ShamboPřátelé pryže, dnes se zlehka podíváme na novinky, které budou k vidění za týden na veletrhu v Essenu. Účast potvrdilo už 660 firem ze 44 zemí. Jedná se pochopitelně o největší svého druhu v Evropě. Bridgestone slibuje prezentaci inovací i ve značkách Firestone, Bandag a Protread. Rosava táhne do boje s osobními zimními pneu Snowgard. Insa Turbo obohatí essenský jarmark protektory všeho druhu a všech typů. Sailun pravděpodobně ukáže i svůj druhý brand - Rovelo. Yokohama obuje svůj koncept-electrocar do nových revolučních pneušek. Holandský velkoobchod De Klok přitáhne se svou novinkou - osobáky Delfin. Hádejte, kde si je nechali vyrobit... Indonézie. Balkrishna Industries ( u nás spíše jako BKT ) se pochlubí novými Agrimax a Airomax. Hare Krišna s námi! Brazislký Vipal to napálí novými typy protektorovacícho materiálu. Maxxis chystá premiéru nových osobních pneu Energtra. Od Continetal můžeme čekat paletu nových ContiEcoPlus. Kama bude prezentovat svoje nové zimní nákladní 315/70R22,5 NR 501 a NF 501. K tomu všemu se budou podávat bratwursty, cola v plechu a fritky. Čekají nás vnadné hostesky, dárkové tašky a tuny polygrafického materiálu. Herclichvilkomen, přátelé pryže! O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 18. května 2014
ShamboPřátelé pryže, o zítřku i včerejšku gumařiny hodně napoví mezinárodní veletrh Reiffen v Essenu od 27. května. Pořádá se vždy jednou za dva roky, letošní ročník slibuje nabitou startovní listinu vystavovatelů. Kdo si chce prohlédnout seznam účastníků tohoto gumařského jarmarku, tak to má zde: http://www.reifen-messe.de/en/reifen_messe/ausstellerliste/ausstellerliste_neu_11.html Pořadatelé si letos hodně slibují od nadržených čínských výrobců i asijských tygříků stejně jako od konzervativnějších tradičních výrobců. Pokud cestu tam i zpět ve zdraví přežiji a bude o čem psát, připravím si pár řádek pro vás. Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 13. května 2014
ShamboPryži zdar, přátelé. Ještě jednou k zatímní nejisté sezoně - na rozdíl od těch předešlých a předpředešlých a prehistorických vidím několik drobných rozdílů. 1/ osobní pneu - je nemožné plánovat, nákup a sortiment a značky jsou spíše věcí pokerových kombinací a ještě lépe sázky na ruletu 2/ servisní činnost - ano, tento rok byl zatím ve výnosech bohatší, ale je to vykoupeno vyššími investicemi - takže opět sázíme na sudou a červenou, nebo bude na konci černá? 3/ nákladní pneu - evropský B brand je v agonii, koncernové značky jsou maržově jak ohlodaná kost, čínské pneu nikdy nebyly tak levné jak tento rok a nakonec 4/ nákladní protektory - protože čínské pneu nebyly nikdy tak levné jako letos, tak.... Závěr ve formě amatérské prognozy: a/ osobní pneu - minimální předzásobení a maximálně dvě značky - levňáček a solidní brand, tři značky už v kupujícím vyvolají třas a snahu hledat čtvrtou alternativu b/ servis - šlechtit a oprašovat to co už stojí a funguje, nové investice se nevyplatí c/ nákladní pneu - držet se opět dvou zakladních značek - solidní Evropa a maržový divoký východ d/ pokud máte protektorovnu, nekupujte Čínu, zničíte si živnost Čím větší sortiment a rozstřel v dodavatelích a značkách, tím větší bordel. Přichází epocha minimalizace. P.s. Snad to neskončí u ruské rulety, pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 12. května 2014
ShamboPřátelé pryže, zprávy ze světa. Tramtararara. Michelin do roku 2015 zavře svoji výrobu nákladních pneu v Budapešti, čímž pádem budeme ochuzeni o značky Riken, Taurus a Kormoran made in Hungary. Důvody jsou oficiálně uvedeny dva - pozemky a dispozice závodu v Budapešti nedovolují jeho rozšíření a rekonstrukci, ale zásadnější je věc další. Evropský trh s nákladními pneumatikami se od špičkového roku 2007 snížil o celých 23% a pro prodej třídy ekonom zůstává stále méně a méně prostoru. Michelin jako takový pochopitelně neodchází z Maďarska a Rumunska úplně, jedná se jen a pouze o přeskupení sil, mj. výroba uvedených značek má pokračovat v Polsku, Rumunsku a Německu. Čestně řečeno - po Taurus a Riken smutnit nebudu a do Kormoranu výrobce neinvestuje už od dob zlaté horečky na Aljašce. Prostě - je to život. Konec zpráv, tramtará. O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 6. května 2014
ShamboPryži zdar, k Michalovu dotazu na ráz sezony... co je to vlastně ta sezona?Jen drobné zachvění, pouze mírné zavlnění, šum kolem zvedáků a oprašování úloženek. Finančně spíše sametový pšouk. A slovy váženého Williama Shakespeare - Mnoho povyku pro nic. Na to, že se takový koncern jako je třeba ´´Fridolin´´ pinoží tři roky ve vývoji se svou revoluční šlupkou Universal somrak super hyper BX 5051, která má spotřebu na 100 km nižší o 35 gramů paliva a za deště z padesátky zabrzdí na nulu o tucet centimetrů dříve, tak je to celé ztráta energie, nákladů a času. Teplý protektor ´´Šesták´´ a bezkaučukový asijský drak v akci ´´Woe - co ye´´ to jistí. Pryži zdar. Jdu vyhlížet konec nejisté sezony. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 4. května 2014
ShamboA že mi to něco připomíná? http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-62105570-z-cigaret-mame-stale-mene-stezuji-si-trafikanti-po-statu-chteji-aby-stanovil-marze O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 1. května 2014
ShamboPřátelé pryže, dnešní Svátek práce si každý prožívá jinak. Naši čínští kolegové si u lahve místní vodky Mao – tai připíjí na další globální úspěch. V roce 2013 byla totiž na obrovském americkém trhu už každá čtvrtá osobní, každá pátá dodávková a každá třetí nákladní prodaná pneumatika made in China. Tato tendence se posiluje i v prvním čtvrtletí tohoto roku, nárůst u jmenovaných zbožových skupin realizovaných na trhu USA je vyšší ve srovnání s minulým rokem o 15, 47 a 10% celkem. Američané milují statistiky, takže ze 350 značek působících na místním trhu je celkem 50% vyrobeno v Říši nebeského klidu a celkem 60% značek se k této oblasti nějakým způsobem hlásí. V roce 2013 se na americkém volném trhu prodalo celkem více než 16 milionů nákladních plášťů, z nich 10 milionů bylo importováno a z toho 6 milionů se dokodrcalo do amerických přístavů z Číny. Pokud bychom si připustili, že taková tendence je možná i na našem trhu, tak se slabším povahám podlomí kolena a ty silnější si tu Mao – tai dají taky. Čínští značky se začínají aktivně zakusovat do trhu, otevírají pobočky, obchodní zastoupení a servisní střediska. Čínští manažeři stále častěji během propagace svých produktů používají smrtící argument - pokud je pojem ,, čínská výroba ,, tak těžce stravitelný trhem, jak si potom vysvětlit, že řada světoznámých značek v Číně rozšiřuje svou výrobu? Poté, co jak čínský premiér, tak i čínský prezident přislíbili navštívit naši vlast, troufám si předpovědět, že bez ohledu na naši malou rozlohu si všímavý čínský investor nějaký ten hektar pro výstavbu výrobního závodu u nás najde. Třeba taková holešovská průmyslová zóna – ta je je jak stvořená pro expanzi do Evropy. Už vidím ty značky – Zlin- dao, Hole-fun, Krom-sun-river. Tak na zdraví, Mai-tao se pije chlazené.
O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 1. května 2014
ShamboPřátelé pryže, dnes jen pár krátkých historek o tom, co se děje kolem nás ve světě. Začneme v Maďarsku - místní závod Hankook rozšířil výrobu vlastních směsí, závod by měl umět v létě 2014 vyprodukovat už 17 milionů kusů pneu. Což jsou bratru dvě pneušky na jednoho Maďara. Continetal pátý rok po sobě ohlašuje nárůst celosvětových tržeb a zisků. A mládenci a sličné panny z Conti nejsou troškaři - zisk před zdaněním koncernu za první kvartál vyrostl o 20% na 953 milionů euro, tržby poskočily jen o 4,4% procenta na 8,4 miliardy euro. Tomu říkám údernické tempo a vzorné nasazení. I když tady na jednoho Morava a Čecha asi nic nezůstane... Na východní frontě neklid. Zatímco podle vyjádření Bridgestone jsou samurajové ochotni při výrobě v ruském Uljanovsku ( zahájení v roce 2016, oblast Uralu, kapacita 4 miliony kusů ) dočasně zasponzorovat určité předpokládané ztráty, to Yokohama v ruském Lipecku vrazí do rozšíření výroby do roku 2020 dalších 5 miliard korun. Kapacita bude opět na úrovni 4-5 milionů kusů. A protože divoký východ má svoje špecifiká, tak naopak v oblasti ruského Chabarovska ( odtud je to přes kopec do Číny a po moři kousek kánoí do Japonska ) se podařilo čínským výrobcům srazit ceny na letní osobní pneu z roku na rok o 15-20%. Takové malé cenové tornádo. A jaké značky vládnou tomuto kraji létajících dýk? Tak podle oficiálních údajů jsou to tyto trvalky: Goodride, Chaoyang, Hifly, Headway a Jinyu. Pro zájemce - značky jsou pro náš tuzemský trh volné, určité problémy mohou vzniknout jen s případnou výslovností jejich názvu. Tak Goodride, přátelé pryže. A pro ty, kteří dočetli až sem mám jeden hudební bonus - je to veselá pecka o tom, jak směřujeme Down down down down.... a nebo taky ne :) http://www.youtube.com/watch?v=L6_OoKnQWyY O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 28. dubna 2014
ShamboPryži zdar, přátelé. Dnes si něco povíme o neúnavném boji Evropské ekonomické komise OSN za lepší unifikovaný a standardizovaný zítřek. Pokud vše půjde podle plánu, už v listopadu 2014 by se mohly palce hlasujících zástupců členských zemí dotknout tlačítka, které bude znamenat odsouhlasení Nových globálních technických pravidel pro značení osobních a lehkých nákladních pneumatik. Jak píše odborný tisk – sponzorem pro přípravu jednání vystupuje Francie a proces řídí Velká Británie. Podle toho to tak asi i dopadne. O co regulátorům, unifikantům a sjednotitelům názvosloví jde? Nová globální technická pravidla předepíší povinný systém značení, popis rozměrů, stability při vysokých rychlostech a na mokru. Taktéž se bude sjednocovat systém technických zkoušek a homologizací např. na pevnost, zátěž při sníženém tlaku, úroveň šumu atd. Hlasování mohlo vskutku proběhnout již dříve, došlo však k rozporu při hodnocení metodiky zkoumání přilnavosti a stability za mokra lehkých nákladních pneumatik ze strany amerických výrobců. Pokud si chce kdokoliv z vás tento fundamentální přípravný materiál prolistovat, máte šanci zde: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2012/wp29grrf/GRRF_72-23e.pdf
Dobrovolníci mají možnost např. na straně 18 shlédnout tu správnou unifikovanou podobu alpského vrcholu pro označení zimních pneu. Unifikaci zdar, přátelé. Za jednotný rozměr všeho a všech.
O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 27. dubna 2014
ShamboA dnes ještě něco málo o kaučuku. Přírodním. Na počátku všeho byl jihoamerickými domorodci uctívaný ,, plačící strom ,, - cahuchu. I při nevelném naříznutí se z něj kutálely slzy kaučukového mléka. Komu se z očí valí opravdové slzy, to jsou producenti přírodního kaučuku dneška. Cena za kilogram základní suroviny pro výrobu pneumatik je na úrovni 1,92 USD za kilogram. Pro milovníky statistik a grafů - od začátku roku 2014 klesla cena o 26%, oproti zatím nejvyšší ceně v roce 2011 se jedná o pokles na úrovni 61%. Možná pamatujete tehdejší kvílení výrobců a obchodních zástupců - ceny rostou, protože cena na kaučuk roste a kaučuk není, protože všechno vykoupili ti zatrolení Číňani. Tak nějak to bylo. Takže - pokud vás v pondělí osloví váš milovaný výrobce neuvěřitelnou slevou doprovázenou dárkovým košem, poukázkami na preventivní vyšetření u kardiologa a brožovanou příručkou Milionářem snadno a rychle - hledejte za tím mléčné slzy plačícího stromu. Pryži zdar, plantážníci. O všem, co hýbe gumařinou