ShamboPokud nevíte, co bude zítra nebo ve čtvrtek či v listopadu, je uklidňující hloubat nad tím, jaký bude vývoj trhu v roce 2021. Globální analytici TechSci Research se hluboce zadumali a ejhle - dle jejich úsudku se světový trh s pneumatikami zvětší do roku 2016 do roku 2021 od 8,4%. Vzhledem k tomu, že do penze budeme odcházet až v 65 letech (tedy ti šikovnější z nás, kteří dožijí), je to skvělá prognoza. Hned se mi lépe dýchá, cítím příliv nové anergie a život mezi gumami je tak originálně krásný. Pryži zdar! O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 2. září 2016
ShamboDnes si prosvištíme nekonečné téma čínských nákladních pneumatik a antidumpingových cel. A slibuji, že to bude svěží pohled z jiné perspektivy. To, že USA opět zavedou vůči čínským dodavatelům ochranářská cla, je více než jasné. A nebudou to malé sazby. Průměrné dodatečné zdanění bude na úrovni 42%. U někoho i více. Kdo celé to obří tažení na obranu výrobních kapacit a hlavně pracovních míst v USA inicioval? Máme co dělat s mocným odborovým svazem ocelářů – USW. Pozoruhodné je, že tento svaz zastupuje zájmy „pouhých“ 6 000 zaměstnanců v pěti gumárnách USA – Bridgestone, Godyear a Sumitomo. Podotýkám, že USA mají 323 000 000 obyvatel. Otázka – kolik zaměstnanců gumáren máme například jen na území naší republiky a Slovenska a jaký je jejich poměr k celkovému počtu 15 000 000 obyvatel? Celkový počet oborových zaměstnanců v našich končinách nebude výrazně menší, než počet zaměstnanců pod odborovým svazem USW. Ale jejich vliv…ehm. Jaká opatření se tak asi prosazují pro ochranu česko-slovenských pracovních míst v oborové výrobě? Věřím pevně, že naši úředníci na ministerstvech, poslanci, senátoři a tripartita v potu tváře ze všech sil bez ohledu na únavu z tvrdé kancelářské práce dělají vše až za hranicí lidských možností a totálního vyčerpání. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 1. září 2016
ShamboA jak jinak - něco málo o pryži. Seriozní analytické periodikum s dlouhodobou zkušeností s testováním nákladních pneu v reálném provozu v nejmenované zemi s obtížnými podmínkami v silničním provozu (Ruská federace) začíná dlouhodobý test pneumatik Aeolus. Podmínky testu - komplexní přejímka technického stavu vozidel, průběžná měření a ukončení testu po vyřazení z provozu poslední pneumatiky ze sady. U typů HN257 (315/70R22.5), HN355 (M+S) (315/70R222,5 a ATR65 (385/65R22.5) jsou vstupní prognozy dlouhodobé živostnosti na úrovni nájezdu 230-260 tis.km pro vodicí, 250 tis. km - záběrovou a 350 tis. km trailer. A poté protektorace. Nejsem honorován čínskými ani řádnými výrobci za PR. Ale dvě věci jsou jasné. Kvalita asijských nákladních pneumatik se urychleně zvyšuje. A za druhé - tento test budu velmi bedlivě sledovat. S výsledky se pochopitelně podělím. I když zajímavé to začne být až po ukončení zimního provozu a pak po najetí 200 tis. km. Takže si počkejme těch 12- 14 měsíců a budeme moudřejší, zda soudruzi někde udělali chybu nebo naopak budou sklízet vavříny. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
středa, 31. srpna 2016
ShamboDobré ráno, musím upřesnit informaci o kvótě povinného odběru pneumatik uvedených na trhu. Vycházím zatím z jediného závazného dokumentu, který jsem v této věci našel - a to je Nařízení vlády č. 352/2014 Sb. o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024. Zde se praví toto: úkol - dosáhnout požadované úrovně sběru pneumatik uvedených na trh v České republice (%). Procentuální podíl hmotnosti pneumatik sebraných tříděným sběrem na průměrné hmotnosti pneumatik uvedených na trh v předchozím kalendářním roce v České republice (%). V případě, že v minulém roce nebylo nic uvedeno, počítá se úroveň sběru ze stejného roku. 1/ Cílový stav rok 2016 - 35 %. 2/ Cílový stav rok 2020 a dále - 80 %. Pokud máte někdo, doplňující informace, s radostí je zde prosím uveďte.
O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 29. srpna 2016
ShamboSJM - otázka likvidace má několik zásadních rovin vnímání příčin a důsledků dopadů. Básník by řekl - je to velké vznosné epické téma. K opotřebení běhounu nákladních pneu - vezměme si jako příklad 385/65R22,5. Váha nové pneu bude mezi 67 až 70 kg. Po opotřebení v provozu a odrásání v protektorovně se na kostru nanese nový pas s materiálem. Něco mezi 15 až 17 kg. Čísla jsou jasná. Ovšem ve věci odpadů, protektoroven a dalšího vývoje - to je ještě větší detektivka než novela o běžné likvidaci. Jak jsem již psal - rád si počkám na rozhovor s Ing. Skoupilem o této problematice v avizovaném novém čísle Pneurevue. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 27. srpna 2016
ShamboNene, žádné cihly a kamení ze skrývky jsem neměl na mysli... :) I když pravda je, že ten kousek dálnice pře Bohumínem je asi postavený na gumách. Tam to ale bylo obráceně :) O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 26. srpna 2016
ShamboO víkendu se na tu novelu podívám ještě jednou důkladně, musím si to v hlavě oprášit. ALE. Pokud platí kvota pro likvidaci no nově uvedené pneu na trhu ve výši 80% od roku 2018, tak jsem z toho nesvůj. V minulé dekádě byl podíl protektorace nákaldních pneumatik v ČR na úrovni 40-45% k celkovému trhu nákladních pneu. Dejme tomu, že podíl trhu protektorů je o polovinu menší. Což je otázka na Asociaci výrobců protektorů v ČR. Snad Ing. Skoupil v avizovaném hlavním rozhovoru nového čísla Pneurevue nám v tom udělá jasno. Dále. Takže katastrofický scénář pro protektoráře je podíl na trhu 20% a více procent. Jak při tomto zhodnocení koster a stále se zvyšujícím nájezdům nových technologicky zdatných pneumatik se může z objemu "uvedeného na trh" během roku zlikvidovat těch 80% kusů? Máte někdo nějaké varianty? O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 26. srpna 2016
ShamboKosit a sklízet budou ti, kdo byli iniciátoři novely zákona - právní osoby, představující prodejní špičku hlavně prémiových a z od nich odvozených značek. Mají nejvýraznější zájem ze všech - ekonomický, tržní, vlivový. Státní orgány? Hm, ti udělají jen to, co je dáno tímto vzorcem - povinnosti vyplývající z novely mínus vlastní kapacity mínus chuť se do toho položit plnou parou nebo nepoložit a ovšem plus to, jak je iniciátoři budou kontrolovat. A prostřednictvím svým lobbistům směrovat. Běžný postup v rámci právního státu. Nebo ne? O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 26. srpna 2016
ShamboMooje, bod zlomu je to, že se s pozitivním procesem (likvidace odpadu..) zvětší možnosti koncernů na úkor nezávislých importérů. A ti se dělí na dvě skupinky - čistí jak křišťál a pak ti zapomětliví, neznalí, vykutálení a podobně. Novela je pokosí bez ohledu na jejich třídní původ, smýšlení a oblíbenou značku sušenek. O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 26. srpna 2016
ShamboK otázce zákona 185/2001 o odpadech - na uvedených stránkách http://iris.mzp.cz/Aplikace/azop.nsf byly tuším do roku 2012 jmenné seznamy firem v oboru pneu, které uváděly přibližné objemy dovozu v tunách. Mělo to svůj praktický význam. Bylo aspoň nějaké elementární porovnání s realitou. V aktuálních seznamech je z tohoto pohledu prd. Řada servisů sebe sama prezentuje s tím, že "tahají gumy z venku". V seznamech nejsou. K čemu to povede? Jak pravil nesmrtelný humorista Jaroslav Hašek - "mocnářství vovanula mračna". A jako vždy budou první na řadě ti solidní, kteří se řádně nahlásili a výkazy o likvidaci mají v pořádku. Nechci se v tom teď babrat, ale přísný výklad zákona mimo jiné způsobí zvýšení cen na trhu. Pro někoho to bude satisfakce, pro jiné smrt. Ale všichni si to zaplatíme. A během krátké doby se bude s obchodovat s opotřebovanými pneu na likvidaci. Proč? Protože povinnost likvidovat od roku 2018 kvótu 80% "pneumatik uvedených na trh" je dle mého názoru pro samostatné dovozce stojící mimo koncernové mamuty technicky nesplnitelná. Jsem pro ekologickou likvidaci a jakékoliv rozumné zpracování odpadu. Ale možná že jeden z nevyslovených záměrů novely tohoto zákona byl záměr skřípnout nezávislé importéry. A to opatření může být ve svém důsledku účinější, než celý slavný antidumping. Bod zlomu je blízko. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou