlející osobnoti nevidíme důvody, proč by se tak mělo stát. Prodejní situaci neovlivní ani změna měsíce v kalendáři nebo více slunečního svitu, ani modlitby výrobců a ani přání nás prodejců. Pokud dopravci v mezinárodní i tuzemské přepravě hlásí pokles zakázek o 10-20% a zároveň nárůst provozních nákladů ( netvrdím, že všichni a všude ) , pokud sezona přezutí osobních pneu skončila tak rychle jak začala (mírný optimismus výrobců je sice veřejně potvrzován, ovšem opět nevíme, co s čím kdo srovnává) a pokud má hospodářství této země tendenci spíše k dalšímu zhoršení, odhaduji, že v tomto roce můžeme být svědky snížení celkových prodejů v kusech na úrovni 10-15%. Tuto prognozu by mohl změnit pouze nečekaný růst poptávky ve druhém pololetí. Budu opravdu rád, pokud si na konci roku 2013 na svou adresu od vás přečtu, že ten k....t to ale fakt s tím sýčkováním přehnal. Bohužel, zatím si jen v hlavě přehrávám výrok ekonoma českého původu prof. Zeleného o tom, že na palubě našeho Titanicu se posádka stále cvičí v rovnání lehátek. Pokud máte přátelé, kolegové, zástupci dodavatelů, internetů a jiných hlásných troub, výrobců, frančíz a jakýchkoliv jiných organizací bez ohledu na vyznání, věk a pohlaví jiný názor - sem s ním. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 13. května 2013
ShamboRealFERDA: Ahoj, drobnou informaci o tuzemském vývoji na trhu si plánuji na neděli. Tak vyčkej! :) Ale perlička to nebude... O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 10. května 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. Nechme spolek zneuctěných solárních baronů, aby zahájili další arbitráž proti naší krásné a zchudlé vlasti, a procvičíme si místo toho energetické štítky. Evropa totiž nebyla ani první, ani poslední, kdo začal lepit na pneumatiky štítky s údaji o úrovni hluku, energetické spotřebě ( valivém odporu ) a brzdění na mokru, vlhku, v dešti a mlze. Pionýrem a průkopníkem ve štítkování bylo JAPONSKO, které už v roce 2010 začalo dobrovolně a s vlasteneckými pohnutkami štítkovat. Na rozdíl od Evropy kladou Japonci důraz pouze na dva parametry - energetickou spotřebu ( valivý odpor ) a brzdění na mokru. Energetická škála je následující: AAA, AA, A, B a C. Schopnost dobrzdit na mokru je hodnocena pouze čtyřmi stupni - A, B, C a D. JAPONSKO hodlá velmi zpřísnit kritéria štítkování od roku 2016. Důvod je prostý - 20% spotřeby PHM ovlivní obutí na vozidle a tím i úroveň CO2 ve vzduchu. V přelidněných japonských městech jsou roušky na obličejích chodců i běžců obvyklé. Jako druhá se ke štítkování připojila KOREA ( Jižní ). 30% pneumatik se exportuje, takže vazba na Evropu je logická. Štítky byly zavedeny již v roce 2011 ( opět dobrovolně). Povinnými se štítkování stává v Soulu a přilehlém okolí ve shodném termínu s EU - v listopadu 2012. Stejně jako v Japonsku se sleduje jako primární parametr energetická spotřeba, jízda na mokru až tak rozhodující není. Škála bodování - jako u nás v obecní škole - 1 až 5. Hodnoty pro prvovýbavu naleznete u každého nového vozidla v manuálu, replacement je značen graficky. Štítky jsem viděl, bez ohledu na korejštinu jsou díky šikovné grafice srozumitelné i pro mne. A co velmoc za oceánem? USA - příprava na štítkování proběhla díky NHTSA ( Národní komise pro zabezpečení bezpečnosti silničního provozu, uf ... ) už v letech 2007 až 2009. USA mají připraven projekt, který zatím uspokojuje požadavky všech zainteresovaných stran. Není však zatím schválen administrativou. Na druhou stranu může mít v krátké době vážný dopad na rozšíření kritérií štítkování v globálním měřítku. Američané totiž kromě tradičních kritérií - energetické spotřebě a brzdné dráze na mokru - hodnotí i životnost pneumatiky v přepočtu na ujeté kilometry. Škála všech tří kritérií je od 0 do maximálního stupně 100. Mám pocit, že životnost pneu je to užitečnější údaj, než úroveň šumu 75 dB na D1. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 9. května 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. Dnes máme volno, podíváme se na sportovní aktuality. PIRELLI zbrojí na další GP Katalánska. Mechanici si už trénují výměnu tvrdé P ZERO ORANGE a medium varianty P ZERO WHITE. Obzvláště vylepšená P ZERO ORANGE by měla najet větší počet kilometrů a udivit jezdce i diváky svou výdrží. Takový Jimi Clark, nezapomenutelný šampion, údajně v roce 1963 absolvoval na jedné sadě 4 Grand prixe. V tomtéž roce na na svém voze LOTUS stal mistrem světa. Obávám se, že letošní šampion těch sad bude potřebovat několik stovek. Máte představu, kolik stojí jedna taková pneumatika? HANKOOK podepsal s prestižním německým automobilovým šampionátem DTM dohodu o exkluzivním použití této značky až do roku 2016. A po vzoru formule 1 se bude opět jednat o dodání dvou typů pneumatik na každý závod. Podle nediplomatického vyjádření ředitele DUCATI v MOTOGP pana Bernhard Gobmeier je viníkem chabých výsledků italské ikony pouze a jen BRIDGESTONE. A vypadá to na podobný problém, jaký má RED BULL s PIRELLI ve formuli 1. DUCATI musí údajně přestavovat své motocykly podle parametrů pneumatik. Náklady jsou údajně gigantické. Asi by to mělo být naopak, ne? GOODYEAR připravuje pro nadcházející závod NASCAR v Charlotte Motor Speedway speciální pneumatiky s nápisy v barvě pouštní kamufláže s nápisem Support our Troops - Podporujme naše jednotky. Amerika myslí na své vojáky. My na své hrdiny spíše zapomeneme. A když si náhodu vzpomeneme, již nějak nejsou mezi námi. Tady máte obrázek: http://www.tirebusiness.com/article/20130424/NEWS/130429979/goodyear-unveils-special-military-support-nascar-tire O všem, co hýbe gumařinou
středa, 8. května 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. V době, kdy naši politici klimbají v parlamentu, hřímají v televizi nebo pátrají, kdo že to sepsal amnestii, britský premiér David Cameron se činí. Strávil krásné dopoledne mezi techniky, dělníky a odboráři v jednom ze dvou britských závodů PIRELLI - v městě Carlisle. Výroba se orientuje na pneu UHP pro místní a exportní trh. David Cameron vřele poděkoval PIRELLI za tu skvělou práci, kterou se v Albionu zviditelňuje. ,, Děláte to, co tato země potřebuje! ,, Marně vzpomínám , kdy náš premiér dobrovolně navštívili český průmyslový podnik. To guvernér státu Mississippi Phil Bryant se také činí - podepsal s YOKOHAMA RUBBER smlouvu o výstavbě nového závodu ve státu jemu svěřeném. 202 hektarů půdy a 300 milionů dolarů to jistí. Korejský NEXEN se stává úderníkem tohoto čtvrtletí v prodeji na evropském trhu - tržby mu vyrostly o neuvěřitelných 19%. Jak to jen ti hoši dělají? Sfoukli všechny jako svíce. A co nového v Číně? Opět YOKOHAMA! Na základě průzkumu spotřebitelů se stává japonská značka nejlépe hodnocenou v kategorii pneu pro prvovýbavu za rok 2012. Průzkumu se účastnilo 12 000 osob. Na Čínu se mi to zdá zatraceně málo. A na závěr tip pro volný čas. Pokud nebudete mít ve dnech 19. a 20. května inventuru nebo kontrolu z odboru životního prostředí, vezměte na malý výlet tchyni, psa, děti a zajeďte si na závody 24 hodin v NURBURGRINGu. Mezi desítkami supercarů uvidíte i luxusní Mercedes-Benz SLS AMG GT3, který pojede ve speciálním designu u příležitosti 125. výročí založení firmy DUNLOP. Ano, léta běží, vážení. Gumám zdar, pro dnešek by to už stačilo. Snad zase zítra! O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 7. května 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. A protože se blíží slavné a pěkné květnové výročí, začneme trošku netradičně. Českoslovenští vojáci osvobozovali ukrajinské město Bílou Cerkev přesně na Nový rok 1944. Padlo jich tam celkem 66, 270 bylo zraněných a 75 nezvěstných. Snad si na ně někdy v místní gumárně ROSAVA s úctou vzpomenou. A čím je outsider na evropských trzích ROSAVA pro nás zajímavá? Výrobní program je namířen na export, 60% produkce se vyváží - mj. do Afriky, Latinské Ameriky nebo na Střední východ. Ukrajincům se podařil husarský kousek - jejich produkce je certifikována samotným CQC - Čínským centrem pro certifikaci jakosti. Takže první krůček vedoucí k průniku na čínský trh mají hoši z ROSAVY za sebou. Držme jim palce! Na čínský trh si brousí zuby i HANKOOK, i když v jiných dimenzích. Zatím je čínskou dvojkou se šesti miliony prodaných kusů na trhu replacementu. První je i letos MICHELIN - se sedmi miliony kusů. Vyjádření místního bosse HANKOOK pana Soo Il Lee by se ale dalo přeložit asi takto: do roka a do dne, Kozino! ( Mišáku ) CONTINENTAL - specialisté z Commerzbank i přes pokles tržeb stále doporučují akcie koncernu k nákupu - cena je na úrovni 115 euro. Tomu říkám víra v sílu pryže! A zpět na východ - nám blízký. BELŠINA ( Bělorusko, Bobrujsk ) přispívá do evropské krvavé řeže producentů osobních pneu novou modelovou řadou ,, Umění pohybu,, - ARTMOTION. Pevně doufejme, že se jedná o pohyb všemi směry. PIRELLI - první automobilovou ligu F1 tuto sezonu okysličuje uragán sporů a názorů na podíl pneu PIRELLI ve vztahu k umění pilota a kvalitě monopostu. Se zajímavým názorem přišel majitel RED BULLu pan Dietrich Mateschitz: ,, Kdybychom jezdili tak rychle, jak můžeme, potřebovali bychom na jeden závod 10 až 15 pit stopů!,, To by byly přenosy na TV NOVA, že. Kolo - pit stop - reklama - kolo- pit stop - reklama... A velmi stručně o výsledcích 1. čtvrtletí 2013: HANKOOK - nižší tržby, vyšší zisk. GOODYEAR - nižší tržby, vyšší zisk. NOKIAN - nižší tržby, nižší zisk. Pokračování snad zítra, pro dnešek už toho bylo dost. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 6. května 2013
ShamboGumám zdar, přátelé. Dáme si drobnou informační přestávku! A jak naberu sílu - jsem zpět. :) O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 3. května 2013
ShamboSJM: pěkné, Julo Satinský :) Připomenul jsi mi jiný kulturní klenot : Vodňanský - Skoumal = S úsměvem idiota ! :) O všem, co hýbe gumařinou