ShamboMichale, vopruz je to tehdy (a zcela pochopitelný, nejsme přece křováci odhazující pneušky po lesích, polích a mezích...), pokud splníš svou povinnost a nahlásíš se. Vznikne ti náklad. Ovšem kulišárna začíná tehdy, když se někdo ke své povinnosti nehlásí. Neví, nezná nebo zapomene....nebo tak nějak. V otevřených zdrojích v internetu si můžeš dohledat seznamy tzv. povinných osob. Někdo náklady má, někdo ne. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 3. srpna 2015
ShamboPryži zdar, přátelé. V Poslanecké sněmovně se rokovalo 8. července t.r. jak o dušu o námi milovaných pneumatikách. Na přetřes našich zákodárců přišel mj. vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb.,o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadecha o změně některých dalších zákonů. Je to na vás složité? Nevadí, pro zpestření uvedu část stenografického záznamu z vystoupení pana poslance Zahradníka, která se týkala nového systému sběru a likvidace pneumatik. Přeji příjemnou zábavu."...Dalším takovým významným bodem je vlastně zřízení kolektivního systému pro sběr použitých pneumatik. To je úplně nová věc. Zatím se s pneumatikami nakládá tak, že většina z nás, kteří přivezeme své auto do servisu a chceme vyměnit pneumatiky, tak jsme přesvědčeni, že autoservis s těmi pneumatikami nějak naloží, my se pak už o ně dál nestaráme a v té části, kterou platíme potom, je nějaká nákladová položka za jejich likvidaci obsažena. Tady je vytvořen celý kolektivní systém, do kterého budou zainteresováni tedy ti, kteří s pneumatikami nakládají, kteří je dovážejí, kteří s nimi obchodují. Takže to je nová věc. Tady myslím, že tento návrh má významnou podporu obcí, které pak musí řešit otázku, co s těmi různými pneumatikami, které neskončí v tom procesu, který jsem nastínil, ale které jsou pohozeny různě nebo dovezeny nakonec do sběrných dvorů, tak aby bylo možno s nimi nakládat a likvidovat je a aby na jejich likvidaci přispívali ti, kteří předtím na nich vydělali tím, že je nějakým způsobem obchodovali nebo s nimi prostě provedli určité obchody. ..." Tolik pan poslanec Zahradník. Zákonodárci se k vládnímu návrhu postavili čelem a kladně. Paragrafové znění můžeme očekávat někdy v září tohoto roku. Příjemnou zábavu všem zainteresovaným přeji. A až opadnou vedra, pokusím se nastínit svůj názor na kolektivní systém a likvidační hrátky. Už teď se těším!! O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 3. srpna 2015
ShamboDobré ráno přátelé pryže, narazil jsem na zajímavý názor analytika Davida Shawa z Tire Research Industry. Nebude to krátké povídání, ale stručnost garantuji. A navíc jsem si to trochu poupravil k obrazu svému. Takže – jaké nové trendy v rozvoji obchodních modelů prodeje pneumatik po střetu s realitou nabídky a poptávky na nedávném veletrhu v Panamě (mj. – doporučuji!) vidí náš kolega pan Shaw? V Číně v současnosti funguje okolo 500 výrobců pneumatik – to je více, než v celém zbytku světa. A jejich hlavním mottem je jediné – prodávat, prodávat a prodávat. A to vzhledem k čínské pracovistosti, podnikavosti a lidnatosti ve všech koutech světa a napříč všemi segmenty, typy a určením pneu. Většina čínských výrobců se zatím prosazuje jediným způsobem – cenou. Ovšem důležité je slovo „zatím“. Nedotkuteným trhem pro čínské producenty je pouze část vysokotechnologických výrobků. Ale i ta se zmenšuje. Ještě před deseti lety se dala pro jakoukoliv pneumatiku na trhu najít skulinka k odbytu – i v segmentu nízkotechnologických pneu. Díky znalosti trhu, kontaktům a šikovnosti prodejce. V současé době se trh s pneumatikami stává více a více „komoditním“ – značka znamená méně než dříve a rozdíly v technologicíh se budou dále a dále snižovat. Co to navíc znamená? Představte si, že na trhu piva se místo kvality a pojmu české pivo, bavorské pivo nebo irské pivo začne nabízet a poptávat jen pivo. Uvařené kdekoliv. Je to žlutý mok, mírně pění a po pátém škopku je vám nevalně. Ale spotřebitel mu dá díky ceně, barvě a dostupnosti šanci. Čím se mohou zavedení vysokotechnologičtí tradiční výrobci bránit? Jednak výrobou vlastních nových levnějších značek – Bridgestone např. operuje s Firestone a Daytona, Goodyear s Kelly, Pirelli oprášil původní ruskou šlupku Amtel. Ale hlavně vytvořením nebo vstupem vlastních internetových odbytových kanálů. Od debaty za pultem a šátrání na skladu pěkně hurá k online dodávce odběrateli. Bez pultu a beze mě. A nutno říci, že zatím je evropský trh díky své tradici a relativně stabilní odbytové síti tomuto jevu (ovšem opravdu jen zatím) uchráněn. Goodyear si v USA vytvořil vlastní internetový prodejní kanál – dealery sice nepotěšil, ale pokrok se zastavit nedá. Ale už i Michelin si v Evropě koupil podíl ve dvou online sítích - Blackcircles v Británii a Allopneus ve Francii. Ovšem kde jsou tradiční koncerny nejaktivnější? Správně – v Číně. Místní velkoobchodní a maloobchodní trh je v plenkách. A co je nejdůležitější - online trh a hlavně dostupnost informací o produktech nejsou rozvinuty tak, jako v Evropě. Koncerny zavětřily a našly na čínském trhu skulinu. Je zde skutečně pole neorané. Co je ovšem pro nás (v milovaných Čechách) zajímavé a důležité – veškeré nové bussines modely s online prodejem a hledáním nových způsobů prodeje a poprodejnícho servisu budou spíše dříve než později přeneseny i na náš trh. Pokrok se zastavit nedá. A proto se po ránu pevně rozkročen opřu o pult na servisu a nakouknu do skladu. Zatím se nic nemění. Zatím.
O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 28. července 2015
ShamboPryži zdar, po drobné letní pauze mám čas se vrátit k tématu nákladních protektorů. Takže jaká je situace ve světě? Protektorace tak, jak ji známe nyní, se rozvíjí čtyři desítky let. Podívejme se nejdříve za oceány a pak domů, do Evropy. V USA je v současnosti trh nákladních protektorů asi na 50% z objemu prodeje nákladních pneu. A bez ohledu na přítomnost importovaných čínských pneumatik má trh protektorů tendenci k růstu. Musím ovšem připomenout, že americká vláda zavádí ochranářská cla vůči čínským exportétům. Zde je asi na místě si připomenout citaci názvu teprve připravovaného článku v Pneurevue: http://www.pneurevue.cz/aktuality/obchod/tlak-na-protektory-roste-pomohla-by-cla.html
Ani v samotných USA si totiž část bussinesmanů není jista, zda právě zavedení ochranářský cel je správný krok. Proč? Čínské značky obsadily nejnižší část segmentu na trhu nákladních pneu. Trh je požaduje a akceptuje v dané kvalitě a ceně, kamiony frčí z Ohio do Nebrasky a z Friska do Seattlu a gumy Yellow submarine drží. V čem je tedy problém? Koncerny se přece samy (zisk je zisk) soustředily na dražší až nejdražší segmenty trhu. Pravda, padají argumenty o kvalitě, bezpečnosti a vědeckotechnickému pokroku. V pořádku. Proč ale nevyrábějí spolehlivou, kvalitní a bezpečnou pneumatiku i v tom nejnižším cenovém segmentu? Nevěřím, že to neumějí. Věřím, že se jim do toho nechce. A teď tady máme problém s Čínou. Trh ji požaduje a trh ji akceptuje právě takovou, jaká se nabízí. A to s tím zásadním dodatkem, že i čínské zboží se vyrábí kvalitnější a hodnotnější. Přičemž cena neroste tak rychle, jako roste kvalita. Takže ještě jednou – čínské pneumatiky obsadily tu část trhu, která byla volná. Nic víc. Co nás čeká v Japonsku, opoře modernizací a automatizací? Zde jsou čísla přítomnosti nákladních protektorů ve srovnání s USA (i Evropou) odlišná – v Japonsku se protektoruje 20% z objemu prodeje nákladních pneu. Ovšem jak Bridgestone, tak Yokohama hovoří o ambiciozních plánek tento poměr až zdvojnásobit do roku 2020. Jak jsme na tom v Evropě? Trh protektorů se za posledncí dva až tři roky zmenšuje, naopak trh s čínskými plášti se zvyšuje. A to při celkové stabilnosti prodejů nákladních pneu v Evropě. Mohu opět ocitovat připravovaný článek v Pneurevue: „Dlouhodobě se podíl protektorů na celkovém trhu užitkových pneumatik pohybuje kolem v rozmezí 40 – 50 %. Jenže od roku 2012, kdy dosáhl podle údajů sdružení ETRMA 52 %, povážlivě padá. Loni to už bylo jen 40 %.“ ČR je velmi specifická v rozvoji protektorace několika faktory – ve srovnání se sousedy je u nás vysoká úroveň podílu a tradice protektorů na trhu, máme solidní dílenské zpracování, konstantní kvalitu produkce, ceny jsou stabilní již desetiletí. Zásadní protektorovací kapacity se formovaly do prvé poloviny minulé dekády, po tomto období se až na výjimky růst protektoroven zastavil. Jak vypadají aktuální prodeje? Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že výrobci materiálů hovoří opatrně o snížení trhu v tomto roce v ČR o… „10 až 20% podle odběratele“. Situace na trhu může být výrazně horší – snížení prodeje v kusech může za poslední dva tři roky v ČR být na úrovni o 40-50% nižší ve srovnání s rokem 2012-2013. Pochopitelně – záleží na výrobci, lokaci, atd. atd. Pokuď má někdo jiná čísla a jiný názor na věc – pojďme diskutovat. A teď ke klíčové otázce: pomohou případná ochranářská cla (vůči asijským importům) dát druhý dech oboru protektorace, nebo jej mohou pohřbít? Přikláním se ke druhé variantě. Jen velmi krátce: malé a menší (ža na jednu dvě výjimky) rozdrobené české a moravské protektorovny dnes fungují tak, jak fungovaly např. v roce 2004-2007. Lokální výroba je nabízena napříč republikou s přesahem až na Slovensko, dodavatelé materiálu jsou neměnní. A stejně neměnné jsou ceny samotného materiálu. Provnejte si ceníky např. z roku 2005-2006 a ceny dnešní. Je v nich zásadní rozdíl? Ceny kaučuku jsou na historickém minimu, ceny nových nákladních penumatik mají tendenci k poklesu. Ceny materiálů jsou prakticky beze změny. Ceny karkasů jsou takové, jaké jsou. Ceny protektorů jsou zakonzervovány. Ceny čínských pneu klesají. Nic vás nenapadá?
Všeobecná nechuť odběratelů pochopit např. existenci objektivních nákladů na svoz koster, jejich selekci (včetně likvidace) a závoz nových výrobků na straně jedné a zabetonování obchodně-výrobního modelu našich protektoroven na straně druhé je něco, co za nás nevyřeší Evropská unie a dovozní cla na tyres made in PRC. Může to dopadnout případně i tak, že po zavedení (nedejbože) dalších dovozních cel na asijské pneu si protektorovny, výrobci materiálů a sekáči s kostrami zvýší marže a zisk, ale celkově bude trh zdražením ekonom segmentu postižen. Navíc – což jsem již jednou zmínil – je část vlastníků českých protektoroven aktivní v dovozu a distribuci asijských pneu. Proč? No umějí si to spočítat. O tzv. boji proti odpadům a úřednickém tažení za pseudoekologii si povíme něco příště.
O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 26. července 2015
ShamboPryži zdar, tak toto mne opravdu zaujalo: http://www.pneurevue.cz/aktuality/obchod/tlak-na-protektory-roste-pomohla-by-cla.html A s těmi cly to někdo myslí vážně? České gumařské firmy provozující protektorovnu se dělí na ty, které čínské pneumatiky importují a distribuují a pak na ty druhé. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 12. července 2015
ShamboDobré ráno, plantážníci. Úžasné zprávy pro milovníky klasických filmů o hraběti Drakulovi a nepřekonatelném agentu Jamesi Bondovi. Stejně jako krvežíznivý aristokrat s úžasným chrupem, který v dubové bedně v podpalubí škuneru se nechal převézt do mlhavého Londýna, tak i nové pneu Continental ContiSportContact 5 a Continental ContiEcoContact 5 vyrobené v rumunském Temešváru míří do konzervativní bašty světa - Británie. Zde budou kompletovány na raketu pro elitu nejen britského veřejného života - sportovní sedan Jaguar XE. Kombinace transylvánské pryže a anglosaksonského burácejícího motoru - to bude adrenalin. Pokud bych měl možnost si tuto brutální zážitkovou kombinaci vyzkoušet, určitě bych se při jízdě kousl do rtu. Kapička krve by byla stylová a v duchu tradic klasické literatury. Bohužel, jsem realista. Musí mi stačit šálek čaje Pickwick po ránu a k tomu český rohlík. Howh! O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 10. července 2015
ShamboPryži zdar! Když už nevím kudy kam, vyvinu další allseason celozenonní šlupku. Tentokrát nový trend přechodu od dvou sad léto + zima k sadě jedné vytroubil Goodyear. Má na to vlastně morální právo: jak praví marketingový manuál, nový hybridní produkt splní sen těch řidičů, kteří neradi přezouvají, ale stejně neradi by skončili při první jinovatce ve svodidlech. Goodyaer Vector 4Seasons Gen 2. A byl to právě Goodyear, který už před 30 lety přišel na trh s první masově vyráběnou univerzální celosezonní pneuškou. Nepochybuji o tom, že inženýři a technici ze sebe vymačkali to nejlepší a nový produkt bude mít v nezávislých testech skvělé recenze. Od toho testy jsou. Snad se dožiji svého gumového snu o osobních pláštích páté generace: jedna značka, jeden rozměr a jeden dezén pro celou planetu. Howgh! O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 9. července 2015
ShamboNene, myslím to smrtelně vážně. Mikročip s fabrickým nastavením. Máš tlak v normě - pohoda, jedeš. Podhuštěno - svrbění, škrábání. Ojeté pneu - lokální opar v sedací partii. Letní gumy v zimě a zimní v létě - chytneš vlka. Něco jsem zaslechl, ža Japonci už na tom pracují. Bude to propojeno s diagnostikou spodku, lékárničkou s mazáním a některé sítě se jednoduše z First stop přejmenují na First aid. Koneckonců - pro bezpečnost na vozovkách je to výzva. Pneušky z ex-DDR už nebudou Pneuman, ale Medicineman. Howgh! O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 7. července 2015
ShamboMichale, tady klesá kde co... i ventilky :) Do deseti let bude senzor kontroly tlaku v pneu implantován řidiči do hýždě. O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 7. července 2015
ShamboČendo, já se i v hicu bavím. Dobrá, přidám ještě jednu perličku, která se sice zdá býti úplně mimo obor... ale uvidíme. Ve Vídni finišují jednání o omezení íranského jaderného programu. Co to mám s námi společného? Pokud bude smluvními stranami vše podepsáno a vše dodrženo, pro lidstvo jen dobře. Irán se zřekne části jaderných programů a za to budou zrušeny sankce mj. na export iránské ropy. Jak to s námi souvisí? Cena ropy začala prudce klesat - 1. července byla ropa Brent na úrovni kolem 63 USD za barel, dnes večer jsme už na 57,50 USD za barel. Připomenu - před rokem byla cena na ropu Brent někde na úrovni 120 USD za barel. A cena na zemní plyn se odvozuje ze světové ceny ropy. Levnější PHM a vidina levnějšího ohřevu chaloupky a dílny v zimě je přesně to, co potěší gumaře i v hicech. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou