ShamboV novém interview generálního ředitele Pirelli Russia kníže z rodu Savoia pana Aimone Umberto Emanuele Filiberto Luigi Amedeo Elena Maria Fiorenzo (to jsem si opravdu tentokrát nevymyslel) je několik zajímavých informací. Aktuální výroba Pirelli v Rusku - 8 milionů osobních pneu. Z toho export - 3,5 milionů kusů. Podíl ruských surovin ve výrobě - 70%, pouze 30% ostatních komponentů je dovoz. Vylučuje výrobu čínských značek ve výrobě Pirelli v Rusku, to už spíše se zahájí výroba pod značkou Pirelli v Číně. A trendy? Snížení hladiny hluku, snížení spotřeby díky ještě nižšímu valivému odporu. K tomu čipy a přenos dat uživateli. U pana knížete je to dnes vše, za sebe dodávám - pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboNejde o to, kolik servisů (prodejních míst) v procentech je dnes nadbytečných, nevyužitých a destabilizujících cenovou a odbytovou úroveň trhu produktů a služeb. Důležité je, zda se nám podaři tu situaci popsat a připravit varianty a argumenty pro ty a s těmi, které to zajímá. Pochopitelně - jeden z rozhodujících faktorů bude prodejní postup dodavatelů. A celková absorpční schopnost trhu. Do plastového pytlíku dodavatelé napouštějí kapalinu pod stále větším tlakem a bez toho, že by je nějak nervovala pevnost materiálu. Objem pytlíku přibližně znají. O pevnosti materiálu nechtějí nahlas uvažovat. Ovšem souběžně do něj připouští hoši od Žluté řeky. Ty už nezajímá vůbec nic. Kolik toho ten sáček ještě udrží, než se roztrhne? O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 19. července 2016
ShamboMínus 80% je docela dost. Zatím se počty provozoven spíše zvyšují. Zkusíme se na to podívat podrobněji? O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 19. července 2016
ShamboSegment středu (centristé všech zemí, spojte se...) - už jsem to nechtěl v příspěvku rozvíjet a detalizovat, ale pochopitelně opravdu zajímavá je otázka, jak až to kdo ve svých deklaracích o vztahu ke značce a dodavateli myslí vážně. Znám srdcaře, počtáře, korouhvičky i patrioty. O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 19. července 2016
ShamboMichale ahoj, souhlasím s enormním zájmem výrobců o středový segment. Nic jiného jim po letech nicnedělání nezbývá. Ovšem... Pod kritickou hodnotou chápu u středového segmentu schopnost trhu spotřebovat to, co se vyrobí. Jako příklad pro zjednodušení si beru opět nákladní pneu. A to bez ohledu na zajímavé inovace. Problémem bude ohlodání na kost tradičních odbytových kanálů. Vše totiž směřuje k postupné unifikaci a/ užitných vlastností a b/ ceny. Prostor pro střed (a od toho je střed středem) je dán horní cenovou hranicí budgetu a spodní cenou prémiovek. A i prémiovky jdou a půjdou cenově níž. Ten prostor se zužuje natolik, že v určitém bodu nezůstane cenový bufer na marži ke klasickému přeprodeji mimo internetové sítě. Což může skončit i tím, že (pře)prodejci vynuceně ukročí nebo uskočí do asijských pneu, kde prostor dolů a nahorů není tak zabetonován a marže se tam dá vytvořit jak pro koncový prodej, tak i pro přeprodej. Což je zásadní problém obchodních a marketingových centrál výrobců - dochází jim obchodní varianty pro udržení vztahu s dealerem, který má garantovat za obchodní marži odbyt.A naopak by měl mít za prodej garanci marže pro přežití a rozvoj. Pokud ovšem nebude dostatečná marže, nebude žádný odbyt. Je to obchodní podoba zákopové války - dozadu nechceš a dopředu nemůžeš. Kriticky limituje podle mého názoru např. obchodovácní na českém trhu světové výrobce XY až BFLMPSVZ to, že trhy a možnosti v našem protoru jsou diametrálěn odlišné. Polský trh se vyvíjí absolutně jinak, než slovenský, český se nedá srovnávat specifikou s maďarským. Všichni výhradní ovšem jedou podle jedné šablony. Než si ty zásadní odlišnosti ovšem centrály uvědomí, vymění na vedoucích pozicích další a další rumunské nebo polské matadory, než zjistí, že pro českou kotlinu potřebují českého ranaře. A kde ho vzít, že. Budu si vážit prvního šéfa prodeje jakékoliv značky, který označí veřejně teorii permanentního růstu za somárinu a vrátí prodejní čísla do splnitelného reálu. Dále - k unifikaci ceny napomáhá i momentálně historicky minimální cena ropy, na kterou se váže nižší cena syntetického kaučuku. Přírodní kaučuk se plíží cenově nahoru, ale ještě není na úrovni ani minulého roku. A ten byl také rekordně nízký. Ocel a dráty? Nižší konjunktura, nižší spotřeba, nižší cena. Není to ode mne v žádném případě nostradamovské proroctví, ale tak nějak by to mohlo ve středním horizontu a středním segmentu vypadat. Čas ukáže. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 16. července 2016
ShamboMichale, ve středovém segmentu se přetlak zvyšuje až ke kritickým hodnotám. A co bude po jejich překročení? To kdybych věděl. O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 15. července 2016
ShamboPřátelé, pokud máte nějaké volné úspory v řádu miliard korun, v srpnu se začne prodej 42% akcií Kumho. Nabídku učiní stávající věřitelé Kumho, kteří společnost řídí od roku 2009 v důsledku restruktulizace. Jako konzultant v celém případu vystupuje švýcarská Credit Suicce, což je - jak sami uznáte - solidní zavedený podnik. Definitivní rozhodnutí o prodeji musí padnout už do konce července. A teď to nejzajímavější - jako zájemci o nevěstu jsou nejčastěji uvádění tito roztoužení šviháci: Continental, Bridgestone, Michelin a pochopitelně ChemChina, které už jeden sňatek s Pirelli asi není dost. Sem tam se svadby vydaří, ovšem někdy to dopadne jak v Krvavé svadbě ze Hry o trůny nebo jako při vyhlazení účastníků veselky u Devíti křížů. Osobně všem přeji jen to nejlepší, zřetelné úspory nemám, z klání o Kumho se určitě omluvím a jinak pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 14. července 2016
ShamboA stále se něco děje. Bod zlomu ovlivňuje trh s nákladními pneumatikami ještě výrazněji, než se bylo možno se obávat. Výstupy o dodávkách Europoolu do ČR mají ve srovnání s minulým rokem celkově sestupnou tendenci. Což jsou dodávky na sklad. Pohyb ze skladu kamkoliv je ehm... rozpačitý. Pokud se nedaří dnes, je dobrou tradicí pohovořit o světlém zítřku. Činorodým optimismem a údernickým tempem ovšem je možno se infikovat od dnes již čínského aktiva Pirelli. Jak opětovně potvrdil i našimi dealery známý pan Zili, v brzském radostném budoucnu se Pirelli bude dále rozvíjet jako multibrandový výrobce a dodavatel. Zcela konkrétně: prémiové pozice patří jak jinka Pirelli, středový segment si obsadí Aeolus a budgetové portfolio je přidělen značkám Yellow sea a Double Happiness. Aby se Aeolus mohl výrazněji soustředit na nákladní pneumatiky, prodal 80% svých akcií z divize osobních pneu právě Pirelli. A Pirelli Industrial svých 10% akcií odprodalo Aeolusu. Taková multinárodní verze svěrákovské akce kulový blesk. Čínský vlastník a italský management si mohou navíc gratulovat k vytvoření celkem čtvrtého světového výrobního giganta v oblasti nákladních pneumatik s celkovou produkcí 17,5 milionů kusů nákladních pneu. A protože globalizaci zastavit nelze, oznámilo navíc Pirelli Industrial přesunutí řídících struktur pro Evropu, Afriku a Blízký východ do Turecka. Mohu potvrdit, že v Istambulu je opravdu hezky. Někdy až často. Pryži zdar a světlým zítřkům zvlášť. O všem, co hýbe gumařinou
středa, 13. července 2016
ShamboNěkolik malých zpráv z velké Číny. Je na čase drobně doplnit Bořkův poslední příspěvek. Ministerstvo obchodu USA už informovalo, že předběžné rozhodnutí o výši nových antidumpingových cel proti čínským nákladním a autobusovýcm pneumatikám oznámí 26. srpna. Definitivní verze bude zveřejněna do 10. října tohoto roku. Předběžně se hovoří o dodatečném zdanění ve výši 20,2%. Zatímní antidumpingová cla byla zavedena proti osobním pneu made in China. Zcela nedávno zavedly USA antidumpingová cla i vůči výrobcům pneu OTR z Indie a Sri Lanky. Co to pro nás znamená? Další tlak mj. i na evropský trh. V případě lokace výroby čínské značky např. v Thajsku se ovšem žádná antidumpingová cla neuplatňují. Závěr o zvýšení investic čínských výrobců do přenesení výroby na jiná teritoria mimo Čínu si jistě uděláte sami. Co tady máme dál? Štítky. Ano, na poslední konferenci CRIA (Čínská gumárenská asociace ) byly představeny nové čínské štítky, které jak formou, tak obsahem jsou prakticky shodné s tzv. euroštítky. V nejbližší době bude jejich užití výrobci dobrovolné, povinné jsou až (nebo už?!) od roku 2019. Co více - na fundamentálním jednání Evropské komise, ETRMA a CRIA bylo přes počáteční odpor čínské strany dohodnuto, že metodika testů a údaje na štítcích budou shodné s evropskou variantou. A jak to vypadá u samotných čínských gumařů? Zde budu čerpat z informací mého oblíbeného analytika Davida Shawa, experta na čínský trh. Jak už jsem psal, pro neutralizaci antidumpingových cel jsou čínské firmy nuceny investovat jak do výroby mimo Čínu, tak i do zvýšení technologické úrovně výroby. Vzhledem k tomu, že celosvětový export u čínských producentů stagnuje až klesá (trh EU je vyjímka…) a také domácí čínská spotřeba klesá, logickým se jeví zhoršení ekonomických ukazatelů i u těch největších firem. A nedostatek finančních zdrojů. Pro získání dodatečných zdrojů finacování se chystají vyjít s akciemi na burzu Sailun, Wanli, Linglong a Triangle. ZC Rubber stopla dostavbu svého gigantického ofisu a vrhla se na investice do výroby v Thajsku. Naopak dřívější šampion Double Coin se díky špatným ekonomickým ukazatelům rozmístnění akcií na burze odřekl . Podle insiderských informací stovky drobných výrobců v Číně jsou dočasně uzavřeny v situaci, kdy všichni dluží všem. Takže s bankrotem jednoho závodu se sveze dalších pět nebo šest, které je možno zatím požadovat za finančně zdravé. Nastává celosvětový gumařský bod zlomu. A vzhledem k reálné globalizaci se jakékoliv rozhodnutí v oblasti periferie Kantonu do tří měsíců projeví mezi Sokolovem a Mostem. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou