ShamboČendo, Bridgestone rozdávají byty???? Okamžitě žádám o dealerství!!! Hlavně, aby se to nerozkřiklo, kdoví, kolik jich mají volných!!! O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPřátelé pryže, je právě čas se porozhlédnout po mezinárodních luzích a hájích. Pochopitelně – s vůní kaučuku. Věřím, že v předvečer zimních olympijských her, které se konají v subtropickém Soči, jste příznivě nakloněni i úspěchům jiným, než jsou naše vlastní. Jak se zdá, loňský rok byl pro gumařské giganty neuvěřitelně ziskový. Už i Hankook oznámil své rekordní výsledky za rok 2013. Přátelé, blednu závistí. Tržby 6,4 miliardy dolarů, zisk 900 milionů. Houževnatí Korejci dosáhli například ve stagnující Evropě ročního nárůstu v UHP pneumatikách o neuvěřitelných 13% . Kdo by to byl před deseti lety řekl, že Hankook postaví Evropany do pozoru právě v UHP segmentu… No přejme jim to. Na českém trhu se předhánějí koncerny v tom, kdo více zdraží své nákladní pneumatiky. I zde nás čekají v jarní sezoně rekordy, olympijská myšlenka ,, výš – dál – dráž,, podle mého skromného odhadu skončí nárazem do zdi. Pokud už teď výrobci nekalkulují s nedostatkem pneumatik na trhu, nebudeme se asi vůbec nudit. Koneckonců – ceny přírodního kaučuku se od roku 2011 z tehdy mimořádně vysokých cen snížily už o 64%, takže o tradičním socialistickém zvýšení cen vstupů a problémy v dodavatelsko-odběratelských vztazích tady asi nejde. Jen pro kontrolu – cena na thajský přírodní kaučuk je 1,9 dolaru za kilo. Pokud se proškolení obchodní zástupci budou během svých cenových exkursů v debatě s vámi ohánět opětovným zdražením surovin, smějte se důstojně, pomalu a ceďte to mezi zuby. Mezinárodní centrum pro internetový výzkum trhu YouGov zveřejnil výsledky každoročního průzkumu na téma ,, Značka s největší důvěrou spotřebitele v Německu,,. Vyhrál opět a opět jako vždy Michelin, druhý Conti, třetí Goodyear. Co dodat. Kde je talent k pořadovým cvičením, tam zase chybí někdy troška fantazie. Ale i tak – vítězům gratulujeme. A na závěr se vraťme do země , která je sice známa nevyzpytatelnou kvalitou své dopravní sítě a třeskutostí mrazů, ale zákon o povinném užití zimních pneumatik v zimě a zákazu pneumatik s hřeby v létě zatím ne a ne přijmout. Ruská vláda se snaží prosadit v parlamentu zákon o povinném užití zimních nákladních pneumatik v zimě. Pokud se to podaří, budou mít čeští dopravci na ruských dopravních tepnách zaděláno od září na další problém. A výroba a prodej zimních nákladních pneumatik pro ruský trh naopak zvedne výrobcům prodeje a zisky. Přejme jim to také. Třeba nám pak dodatečně sníží ceny v české kotlině. A pokud se něco málo z mých prognóz nesplní, nic si z toho nedělejte. Jsem jenom obyčejný pozorovatel. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 3. února 2014
ShamboPřátelé pryže, přeji všem pevné nervy a hodně sil pro překonání pro mne osobně nejpitomnějšího měsíce gumařova roku - února. V posledních dnech jsem se setkal s řadou kolegů v oboru, kteří si kladou desítky otázek, jak a kudy dál. Jedna z velkých neznámých je spojena s budoucností českých a slovenských protektoroven. Tuzemští výrobci jsou nejen sžíráni vzájemným konkurenčním bojem, ale přidávají se i vlivy vnější. Protektorace dávala dlouhodobě výrobcům nejvyšší míru zhodnocení svého produktu v rámci oboru, na druhou stranu dávala ekonomickou alternativu dopravci při zhodnocení buď vlastních koster, nebo kupovaných protektorů. V odvětví, kde se vše podstatné - od materiálů, koster až po technologie - importuje, změna kursu koruny k euru způsobila zdražení nákladů. Navýšení ceny v listopadu 2013 o nějakých 120-150 Kč za kus zvedlo tlak odběratelům, ale výrobcům zásadně pomůže. Co je horší - při stále klesající ceně na čínské nákladní pneumatiky ( a to bez ohledu na dražší dolar ) se při hledání levné alternativy může zájem trhu přesunout stále více ve prospěch značek Žlutá řeka, Rudá záře nebo Velká stěna. O nedostatku kvalitních koster se sice mluví u táborových ohňů tak od sezony 2004- 2005, ale nikdy nebyly kostry v poptávaných rozměrech tak drahé a nedostupné, jako v současnosti. Jak už jsem psal 8. prosince 2013 na tomto webu, další dlouhodobou chuťovkou je znatelná změna v chování evropských koncernů ve vztahu k protektoraci. Dříve spíše nedoceněný segment trhu a nechtěná popelka a prašivka se díky milionovým výrobním číslům stane bitevním polem koncernů proti nezávislým protektorářům, tak i koncernům mezi sebou. Hodně lze pochopit a vyčíst z chování a sebepropagace Continentalu. Poté, co program ContiLife Cycle doputoval z obou Amerik do evropské kotliny, začaly se dít věci. Hannoverská výrobní buňka s kapacitou 150 000 kusů teplých a 30 000 kusů studených protektorů je nejen velkovýrobnou, ale také svéráznou masovou laboratoří. Němečtí inženýři ( jak typické ) mají totiž ambice výrazně odlišně, než je dosavadní pojetí protektoru jako pouhé náhrady. V blízké perspektivě by se totiž užitné vlastnosti sériově vyráběných protektorů v programu ContiLife Cycle měly vyrovnat parametrům nových pneumatik. I příklon k teplé protektoraci s použitím prakticky totožných termopresů jak pro protektorovací provoz, tak i pro standardní výrobu nových pneumatik, hodně napovídá. Doktrína standardizace např. valivého odporu a cíl vyprodukovat novou pneu i recyklovaný karkas se stejnými parametry dává koncernům netušené možnosti v konkurenčním boji se současnými malými protektorovnami o velký trh. Je libo donutit zatím nezávislé protektorovny ke štítkování svých produktů? Snaha tady je, a jak je vidět - už se na horizontu objevu i smysl tohoto manévru. Troufnu si popustit uzdu fantazii - v roce 2018 se podle dlouhodobého plánu otevřou nové kapacity pro výrobu nákladních pneu v Otrokovicích. Jaká bude struktura nabízeného sortimentu? Jaký bude zájem tříštit výrobní kapacity a energii včetně vývoje na prémiovou značku C spolu s lokálními značkami např. BA nebo MA nebo UN či SEM? A nebylo by efektivnější soustředit se výsadně na značku C a ekonomické varianty nahradit z větší části výrobou vlastních protektorů? Potřebuje zájmová oblast např. zemí třetího světa novou pneumatiku nebo lze komerčně využít protektor s rovnocennými parametry? Může to být marketingová varianta pro souboj se Žlutovu řekou a Severním větrem? Vždyť už dnes se garance kvality týká nejen nových pneumatik, ale i produktové řady Conti Re. Přeji všem klidnou neděli, přátelé. Jsem jen prostý pozorovatel. Nic víc. Gumám zdar. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 1. února 2014
ShamboDobré ráno pánové, vůbec je absurdní požadavek na složení zálohy před koupí auta v situaci, kdy trh s osobními vozy nevzkvétá. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPřátelé pryže, je na čase se zase porozhlédnout po světě. Cena na přírodní kaučuk je na nejnižší možné úrovni - což je cena začátku roku 2009. A světové zásoby rostou. Nevšiml jsem si však, že by nějaký výrobce snižoval ceny zboží z důvodu snížení ceny základní suroviny. Naopak, zisky koncernů rostou. Třeba akcie Goodyear zatím dosahují nečekaných hodnot, osobně i drobným akcionářům této společnosti gratuluji. Sám nemám ani jednu, ale úspěch mého dodavatele je snad i mým úspěchem, nebo ne? Přičinil jsem se o něj sice mikroskopicky, ale přičinil. A Continental končí rok 2013 se ziskem 3,7 miliardy euro před zdaněním, což je úroveň ziskovosti nějakých 11,2 %. A to při minimálním růstu tržeb v roce 2013. Neříkám , že jsem jim také nepomohl. Absolutně netuším, co s takovým paklem budou dělat. Pánové, kdo to z nás má, že? Nene, nezávidím, ale víte jak se nadřou, než to přepočítají?? Jsem rád, že se koncernům daří, vypadají finančně zdravě a připravili nám na rok 2014 nepřebernou řadu neuvěřitelně motivujících programů. Třeba takový , který nabízí pro předzásobení zrovna ta značka, která si na Wall street pumpuje akcie, než to zase někde praskne. Já když vidím v textu marketingové podpory slovní spojení ,, ... Cíle - vygenerovat spontánní PR pro projekt/ společnost a projevit místní angažovanost,, tak si připadám jako na školení mužstva v mém milovaném motosřeleckém praporu. I tam jsme projevovali spontánní PR a místní angažovanost. Hlavně když byl na večeři po střelbách na Doupově kádéčkový guláš a bigošské kakao. Netuším, proč mne dodavatel straší v případě umístnění v TOP 10 odběratelů v předzásobení jarním lyžováním v Alpách. Proboha, jen to ne. Hannibal sice Alpy překonal, ale přežili to jen dva jeho sloni. Raději budu doma studovat ,, komunikaci/ prezentaci produktového portfolia v médiích ,,. To je maso. Gumám zdar, přátelé. Za sebe vám všem slibuji svoji celoroční PR podporu na základě POS materiálů a produktových brožur. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPánové, těsně vedle. Deprese nikoliv... ale žíly pumpovaly. Pořád si musím připomínat postavu legáta Maxima, který ve filmu Gladiátor před bitvou vzal prsť do dlaní a rozmělnil ji mezi prsty, aby jilec meče neklouzal a rána byla zasazena přesně... O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 16. ledna 2014
ShamboPánové, sílu všem a pevné nervy. Já se k psaní dostanu až v sobotu večer. Zabředl jsem co cen, operativy a plánů. Nechci být hrubý, ale ani absolutní nadhled nad věcí mne včera nezachránil před tím, že jsem byl velmi blízko k prokletí a inzultaci konkrétního místního zástupce celosvětové pneumatikářské firmy, která si tolik v tomto roce slibuje od zvýšení prestiže svého dobrého jména. Byl bych rád, kdyby byl zaveden systém hodnocení obchodních zástupců importérů. Pokud chtějí hodnotit mne a mou firmu, tak to bude fungovat i obráceně. Howgh. O všem, co hýbe gumařinou