ShamboNa východní frontě neklid. Euroazijská ekonomická konference (Ruská federace, Bělorusko, Kazachstán a Arménie) zvažují zavedení dodatečných antidumpingových cel proti dovozu čínských pneumatik na pětileté období. Sazby cla se mohou pohybovat od 14,79% do 35,35% a budou se navyšovat o aktuální dovozní clo ve výši 11,7%. Rozhodnutí padne do podzimu 2015. Důvodem - jak jinak - je údajné snížení rentability vlastní výroby a čínská zbožová expanze. Euroazijská ekonomická konference by byla po skupině zemí Latinské Ameriky a USA dalším trhem, který by zatížil čínské exporty dodatečnou celní sazbou. Od léta 2013 do léta 2014 se na území konference vyrobilo 5 miionů kusů nákladních pneu, dovoz činil okolo 3,3 milionů kusů a z toho čínských nákladních pneu bylo 2,2 milionů kusů. Zajímavé je, že poměr vlastní výroby a prodaných koncernových pneu v Evropě k poměru k čínskému importu přibližně odpovídá číslům Euroazjiské konference. Že by? O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 17. srpna 2015
ShamboMichale a milovníc pryž zdar, vracím se k otázce nového znění zákona o odpadech. A jeho dopadech. Dnes to bude několik vět o kolektivním systému likvidace. Vše, co zde budu citovat, pochází z materiálu Ministrestva životního protředí „Hodnocení dopadů regulace k věcnému záměru o výrobcích s ukončenou životností“ z roku 2014 (podklad je volně přístupný na webu). Takže o co jde ve věci kolektivního systému úředníkům? Cituji: Bod 1.1.1 . Definice problému - „Povinnost zpětného odběru pneumatik je dána zákonem o odpadech, někteří výrobci vynakládají nemalé finanční prostředky na odstraňování zpětně odevzdaných pneumatik. Ostatní výrobci, využívají sběrné sítě výrobců, kteří investovali do vytvoření funkční sběrné sítě nebo zneužívají obecní systém nakládání s odpady. Vznikají tzv. free-riders, protože pro malého prodejce (povinnou osobu) je finančně náročné provádět sběr na jedné provozovně nebo se domluvit s jinými sběrnými místy. „ Takže problém je označen – máme tady nefunkčí systém, reálné náklady a free- riders – černé pasažéry. Co na to úředníci? Pokračujeme: Popis cílového stavu – bod 1.1.4 – „Cílem je umožnit výrobcům plnění svých povinností prostřednictvím povinnými osobami za tím účelem vytvořeného subjektu (provozovatele kolektivního systému) a současně dostatečné pokrytí České republiky a zjednodušení možností odevzdání odpadních pneumatik konečnými uživateli.“ Fajn, zatím je to bohulibé. Ovšem jako vždy přichází to velké ale: bod 1.1.5 Zhodnocení rizika„V případě neumožnění založení kolektivního systému vystavujeme povinné osoby zbytečným vysokým nákladům na zpětný odběr, protože předpokládáme, že v případě skupinového plnění povinností náklady na zpětný odběr klesají, zejména v oblasti dopravy a zpracování.“ Ok, úřednící mají starost o výši nákladů, ovšem vycházejí ze zcela mylných parametrů. Pojďme se na ně podívat – tady je máme. Cituji dále z materiálu: „Předpokládáme, že kolektivní systém založí zejména členové Sdružení výrobců a dovozců pneumatik v České republice, jejichž produkce je cca 74 % celkové trhu v hmotnosti pneumatik (v případě počtu kusů se jedná o 98,1 %) a jejich síť sběrných míst je v současné době cca 5 500 (tato síť pokrývá přibližně 80 % správních obvodů všech obcí s pověřeným obecním úřadem včetně pěti vojenských újezdů). Dalším zájemcem o založení kolektivního systému mohou být někteří členové Sdružení výrobců protektorů České republiky, případně další společnosti, které splní stanovené podmínky.“ A teď se podíváme, kdo a co je ono Sdružení výrobců a dovozců pneumatik. Odkaz máte zde: https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=861189&typ=UPLNY Jak si ověříte ve výpisu, předseda a místopředsedové sdružení a také dozorčí rada je tvořena zástupci např. Conti, Michelinu, Pirelli, Bridgestone atd. A v tom vidím hlavní věcný problém přípravy zákona. Pokud členové sdružení kontrolují SKUTEČNĚ 98,1% trhu z počtu prodaných kusů v ČR, kde jsou dovozci a importy asijských, ruských a nevímjakých dalších pneumatik, které jsou nedílnou částí portfolia prodeje v ČR? Zkusme si to na praktickém příkladu – trh nákladních pneumatik je v ČR kusově na úrovni okolo 210 000 ks podle klasifikace členů ETRMA. Což nejsou všichni výrobci. Ovšem členové ETRMA jsou patrně zastoupeni všichni i ve Sdružení výrobců a dovozců. Kolik se prodá na českém trhu odhadem asijských, ruských a jiných nákladních pneumatik? Dejme tomu dalších 80 000 kusů. Možná je to o něco více, možná o něco méně. Ale rozhodně to nejsou jen 1,9% tzv. dalších dovozů. A že by 1,9% kusů odpovídalo tonáži odpadů ve výši 26% z celkového objemu? Jak na to proboha přišli? A pokud se nemýlím, tak se v tom případě úředníci neuvěřitelně uťali jak v odhadu produkce a tonáži odpadových pneumatik v ČR, tak i v celkovém počtu tzv. free-riders (černých pasažérů), kteří dosavadní systém likvidace odpadů zatěžují, používají nebo zneužívají. Sorry, vzhledem k tématu se mi to nepodařilo zkrátit. Pokračovaní příště. Pokud o to budete mít zájem. Pryži zdar! P.s. – pokud má kdokoliv přesnější čísla alternativních dovozů – sem s nimi!
O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 16. srpna 2015
ShamboA kdyby si kdokoliv ze čtenářů potřeboval oprášit vztah mezi cenami na naftu a benzín 95 a ceny ropy na burzách, může se na to podívat třeba i zde. Jak je to vše jednoduché. Najdete si tam vývoj za rok nebo třeba i za poslední den. Pryži a analýzám zdar! http://www.kurzy.cz/komodity/ropa-brent-graf-vyvoje-ceny/ O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 16. srpna 2015
ShamboČendo opravdu to nepadá tak prudce jak ropa, ale... Pamatuji léto a podzim 2011. Tehdy z důvodu růstu cen přírodního kaučuku ceny pneumatik upravoval kde kdo. Už pár let jsme tichými svědky poklesu cen na kaučuk. Párkrát jsem o tom pár řádek napsal. A výrobci... ehm, situaci monitorují. V této souvislosti je zajímavé sledovat vývoj cen např. na protektorovací materiál, cenu na suroviny a konjunkturu v prodeji nákladních protektorů. Hlavně to doporučuji nastudovat těm, kteří lkají a naříkají, že se nákladní protektory hůře a méně prodávají. Není možné chtít z krávy více mléka a dávat ji přitom méně nažrat. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 16. srpna 2015
ShamboPo nahlédnutí do anonce nového čísla Pneurevue s anketou se nemohu zbavit pocitu, že spíše dříve než později nabídku pro zásadní zákaznický segment trhu obohatí revolučním způsobem teplý prémiový osobní protektor. Vzhledem k solidní tradici dosavadní výroby v Čechách můžeme očekávat koncernové trháky s názvy Mustang Eko, Evo Horse Outfficience II nebo Weisse Starke Pferde. Teplé prémiové protektory budou pochopitelně ověšeny řadou barevných pentliček s údaji o ušetřené částce za sadu, odolnosti vůči teplotám -40 až + 55 stupňů Celsia a klasifikací Equatorial - to jest životností rovnající se obvodu rovníku. Zcela jasně ve svém proroctví vidím tiskovku nejmenovaného gumárenského gigantu: "Musíme to říci s obrovskou pýchou na naše inženýry a vývojáře - opět jsme předstihli konkurenci. Tento projekt jsme měli v šuplíku už od roku 1937. A na jeho načasování jsme sakra hrdí!" http://www.pneurevue.cz/aktuality/obchod/velka-predzimni-anketa-1.html O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 15. srpna 2015
ShamboČendo, pokles cen ropy je vcelku příjemný. Ale podívej se na hlavní komoditu - přírodní kaučuk: tady máš dnešní ceny na burze v Bangkoku. http://rubberboard.org.in/Internationalrubberprice.asp?month=8&year=2015&submitmonth=Go Pokud si do tabulky vpravo vložíš měsíce od začátku roku - january, february, atd. - uvidíš vývoj. A vlevo nahoře uvidíš cenu v USD za kg podle druhů kaučuku a index změny - zelená je zvýšení, červená snížení. A pak napiš, cos tam uviděl. Třeba se toho některý výrobce chybí. Když už i ten dolar USD pomalu klesá... Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 14. srpna 2015
ShamboMichale a přátelé pryže zdar. Zatím otázku nového zákona přemílám zleva zprava. Podle mne je to vícesystémová past. Poukáži jen na jeden segment pastičky: „Náklady za zpětný odběr – recyklaci a logistiku – jsou již nyní zahrnuty v ceně výrobku a dojde pouze ke zviditelnění uvedené částky,“ uvádí tajemník Asociace výrobců a dovozců pneumatik Radim Filák. Není pravda, pane tajemníku. Tyto náklady mají v plné výši (možná) zahrnuty do nákladů jen výrobci, operující v dané lokaci. Například tuzemský výrobce XY. Nebo velcí výrobci z jiného teritoria, kteří mají v nákladech poměrnou část toho, co se jim k likvidaci na území daného území prodeje - např. ČR - vrací od obchodníků a spotřebitelů. V nepoměrné nevýhodě jsou ti obchodníci - dovozci, kteří na území našeho státu uvedou např. pneu značky Ping Pong a dle zákona se přihlásí jako osoba povinná. Pochopitelně - distributor Ping Pongu si zakalkuluje opět poměrnou objemovou část pneu k likvidaci, která se mu vrátí od odběratelů a uživatelů. Zákonné minimum je zatím 35% z ročního objemu dovozu. Jaké je překvapení čestného majitele firmičky distribující v ČR šlupky Ping Pong pana Rovného, když celkový dovoz deklaroval u Intrastatu za rok 2014 ve výši 1000 kusů, kalkuloval se zpětným odběrem 50% (ne vše se vrací, část koster jde na protektoraci, část je opřena o zeď, část drendí jako ojetá rezerva pod tahačem atd. atd.) a ve sběrném kontejneru na dvorečku mu přistálo neuvěřitelných 96% koster k likvidaci ze zpětného odběru. Jak je to možné? Jednoduše. Pneušky Ping Pong se ukázaly jako skutečný držák hochů od Žluté řeky, nabraly mezi majiteli fekálních vozů věhlas a šly na dračku. Mezitím konkurent pana Rovného pan magistr Držka vycítil příležitost, nakoupil u sousedů pod Fatrou a ještě lépe z oblasti Új Czombaly tři kamiony Ping Pongů, napral je pod cenou (sleva na likvidaci, hehehehehe...) odběratelům pana Rovného a jako povinná osoba se v té podnikatelské euforii opomenul nahlásit. Jestli někdo něco našeptal zákazníkům pana Rovného co s tím odpadem, nebo to vyplynulo ze situace, kdy pana magistra po dvou měsících nikdo nemohl najít (koulovačka v Alpách nebo šoulačka v Keni na zebry) se už nedozvíme. Pravdou je to, že k panu Rovnéhmu zákazníci svezli k likvidaci vše, co v tom roce nakoupili jak u pana Rovného , tak u pana magistra Držky a bylo hodno likvidace, drcení a pálení. A dělalo to těch 96% z ročního dovozu a prodeje pana Rovného. Otázka pro hloubavé: měl na faktuře dle nového verze zákona o odpadech pan magistr Držka položku likvidace? Koulovačka v Alpách se přece z něčeho zaplatit musí. Pokračování příště. O všem, co hýbe gumařinou