ShamboA ještě jedna drobnost - snad mi odpustíte. Celkem nenápadně minulý týden probíhala zásadní jednání čínského premiéra pana Li Kche-čchiang v Evropě se špičkami Evropské unie. Konal se mimo jiné už XVII summit Čína - EU. Čína vyzvala k udržení zadluženého Řecka v eurozóně. Slíbila také čínské investice do infrastruktury Evropské unie. Čínský ministr zahraničí navíc uvedl, že eurozóna má podle něj dostatečné schopnosti k vyřešení řecké dluhové krize. Čínská vláda a investoři demostrují svůj strategický zájem o partnerství se západními rozvinutými ekonomikami. Čína hodlá v nejbližších třech letech investovat do evropských programů přes 300 miliard dolarů. A pokud to se mnou vydržíte, příště si napíšeme něco o grandiozním projektu "Nové hedvábné stezky" - systému komunikací, objektů a infrastruktury vedoucí z Číny do Istambulu a dále na Berlín a Paříž. Pokus si někdo bláhově myslí, že se to jeho dílničky, skládku s pneuškami nebo prodeji pro další prodej nedotkne, tak se výrazně mýlí. Naopak - beru to jako významnou výzvu a hozenou rukavici. Gumám zdar. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 6. července 2015
ShamboPryži zdar, plantážnící. Doporučuji vám pár postřehů z velmi zajímavého interview s šéfem Bridgestone - panem Masaaki Tsuya. Nebojte se, o pseudoproblémech utečenců nebo kvílení nad eurem rozhovor opravdu není. Má výrazně globálnější přesah. Jako byste byli astronauti a dívali se naši zemičku z pěkné dálky a s odstupem. Takže - co vidí pan Maasaki Tsuya? Na čínském trhu nákladních pneumatik lze po snížení prodejů minulý rok očekávat stagnaci i letos. Pozitivní trend na čínském trhu s pneumatikami - mladá generace fandí ekologii a roste spotřeba zelených pneu. Hlavním světovým tahounem ekonomického růstu je ekonomika USA a dalších průmyslově rozvitých zemí. Rozvoji ekonomik pomáhá i klesající cena ropy. Sílící dolar může působit problém americkým exportérům, ale v celku vyjadřuje sílu a stabilitu americké ekonomiky. Z rozvojových zemí se daří hlavně Indii a Mexiku. V Japonsku Bridgestone sleduje nárůst prodeje nákladních a stavebních pneumatik. Bridgestone neplánuje přesuny výrobních kapacit zpět do Japonska. Export je drahá záležitost a prudké změny málokdy přinesou očekávaný efekt. Navíc mnohde způsobují i obchodní konflikty. A možné ponaučení pro nás? Nic není tak hrozné, abychom se z toho měli podělat. Gumám zdar! O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 6. července 2015
ShamboPryži zdar, přátelé. S odhadem počtu pneuservisů v ČR jsem zatím nepokročil ani o píď, ovšem na druhou stranu jsem získal řadu neocenitelných údajů z trhu. Věděli jste, že máme v naší vlasti celkem 6,5 milionu jízdních kol? To je ventilků, co. Perlička týdne je ovšem až z exotického Pakistnánu. Naši oboroví kolegové mají po podepsání Afgánsko-pakistánské tranzitní dohody kolosální problém. Na straně jedné se dovoz pneumatik do Afganistanu vyrovnal importu pneu do Pakistanu, a to je Pakistan šestinásobně lidnatější. Na straně druhé - v důsledku masívní kontrabandy se snížila průměrná cena na nakladní a autobusovou pneumatiku v Pakistanu z obvyklých 142 dolarů za kolo na dnešní cenu 84 dolarů za pneušku. Co k tomu dodat? I v exotickém Pakistanu se sleduje výběr daní a monitoruje běžná cena produktu. Snad se toho dožijeme i v naší vlasti. O tom, zda polapení šibalové a neplatiči daní byli vymácháni ve velbloudích hovínkách či jim bylo napráskáno na centrálním bazaru v Islamabadu ovšem místní list Pakistan Tribune nenapsal ani slovo. Škoda. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 4. července 2015
ShamboJeště drobnost - pokud by kdokoliv mohl napomoci v otázce odhadu přibližného počtu pneuservisů na území ČR/ SR, budu mu velmi vděčen. Zprávy prosím na naše forum nebo email: shambo254@gmail.com O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 2. července 2015
ShamboDobré ráno plantážníci, čtěte, přemýšlejte, rozhodujte se s chladnou hlavou. A pokud bude nějaký ten aplaus, ovace a děkovné dopisy s žádostí o autogram - bože, to se tak dobře poslouchá :) Spálené letní pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 2. července 2015
ShamboPryži zdar, pro snadnější pochopení možnosti (nebo nemožnosti) rozvoje a prosperity pneuservisů a autoservisů v ČR uvedu několik jednoduchých statistických údajů. 1/ živnost na opravy motorových vozidel má v ČR okolo 25 tisíc občanů, v Německu je to asi 10 tisíc daňových poplatníků 2/ v ČR je v provozu do 4,6 milionů osobních motorových vozidel a 700 tisíc nákladních , v Německu mají dohadem odhadem do 45 milionů motorových vozidel osobních a okolo 5 milionů nákladních 3/ počet autorizovaných servisů v ČR - kolem 1000, Německo - do 17 000 (včetně nákladních) 4/ neautorizované servisy - ČR - okolo 6,5 tisíc a Německo - do 20 tisíc 5/ počet pneuservisů v ČR - ?????, v Německu je kolem 13 000 pneuservisů, lakýrnických dílen, opraven oken, motoservisů atd. = závěr? Můžeme tady mudrovat o čemkoliv, ale pokud si vezmete do ruky kalkulačku a porovnáte počty servisů a opraven obou zemí s počtem dopravních prostředků a vezmete do úvahy ekonomickou sílu zákazníka v Německu a u nás, tak je vše jasné. Asi tak. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 29. června 2015
ShamboPředcházejícím textem chci reagovat na desítky diskusí s kolegy v oboru mj. o otázce čínských (asijských) pneu a a vlivu na náš trh. Od názorů "... jen to jen stlačená tma" k poplašnému kvílení "... oni nás všechny sežerou a převálcují". Jak říkal agent Mulder v Aktech X - "Pravda je tam venku". A nebo také někde jinde. A příště se pustím do těch zpropadených servisů. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 28. června 2015
ShamboPryži zdar, vyhnu se tématu servisů… a raději vám dám k dispozici jiný pohled na možný vývoj v gumařině. Byť z oblasti vzdálené. Ovšem pro nás i velmi blízké. Hlavní analytik „Tire industry research“ David Shaw se podělil se svým názorem o stavu čínského gumárenského trhu a průmyslu.
Uvádím stručný výtah z toho nejdůležitější a nejzajímavějšího.
Čínští pneumatikáři uvádějí čtyři zásadní problémy, ohrožující jejich trhy a výrobu: snížení prodeje nákladních pneu na čínském trhu, dovozní cla na zahraničních trzích USA, Latinská Amerika), rostoucí cena na pozemky v Číně (pro případ stavby nových kapacit a skladů) a obava z rostoucí ceny na suroviny (nikdy nebyly tak levné jak v současnosti).
Z těchto důvodů již není čínský výrobní a tržní sektor místem pro snadné investice.
Jaká je situace u zahraničních investorů na čínském trhu?
Ti, kteří začali působit od 90. let v Číně v dodávkách surovin, jsou nyní v obrovské výhodě.
Ovšem změnil se i trh – také díky zahraničním dodávkám se začal čínský trh orientovat na kvalitu a mezinárodní standardy. Zisky zahraničních dodavatelů začaly padat.
Zahraniční výrobci na čínském trhu dosahovali hrubého zisku v osobních pneu okolo 20%, někdy i 25%. Jako solidní výsledek v druhých regionech je 16% (údaje cituji z uvedeného zdroje).
Odkud se vzaly tak výrazné zisky?
Zahraniční dodavatelé využívali jednoho faktoru – nízké informovanosti čínského spotřebitele. Stačilo si vybrat to správné prodejní místo a masu nových prodejců a hlavně využít efektu OE pneu – pneumatik pro prvovýrobu osobních vozů předních značek.
Ovšem stav informovanosti čínských kupujících se výrazně mění. A proto zisky zahraničních výrobců na místním trhu budou klesat.
Proč?
Číňané dnes kupují Pirelli, protože ji znají z prvovýroby AUDI. Nevědí ovšem, že tyto pneumatiky najedou méně kilometrů než Sailun. Ovšem neví ani to, že Sailun má horší jízdní vlastnosti v jízdě na mokru nebo jaká značka je méně odolná při bočním nárazu do pneumatiky či jak ovlivní spotřebu paliva. (Tady pozor – jedná se o citaci Davida Shawa, ne o můj názor).
Takže rozhodující je zkušenost čínského dealera, který ovšem toho také příliš neví nebo jeho znalost toho, jací výrobci aut používají konkrétní značky pneu. A pochopitelně svou roli hraje cena.
Tento stav ovšem končí.
Cenové srovnání přináší nové platformy jako např. Lynx Mall, T-Mall a MaiLuntai.
Navíc v Číně již funguje polygon s parametry pro zkoušky v EU (patří Linglon), tento rok vzniknou ještě dva (jeden bude s podporou Sailun).
Testy se zatím prováděly buď Test World v nebo IDIADA (Španělsko), což bylo pro čínské výrobce vzdálené i nákladné.
Největším čínským online-prodejcem je portál MaiLuntai, který vyvíjí systém cenové analýzy, podobné systému TripAdvisor (vznik v USA roce 2000).
Tento proces v informovanosti trhu je nevyhnutelný, navíc jej podpoří spolupráce čínských výrobců s výrobci automobilů. Toto může trvat roky, ale již například Giti dodává pneu pro prvovýbavu Dacia.
Jaký je stav u samotných čínských výrobců?
Předně je třeba říci, že pracují s velmi nízkými zisky, což je krok vynucený okolnostmi a trhem.
Ceny na čínské pneu patrně dostihly dna, protože byly podpořeny nízkými cenami na suroviny. Cena surovin ovšem poroste, což znamená i růst ceny produkce. Pokud ceny na čínské pneu klesaly díky nižším nákladů, zvýšit je bude naopak velmi obtížné.
V Číně vyrábí okolo 400 výrobců – je to číslo stejné, jako všichni další světoví výrobci dohromady. Většina z nich vznikla kolem optimistického roku 2010 – v době, kdy jejich noví majitelé toho o pneumatikách příliš nevěděli.
Jsou mezi nimi výrobci, kteří označují své zboží etiketami, aniž by plnili dané normy. Jsou to firmy, které na papíře sice plní požadavky na REACH, ale jsou schopny použít k výrobě každou chemikálii. Jsou to firmy, které škodí pověsti výrobců Made in China a komplikují cestu k úspěchu solidním výrobcům z Číny. Jsou to firmy, které na základě rozhodnutí čínské vlády nebo CRIA (Asociace gumárenských výrobců Číny) budou dříve či později pohlceny kvalifikovanou konkurencí nebo uzavřeny.
Pokud takové problematické firmy zůstávají na trhu, omezují podnikatelské možnosti kvalitních výrobců.
Čínské podniky jsou ve srovnání s konkurencí ve světě poměrně malé. I největší výrobce ZC Rubber, jenž má sice obrovské budovy a prostory v Hangzhou, ale mimo pneumatik v nich vyrábí suroviny a komponenty.
Nedostatek velikosti společností vede k menšímu objemu financí na výzkum, marketing, reklamu, rozvoj sítě v zahraničí atd.
Pokud by se výroba v Číně více koncentrovala na úkor menších a ne příliš kvalitních výrobců, může dojít k takovému rozvoji, jaký znamenalo např. Apollo nebo Hankook v 90. letech.
Podnikatelské klima v Číně se ovšem vyvíjí tak rychle, že čínské firmy stěží mohou plánovat na deset a více let dopředu. Čínské firmy jsou orientovány spíše na krátkodobý zisk. Nepracují ve stabilních podmínkách, na jaké jsme v Evropě zvyklí.
Situace nevypadá příznivě, jsou ovšem i světlé momenty – je to např. činnost Giti nebo fůze Pirelli s čínským kapitálem a výrobou.
Čínský bussines je řízen jinými principy a praxí – důraz je kladen na rodinné řízení, tradice a osobní vazby.
Podle všeho se jedná o první střet různých civilizací v řízení gumárenského průmyslu v Číně.
A protože vztahy mezi Čínou a západním světem jsou více než intenzivní, uvidí se, zda jsme vzájemně schopni najít kompromis.
Čekají nás bouřlivé roky vývoje vztahů. Západ se bude více a více seznamovat s čínskou kulturou a jazykem, naopak bude sám nalézat cestu a důvěru pro pochopení schopnosti západního managementu čínským partnerem.
A ten, kdo z těchto kompromisů získá výhodu, bude po zásluze oceněn.
O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 28. června 2015
ShamboJe to (byl to..) pěkný zavedený servis na hlavní třídě v Hočo Počo - výpadovka na Prahu/ Černý most. Škoda. O všem, co hýbe gumařinou