ShamboDobré ráno, přátelé pryže. Po bolehlavu s manipulátory z ADAC jedna příjemná zpráva. V lednu mírně ožil evropský trh s osobními vozy. Evropa - leden 2014 proti minulému roku +5,8%. Naše milovaná vlast +13%. Škoda v rámci všech výrob +10%. Furt lepší než nic. Gumám zdar! O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPryži zdar, přátelé. Toto povídání bude o klaunech. Ale o tom později. Zimní sezona bez sněhu v poklidu končí, je čas se připravit na sezonu jarní. Jen doufám, že letos bude bez závějí a omrzlin. Jaká je situace na našem trhu ( bazaru ) s nákladními pneumatikami? Dejme si drobné opakování z historie. Po výtečné sezoně 2011, díky níž jsem prodal to, co jsem nakoupil a zašel jsem si s kolegy po dlouhé době párkrát do restaurace na vepřové koleno, jsme se vrátili v roce 2012 do obchodní reality. Celoevropský pokles byl na úrovni 19% z celkového objemu prodeje 2011 na trhu nových pneumatik způsobil jak propad dvou milionů kusů nákladních plášťů ( bez dovozu z východu), tak i to, že koleno ten rok nebylo. Nosili jsme si do práce jablíčka, domácí sádlo a škvarky. Taky dobré. Rok 2013 – Karel Gott obhajuje Slavíka a prodej nákladních pneu v Evropě se dýchavičně mikroskopicky zlepšuje o celých 8%. Prodalo se bratru něco málo přes 8 milionů kusů made in Europa a asi 4 miliony kusů z dovozu. Nebudeme asi naznačovat, odkud že ten dovoz hlavně byl. Ovšem pozor – stále nejsme ani na dohled báječného roku 2011 a vidiny žebírek na grilu. Jak si vede v prodejích naše milovaná vlast? Český trh není v rámci Evropy až tak bezvýznamný, jak by se mohlo zdát. Objemově jsme někde těsně za první desítkou – na úrovni Rakouska nebo Švédska. Dovolím si odhadnout díky kombinaci různých statistik a údajů, že je kusový objem českého trhu na úrovni okolo 300 tisíc kusů, z čehož 2/3 budu z produkce členů Europoolu a další třetinu si podělili svorně dodavatelé z Číny, Ruska, Koreje a Japonska. Pokud někdo má přesnější údaje – sem s nimi! Pro vaši představu – budeme li vycházet ze zjednodušených propočtů, tak trh Polska může být na úrovni trojnásobku českého trhu, Slovensko bude na naší třetině, Maďarsko na polovině a koncerny milovaná Transylvánie bude v prodejích o třetinku vyšší než česká kotlina. Co si na nás výrobci letos připravili? Tak to už je krvavější historka. Pánové, heslem sezóny je doktrína ,, dvou skoků přes propast ,, - tedy dosažení nízkého valivého odporu a maximálního nájezdu. Dávám tomu dva roky, a budeme energetické štítky odlepovat i z protektorů. Inovace v prvé fázi nikdy záměrně nevede ke snížení ceny, takže se smiřme s několika skutečnostmi. Nové řady koncernových produktů – říkejme jim pro zjednodušení třeba Spořílek, Šetřílek, Přespolák nebo Vytrvalec – se cenově výrazně vzdalují svým předchůdcům. Realitu užitných vlastností budeme muset my prodejci zákazníkům na naše náklady teprve dokázat. Což se stane nejdříve za dva tři roky. Co z toho budeme mít? Rozevírání nůžek mezi možnou cenou prodeje zákazníkovi a cenou nákupu včetně bonusů se svírají. A také se minimalizuje prostor k přeprodeji – koncerny zcela vědomě vytlačují obchodníka ( partnera, dealera, šmudlu s tabulkou ,, milovaný distributor,, atd. ) z obchodního prostoru. Můj odhad? Prémiové značky se budou letos prodávat s obchodní přirážkou 2-3-4% max z ceníkové ceny komukoliv a kamkoliv s vidinou získat retrobonus ve výši 1 -1,5 -2% z hodnoty faktury. V korunovém ekvivalentu se bavíme o hodnotě 700- 800- 900 Kč z dodaného kusu bez odpočtu jakýchkoliv nákladů. Kdo to dnes má, že? Trh prodejců se velmi rychle mění na trh výrobců - minimálně v prémiových a top značkách. Osobně si myslím, že pro distributory ( partnery, známá jména na trhu i no name… atd. ) to není ekonomicky udržitelné bez dalších výnosů z prodeje a/ ekonom brandu b/ protektoru ( nejlépe vlastní výroby ) c/ dalšího nového brandu ( nejlépe import a distribuce ve vlastní režii s dílčí exkluzivitou ) d/ a toto vše možná dá ,, hráčům na trhu ,, šanci dotovat provoz vlastního servisu ( servisů, mobilních servisů, montážních pák… atd. ), 5/ pokud však ani toto nepomůže – sáhnu po čínské značce – dnes Agate, zítre Rosemary, pozítří Yellow Victory. Předpokládám , že dojde k následujícímu paradoxu. V boji koncernů za vyšší cenu a vyšší výkon a vyšší úspory a… blabla se minimálně do určitého okamžiku podpoří prodej absolutního šuntu. A pokud budou koncerny preferovat své hýčkané a technologicky náročné nové produktové řady, moc chuti do výroby , podpory a nedejbože vývoje solidního ekonom brandu už mít nebudou. Jistou šancí pro prodejce může být možný nedostek plášťů střední třídy v této sezoně v kombinaci s tlakem vlády naší i spřátelených zemí na výběr daní. Akce typu no name, best prices, no VAT jsou smrtící. Ovšem jsou to faktory, které prodejce neovlivní. Dál už se nedá dělat nic. Kromě škrtů ve vlastním rozpočtu, které sice korunu ušetří, ale na kreativitě nikomu nepřidají. Absolutně bez ironie jako příklad možného vývoje uvedu Originál cirkus Berousek. Jeho model podnikání bude více a více platit i v naší gumařině. Takže : mám jméno - Berousek - a k tomu originál – čili jistou exkluzivitu a tradici. Maringotky a šapitó brouzdají křížem krážem od jara do podzimu, dálničním poplatkům se vyhýbám. Máme medvědy a slonici a věrnou hrstku zaměstnanců – to je základní kapitál, děti s rodiči už na nás přijdou. Ředitel cirkusu je zároveň manažerem, drezérem, žonglérem a artistou a drží kasu. Klauni uklízí zvěřinec. Šapitó bourají a staví všichni včetně akrobatky na hrazdě. Štace v Čechách a na Slovensku – dále už maringotka nedojede. Ale děti se smějí, pan ředitel snad udrží ansámbl, slonice bude nakrmena a jedeme na další štace. Ještě jednou – hluboce si vážím cirkusových umělců a jsem přesvědčen, že k nim ve svém oboru už částečně patřím. Gumám zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 16. února 2014
ShamboKdyž už tomu nerozumím, tak to alespoň zašmodrchám a nechám si za to zaplatit: http://ekonomika.idnes.cz/statistiky-o-prodejich-aut-budou-zpoplatnene-foq-/ekonomika.aspx?c=A140214_202702_ekonomika_vez O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 15. února 2014
ShamboJá a běh .... :) Je to velmi zvláštní začátek sezony s otevřeným koncem. Nechám si to vše proběhnout hlavou a předložím vám několik postřehů k zamyšlení. Nebo rozcupování. V tomto prostoru jde mně osobně o možnost zveřejnit názor a konfrontovat jej s vaším. Nic víc. Nic míň. Okysličit se. Tímto zdravím i Ferdu, skeč Choď do ..iči vysoce zvedl náladu. Holt, ne každý den je nálada na Shakespeare a soudobý balet. Děkuji :) O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPryži zdar , přátelé. Jedna drobná zpráva, snad vlaštovka, snad proužek dýmu na obzoru. Ovšem pokud dočtete k samému konci - spotřeba domácností stagnuje. Čekal snad někdo něco jiného? http://ekonomika.idnes.cz/ceska-ekonomika-ke-konci-roku-rostla-d7h-/ekonomika.aspx?c=A140214_093525_ekonomika_fih O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPánové, všechny zdravím, pokud bych si Michala mohl dovolit doplnit - zásadní jsou dvě teze: 1/ cena není klíčová a 2/ čím větší atyp, tím lépe se prodává. Pro mne osobně cena klíčová je, a tak nezbývá, než se utěšit tezí č. 3/ kolik višní, tolik třešní. Pryži zdar, přátelé. Chystám si pro vás drobnou cenovou úvahu na téma nákladní pláště - jaro 2014. Doufám, že se pobavíme :) O všem, co hýbe gumařinou