ShamboRok 2016 považuji pro náš obor za začátek velkého třesku a skutečný bod zlomu.
Finský portál „Kauppalehti“ publikoval 24. února vyjádření prezidenta firmy Nokian pana Ari Lehtoranta. Text vyjádření obsahoval zásadní větu – „Prosím, odpusťte mi.“ Co se u Nokianu stalo? Podle materiálů informačního portálu byl Nokian obviněn z manipulace s testovacími osobními pneumatikami, které ve svém důsledku od roku 2005 přispěly k řadě oslnivých vítězství v zimních testech. Manipulace spočívala v testování speciálně připravených vzorků, u kterých byla použita odlišná směs ve srovnání se sériovým výrobkem.
Tyto praktiky jsou spojovány s Nokianem pod vedením bývalého prezidenta společnosti pana Granta, který řídil Nokian do roku 2014. Skvělá první místa v testech přispěla jednoznačně ke zvýšení prestiže značky, její tržní hodnoty a vlivu na podíl na trhu. Neméně aktivně podle názorů „Kauppalehti“ využíval výsledky testů pro zvyšování prodejních cen svým dealerům.
Na výsledcích testů byly závislé i mzdy a bonusy pro top management. V uvedeném období Nokian zvítězil v celkem 25 testech zimních pneumatik v žurnálech Vi Bilägare, Tuulilasi, «За рулем», Auto Zeitung, Teknikens Värld, Auto Motor und Sport atd. Ve své podstatě jsou tyto výsledky testů zpochybněny. Ari Lehtoranta manipulaci se vzorky potvrdil a od podobné praktiky se rezolutně distancoval. Ve svém dalším prohlášení ovšem pořádně přilil oleje do ohně – podle jeho názoru jsou testy ovlivňovány i dalšími výrobci a Nokian nemá v tomto případě až tu nejhorší reputaci. Pochopitelně se ihned ozvala i některá periodika, pod jejichž jménem se testy prováděly. Například finský „Tekniikan Maailman“ nebyl podobným vyjádřením nijak překvapen. Jak uvedl ve svém prohlášení –„s podobnými praktikami byl již dříve spojen Continetal, proč by to tedy nemohl být i Nokian“. Z diskuse, která se okamžitě o celé kauze rozproudila vyplývá, že samotné motoristické časopisy si určité značky a testy opakovaly v případě nesrovnalostí v dodatečných testech s použitím v běžných obchodech zakoupených sériových pneumatik. Ne vždy vzhledem k termínům testů (jaro s následným zveřejněním na podzim) bylo možné novinky v běžném prodeji získat. Finská organizace „Test World“ označila testy za „silně přeceněné“. Podle názoru „Test World“ jsou pneumatiky jako Nokian, Continental, Michelin, Goodyear, Pirelli a Bridgestone velice kvalitní a velmi si podobné svými parametry. Vítězství v testu o 0,1 bodu nemá pro reálný provoz žádný praktický význam. Nicméně – vítěz je jen jeden a jeho tržní hodnota stoupá.
Informace zveřejněné ve finském médiu „Kauppalehti“ mají okamžitý dopad na trh: ceny akcií Nokain okamžitě klesly. Michelin již následující den po zveřejnění vydal prohlášení o tom, že nikdy neposkytoval pro testy motoristických časopisů nebo jiných organizací speciálně vyrobené pneumatiky. Nokian se od předchozích praktik distancoval a nebránil zveřejnění materiálů v „Kauppalehti“. Mno, co říci na závěr? Pokud sami specializovaní žurnalisté považují srovnávací testy osobních pneumatik za šedou zónu, kam zařadíme promo informace o svých produktech u výrobců nákladních pneumatik? Kam až jsou v bratrovražedném konkurenčním boji výrobci zajít? Doping v testech osobních pneumatik mi moc iluzí nedává. Bylo by zajímavé postavit na startovní rošt testu prémiové i jiné nákladní značky a spustit stopky, měřiče kilometrů a spotřeby paliva. Rád si na výsledky podobného testu počkám i dva roky. A jaké směsi používají výrobci při testech pro přidělení energetických štítků? Rok velkého třesku a ohnivé opice začíná. Pryži zdar.
O všem, co hýbe gumařinou
ShamboDoplním včerejší post o jeden důležitý údaj - celková potřeba evropského trhu nákladních pneumatik VŠECH značek je na úrovni 12 milionů kusů. Takže jakýkoliv další přísun a přesun čínského zboží pod tlakem antidumpingových cel z východu i USA (pokud je schválí) bude dlouhodobě pro Evropu zásadní. O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 26. února 2016
ShamboDnešní 25. únor si zapamatujme. Pokud se stane vše, co se má stát, tak se dočkáme výrazné změny na českém trhu nákladních pneumatik. Ale popořadě. Na základě petice Odborového svazu ocelářů USA z konce ledna tohoto roku byla místní mimořádně vlivná a seriozní Komise pro mezinárodní obchod vyzvána ke zvýšení dovozních cel na čínské nákladní a autobusové pneumatiky. Jak dnes potvrdil Federální registr administrativy USA, antidumpingové řízení bylo zahájeno. Co to i pro nás znamená? Je s větší než velkou pravděpodobností možné předpokládat, že antidumpingová cla proti čínským nákladním pneu budou v USA zavedena. Kolik se v roce 2015 těchto kol do USA dovezlo? Ech, nějakých 9 milionů. V lednu 2016 už zavedla antidumpingová cla Rusko, Bělorusko a Kazachstán. Do této destinace se dováželo kolem 3,5 milionů kusů. Okamžitý úbytek prodejů na ruském trhu už je evidentní. Ne vše způsobila cla, ale pokud dobře počítám, v historicky krátké době by na světovém trhu mohlo přebývat dejme tomu 8- 10 milionů kusů. Kam s nimi asi tak čínští exportéři zamíří? Do Afriky? Austrálie? Ale kdež. Máme se na co těšit. Welcome, boyz. A mezi námi – existují v evropských gumárnách odbory? Nemyslím ty francouzské. Pokud ano, chybí nám už jen agresivní Komise pro mezinárodní obchod. Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
ShamboVolkswagen se zřekl svého reklamního sloganu "Das Auto." Vzhledem k aféře s emisemi je ... příliš velikášské a nabobtnalé. Jaký slogan u výrobců pneumatik se vám líbí? A který z výrobců o něj v roce 2016 přijde? Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 22. prosince 2015
ShamboNež začneme jásat a balancovat, je čas na drobnou bilanci. Co se že se to děje za našimi humny? První zprávy ze štábu výrobců pneumatik ETRMA jsou povzbudivé - evropský trh nových pneu roste! Všechny čtyři segmenty náhradních pneu - agro, osobní, nákladní/ autobusové a nakonec moto se opět objemově zvýšily. Nejzřetelněji markantní je to v zemích Evropské unie v kategorii nákladních/ autobusových pnue - celkový prodej se zvýšil o výtečných 15%. Ovšem pozor, další zpráva už hezká nebude - u zboží vyrobeného členy ETRMA v Evropě se prodej naopak snížil o 1%. Kdo je vítězem? Ano, uhodli jste. Tramtararará. Čína a celá Asie jako taková stojí na bedně a ruce má nad hlavou. Není to ovšem všechno. Už velmi nepříjemné je i to, že celoevropský trh nákladních protektorů se čtvrtý rok za sebou dopajdal k poklesu o dalších 10%. Jen věrné skalní fanoušky potěší, že evropská výroba nových pneu se vzepjala na úroveň roku 2011 a zaznamenala vyšší prodeje do Ameriky a Euroazie. Což nám mezi námi může být tak nějak fuk. Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 20. prosince 2015
ShamboSezona byla mimořádně těžká a mimořádně úspěšná. V obou pohledech velmi vyjímečná. Příští rok 2016 až tak dobře nevidím. I když - podle analýzy ReportLinker se do roku 2019 prodají celosvětově až 3 miliardy pneumatik a růst spotřeby pneu se bude zvyšovat o 4,1% ročně. Takže - vpřed a vpřed a jen stále vpřed! Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou