ShamboPokud Essen 2012 předznamenal budoucí patálie se štítkováním pneu a naznačil oživení na trhu, tak Essen 2014 byl ve znamení cenění tesáků, napínání bicepsů a vypracovaných břišních svalů. Zatímco renomovaní tradiční výrobci demonstrují svou technologickou vyspělost, ve které mají proti části asijských výrobců zatím náskok, tak tygři a tygříci z Východu překvapili inovacemi a výrazným pokrokem ve vizualizaci svých produktů. Essen 2014 proti sobě postavil dva trendy – západní snahu o nižší náklady na provoz spolu s výrazně nižší ekologickou zátěží a východní flexibilitu, rychlost a expanzi. Lidově řečeno - nákladní pneu z čínské provincie jsou jednak pohledné a už dávno nesmrdí a na straně druhé evropské eko pneumatiky udivují revolučními dezény a marketingovými tahy, kouzly a čárami. Nemám důvod panikařit ze všudypřítomnosti východních výrobců a omdlévat nad jejich skokovým vývojem. Jedná se o zcela přirozenou a dlouhodobě evidentní situaci na trhu. Nic víc. Jedni se učí u druhých a pokud někdo v důsledku ten střet dvou světů využije, tak to bude uživatel. Trh. Svět. Tam, kde Goodyear překvapil obrovskou plochou stánku, symbolizující grafickými symboly brzdnou dráhu při použití různých pneumatik s různou úrovní hodnocení štítků, tam východní výrobci, kteří se ještě před rokem dvěma prezentovali pouze jako dodavatelé jednotlivých segmentů pneumatikářské výroby, vyrazili do boje s ucelenou řadou jak nákladních, tak osobních, agro, industriálních a OTR plášťů. Tam, kde Goodyear nechal na stánku zamrazit UG9 do kusu ledu, tam se vás východní výrobce zeptá na tři otázky: chceš cenu? Nebo chceš kvalitu? a jak to chceš pojmenovat? Kolegové, pokrok se zastavit nedá, takto to prostě chodí. Co si z toho mezinárodního a planetárního mumraje můžeme pro sebe vzít? Jako příklad si vezmu tři oblasti našeho podnikání - nákladní pneu, protektory a servisní činnost. U nákladních pneu je heslem dne faktor spotřeby a nižšího valivého odporu. Kup si pneu, zapečeť si nádrže, počítej spotřebu a moc se neptej, kolik ta pneumatika najede. Toto téma je natolik zajímavé a diskutabilní, že bych se mu v budoucnu i zde rád věnoval. A rád bych se přesvědčil, že proklamované úspory, nájezdy a efekt jsou relevantní. Protektorace nákladních pneu – zde jsou nezávislí výrobci tlačeni z trhu jak cenou asijských produktů, tak i koncernovými snahami o centralizaci výroby pod značkou koncernu. V Essenu bylo vidět jak řadu zástupců české a moravské protektorářské elity, tak i kompletní nabídku materiálů a dodavatelů technologií. I protektorovací materiály se prezentují více a více ve dvou skupinách - ekologické řady a ekonomické nabídky. Nechci být špatným prorokem, ale našim malým protektorovničkám chybí odstup od problému a troška energie. Od cenového hašteření mezi sebou by spíše měli vidět zásadní trend- budeme si muset zvykat přehodnotit obchodní a výrobní taktiku. A to rychle. Servisy - dochází k modernizaci přístupu i technologií. Senzory, čtečky, data, … nákladní vozidla se stávají spolu s osobními čím dál tím složitějšími ne z pohledu obsluhy, ale běžné údržby a monitoringu. Bude to vyžadovat investice a bude se zvedat znalostní úroveň pro odborníky servisního zabezpečení. Protože i v úplně elementární činnosti jako je prodej a výměna pneu budeme nuceni pracovat s daty - spotřeba, opotřebení, najeté kilometry, technické, cenové a ekonomické zhodnocení produktu. Kdo bude mít data a možnost argumentace – ten prodá. A kdo bude mít vlastní databázi obchodně- ekonomicko- technických dat, ten bude vyhledáván a připraven. O tom ten trend s valivým odporem vlastně je. Bohužel, koncerny si budou ještě rok dva tři ta data tahat z těch vyspělejších prodejců a servisů, než je v omezené míře předají trhu. Tady vidím konkurenční příležitost i pro nás, lokální přemýšlivé borce z vesnic.. A na závěr? Bylo sympatické na stáncích vidět aktivní jednání našich tuzemských kolegů z branže. Přiznám se, že mnozí byli v letmých debatách při přesunech mezi stánky z neuvěřitelní nabídky asijských značek někdy až frustrováni. Protože až v Essenu, v tom mraveništi a mumraji, si mnozí i mí kolegové uvědomili, jak je náš trh malý, ohraničený a křehký. Jak na to, přátelé? Určitě ne silou a jistě ne financemi. Jako vždy – máme ještě hlavu a ruce. Pryži zdar, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 7. června 2014
ShamboMichale, jsem opravdu jen pouhý pozorovatel a předkládám pouze a jen vlastní postřehy. Všechny kroky výrobců jsou od roku 2008 vynucené. Nic jiného v tom není. O víkendu doufám dokončím drobný report z Essenu. A tam veškerá pozorování a bádání popíšu. Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 5. června 2014
ShamboZa bezesných nocí sleduji pořad Volejte věštce. Nedoporučuji! Stojí to peníze a čas, a po odpovědích té tlusté paní s brejlemi a v pletené vestě jsem ještě více zpitomělý. Na otázku ,, Kdy bude u gumařů dobře ,, se mne ptala na pohnutí v šestinedělí, barvu moči nad ránem a oblíbený druh doutníků. Než jsem ze sebe vyjojkal odpověď, došel mi kredit a bába z call centra mne poslala mimo záznam. Moje číslo je od toho okamžiku bombardováno investičními bankéři z Honkogu ( investice do velkovýkrmny potravináčských cvrčků ), prodejci smaltovaného nádobí, kampeličky Podfuck a dodavateli stolních her se šlágrem sezony Člověče pověs se. Pokud nevíte, kudy kam - nasliňte prst a vztyčte ruku! Vždy na sever. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboPryži zdar, u Nokianu to vidím takto: na vnitřním trhu Ruska ( beru jako zjednodušující příklad, opomíjím zcela vědomně celé SNG a hlavně Ukrajinu ) se předpokládá snížení trhu pneumatik v tomto roce o 8%. Realita může být výrazně horší. Trh Ruska byl celkově v roce 2013 na úrovni okolo 58,5 mil kusů. Podíl prodejů Nokianu byl na trhu cca 9% - 5,3 mil kusů. Výrobní kapacita v Rusku Nokianu má mít vzestupnou tendenci - v roce 2013 to bylo odhadem už 13 milionů kusů. Nerudovská otázka - kam s ním? Tedy kam s pneuškami? Máme tady najednou nějakých 400 tisíc kusů bez odbytu. A nejistou hlavní část sezony. A u východních dealerů plné sklady. A uvedení do provozu dalších výrobních kapacit v Rusku - provoz zahájí mj. závod Conti. Navíc - Nokian snížil v prvém pololetí odhad hospodářského výsledku v tomto roce, čímž akcionáře nepotěšil. A po 14 letech ve funskci se odebere od září 2014 do penze stávající generální ředitel Nokain Kim Gran. Jinak - je mu teprve 60, od pohledu je to energický manažer ostrý jak břitva. Podtrženo a sečteno - cenovou nabídku máte na stole. Očekávám další třesk. Ceny už se budou jen snižovat. Pryři zdar, pánové. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 5. června 2014
ShamboAnabáze s blouděním Apollo pokračuje! Indická strana bez ohledu na původní zprávy o lokaci nového závodu do maďarské pusty vše dementovala. Že by Slovensko zůstalo ve hře? Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboHoustone, máme problém. Indické Apollo poté, co na evropském trhu roste dvakrát rychleji, než jeho konkurenti, se rozhodlo obohatit paletu výrobních závodů v dosahu dojezdu českého cyklisty o další fabriku. Tentokrát to asi před Slovenskem vyhrálo Maďarsko. Pokud to bude pravdou, hustota jednoho gumaře na hektar v Uhrách bude na absolutní světové špici. A co nám nový závod nabídne? Apollo hrozí obohatit evropský trh o cca 700 tisíc nákladních a 4 miliony osobních pneu ročně. Houstone, máme problém. Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 3. června 2014
ShamboPryži zdar, přátelé. K holešovské zóně - souhlasím s SJM, že místní zóna je dílo ďáblovo, bytˇ záměr mohl být bohulibý. Takto máme za miliardu zasíťované pole a dálniční přípojku, která končí 7 km od městečka. Ale Holešovu by lokace výroby Mitasky v zóně výrazně pomohla tam , kde Otrokovicím neublíží. Otázka zdroje vody - mám nepříjemný pocit, že to byla záminka, ale souhlasím, že bez pitné vody si průmyslový rozvoj můžeme strčit někam. Do Holešova by to měli zaměstnanci z Kroměříže 15 kilometrů, ze Zlína 18 a z Hostýna 9. Region by to výrazně oživilo - takto je významnou kupní skupinou v městečku mimo místních jen komando policejních rekrutů. Výroba trenýrek ... mno, byla to dětská trikotáž, tak budiž. Ono toho průmyslu mimo Zlína v nejbližším okolí moc není, a neustále poukazovat na tradice bratrů Tomáše a Antonína taky nelze. Nevyužité příležitosti s Mitaskou je mi opravdu líto - vzhledem k zaprděnosti části místních se však obávám, že ani toho Baťu v Holešově upřímně nechtěli. Zasejřil by luft. Tak snad někdy příště. Tak zajímavý a živopisný kraj by si to okénko do světa pootevřít mohl. A navíc ... nedaleko Holešova - v Pravčicích- stála posádkou římská legie. Nedaleko u Hostýna kvartýrovali Kelti. A kde byl Kelt a Říman, tam to žilo. Cyril a Metoděj se z té Soluně ke Starému Městu netrmáceli taky jen tak. Holešovu zdar a pryži též. O všem, co hýbe gumařinou