ShamboSférická pneumatika (možná je jednodušší napsat gumová koule fixovaná a řízená magnetickým polem) Goodyear Eagle -360 vypadá jako sci fi hračka, ale podle časopisu TIME patří mezi 25 vynálezů a novinek vědy a techniky, které mají posunout lidstvo v roce 2016 o krok (možná o kouli) ve vývoji dál. Netuším, jak to s jejím reálným uplatněním bude ještě za mého života vypadat, ale jedno vím jistě. Pokud to někdo někdy skutečně vyrobí a vrhne na trh, tak Česká pošta rychle pochopí, že peklo vypadá úplně jinak, než si po této sezoně mohla představit. https://www.youtube.com/watch?v=oSFYwDDVgac O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 25. listopadu 2016
ShamboPryži zdar a pár drobností ze světa. NOKIAN se do konce prosince rozhodne, zda a kde bude stavět třetí výrobní podnik. V nominaci je východní Evropa nebo americký kontinent nebo nikde. RUSKO hodlalo zavést povinné přezutí osobních aut podle principu "letní pneu v létě a zimní v zimě a ne naopak". Toto zcela logické rozhodnutí státní Dumy se odkládá na rok či dva ze zcela nečekaného důvodu: celkový objem výroby osobních pneumatik ze všech ruských závodů počínaje NOKIAN přes CONTI až po domácí KAMU nebo CORDIANT v žádném případě kapacitně tuto operaci nezvládne. A ekonomická situace naopak nedovoluje zvýšit dovoz. Takže pokud si chce český vodič užít něco málo extrému, může se v lednu projet beztrestně na slikách kolem Bajkalu. Za ten zážitek to stojí. Tedy kochat se Bajkalem, ne klouzat a klopýtat už za Brestem východním směrem. Britská pohřební služba CO-OP FUNERALCARE je nadšena z provozních výsledků pneumatik MICHELIN AGILIS+. Kilometrový výkon oproti původnímu nejmenovanému prémiovému dodavateli se i s dvouapůltunovým katafalkem, vytáčením na pětníku a kodrcáním od hřbitova ke hřbitovu zdvojnásobil. FUNERAL CARE pošilhává i po celosezonních pneu MICHELIN CROSS CLIMATE. Inu, není nad to opustit na psolední cestě slzavé údolí na kvalitním přezutí s dlouhou výrobní tradicí a skvělými parametry valivého odporu. A navíc - ve srovnání s legendárním pohřebním čtyřkolákem v Sedmi statečných jsou uvedené pneumatiky výrazně méně hlučné. Pryži zdar. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 24. listopadu 2016
ShamboDobré ráno, obsah změny antidumpingových předpisů EU v češtině - doporučuji vaší pozornosti: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3605_cs.htm O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 15. listopadu 2016
ShamboA v návaznosti na tento redakční článek (pokud najdeme zájemce a dobrovolníky) můžeme debatovat o nové iniciativě EU chránit evropský trh před nekalým obchodováním. http://www.pneurevue.cz/aktuality/prumysl/nova-eu-regulace-na-ochranu-evropskeho-trhu-pred-cinskym-dovozem.html Zatím se prodírám základním dokumentem s horou příloh, argumentací a statistik. Má to vlastně jen 177 stránek, snad to do Vánoc vstřebám. Pokud se chcete taktéž zabavit a nemáme pořádně do čeho píchnout, zde je odkaz http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/november/tradoc_155080.pdf A až to přečteme, můžeme začít dedukovat, co se v našem oboru změní nejen po 8. listopadu - dni prezidentských voleb v USA, ale také po 9. listopadu 2016 - kdy tento dokument byl EU poslancům předložen. Doufám, že hlavně čeští europoslanci budou neuvěřitelně pilní, odloží adventní nákupy a své voliče budou o boji s nekalým obchodem detailně denně informovat. Proto jsme je do Bruselu tak nějak vyslali a ze svých daní si je navíc platíme. Pryži zdar a odvahu, čačtí čeští i jiní europoslanci. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 14. listopadu 2016
ShamboPryži zdar, vzhledem k tomu, že po 8. listopadu 2016 se v našem oboru některé procesy neplánovaně urychlí a jiné naopak nečekaně zbrzdí, připravil jsem pro vás stručný výtah z článku pana by Chao Ding, čínského vydavatele China tire industry. Ten odpověděl svému americkému kolegovi panu Davidovi Shawovi na otázku, jak volby prezidenta USA mohou změnit čínský pneumatikářský průmysl. A dovolím si podotknout - jakákoliv změna nejpozději do roka a do dne ovlivní náš trh. Což v tom stručném výtahu zmiňuji. Takže? Takže – Trump zvítězil. Je to pro čínskou výrobu pneumatik dobře nebo špatně? Otázka CLA. Během kampaně Trump hovořil o zavedení celních sazeb vůči veškerému čínskému zboží ve výši 45% z hodnoty zboží. Důsledek vůči Číně? Hrozba ještě energičtějších celních bariér. Důsledek pro evropský a český trh? Vyšší tlak čínských výrobců zvětšit dodávky svého zboží. KURSY VALUT – Trump obvinil Čínu z kursových spekulací. Jeho politika může rozkolísat kursy valut. Důsledek pro svět a pro nás? Ropa a kaučuky se platí v dolarech, rozkolísané nestabilní kursy mohou výrazně ovlivnit výrobce a trh pneumatik. A pochopitelně ceny. Účast USA v integračních projektech TTP a NAFTA. Drobná vysvětlivka - NAFTA je mezinárodní dohoda o odstranění cel mez USA, Kanadou a Mexikem. Trump hodlá zavést 35% cla vůči výrobcům na území Mexika při dovozu zboží na trh USA. Důsledek pro trh a pro nás? Na území Mexika je řada automobilových a pneumatikářských výrobců. Jakékoliv nestabilita zasáhne výrobce původem z Evropy. Včetně značek, které zaměstnávají naše lidi. Všechny velmi dobře znáte. TTP – Tranpacifické partnerství. Obří integrační celek zaměřený mimo jiné na odstranění celních bariér. Detaily najdete nejrychleji na wiki. Členové namátkou - USA, Japonsko, Vietnam, Mexiko, Kanada, Malajsie, Indonésie, Austrálie a další. Čína členem není. Jak nás to může zasáhnout? Dáme příklad. Po zavedení první vlny antidumpingu vůči čínským osobním pneu v USA v minulém roce počet dovozu z Číny klesl z 50 milionů kusů na 22. Kdo na této situaci vydělal? Málokdo u nás tuší, že k masivním investicím do výroby došlo ve Vietnamu. A zvýšil se naopak dovoz do USA právě z Vietnamu, Thajska nebo Indonésie a Koreje. A tyto země v případě omezení ze strany administrace Trumpa bude muset svůj zrak obrátit na jiné trhy: Kam to asi bude? A pokud dojde k rozklížení TTP a US trh se přivře, budeme mít ve světě spoustu nadbytečných výrobních kapacit. Důsledky jsou jasné. Tsunami.
VÝROBA A VÝROBCI. Trump chce dosáhnout návratu výroby v maximální míře u US firem zpět na území USA. Recept je jednoduchý. Jsi z USA, vyrábíš jinde a prodáváš do USA? Dodaníme tvé výrobky 35% cla. Vrátíš výrobu například z Číny do USA? Snížíme daně z příjmu u právnických osob v USA z 35% na 15%. Mezi prémiovými značkami najdete pochopitelně výrobce, kteří jsou původem z USA a vítr globalizace je zavál do dálav. Důsledky pro nás? Než se to přesune tam a zpět, tak nás čeká asi pěkný průvan. ČÍNSKÉ INVESTICE do výroby v USA. Může dojít k jejich urychlení, zde naopak panuje obava například US nositelů know how z angažmá svých bývalých zaměstnanců v asijských společnostech na vlastním území a rychlém přenosu těchto technických informací konkurenci.
Důsledek pro nás? Rychlejší zkrácení technologické převahy tradičních prémiových výrobců nad třetím světem. ODCHOD US výrobních FIREM z čínského trhu – to vše hrozí tehdy, pokud se předchozí scénář naplní. Jak na potvoru Goodyear kopnul do základů nové výrobní kapacity v čínském Pulandian před pár dny. Investice? Skoro půl miliardy dolarů. A co bude dál? Uvidíme. EMISE a Pařížská dohoda o klimatu. Trump hodlá zrušit Obamův podpis pod dohodou, která zásadně reguluje emisní politiku nejen EU. Pokud si uvědomíme, že vše se u evropských pneumatik točí kolem spotřeby a emisí, tak se chystá velká mela. V žádném případě nešířím paniku. Tlak domácích samotných US výrobců bude proti předvolebním proklamacím velmi silný. Ale je dobré vědět, přemýšlet a plánovat. Pryži zdar.
O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 14. listopadu 2016
ShamboNejmenovat... používej umělecká jména. Přezdívky. Zkratky. Pseudonymy. nebo jména trpaslíků ze Sněhurky. O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 11. listopadu 2016
ShamboProč to nedá do zimní zahrady s krbem? Když rodinný zvedák... tak ať sousedi vidí, že na to má. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboTrump hovořil před volbami o clech vůči dovozu z Číny ve výši 45% a z Mexika 35%. Pilířem jeho ekonomického programu je 1/ snížení daní 2/ bez snížení sociálních nákladů zvýšit zbrojní výdaje a 3/ masové investice do infrastruktury USA, financované zvýšením státního dluhu. Ronald Reagan měl letitou kariérní zkušenost na postu guvernéra Kalifornie. Trump je zcela bez zkušeností ve státní správě. Jasně, bude mít tisíc poradců a expertů. ale rozhodovat bude sám. Je impulzivní, tvrdý a zatím zcela nečitelný. To, co investory asi ve skutečnosti děsí, je právě ten faktor neznáma. Ruská Duma po zprávě o zvolení pana Donalda aplaudovala. Vědí, čemu tleskají? Taková drobnost - budoucí vicepresident Pence asi před měsícem hovořil o tom, že by se měl oprášit projekt raketových základen USA v Česku a Polsku. Na našem Hradě to asi nikoho nezajímá. Podtrženo sečteno - od Donalda Trumpa můžeme opravdu čekat cokoliv. I v ekonomice. A v globálním světě se vracet k politice uzavření se jako někdy kolem k roku 1960-5 je dosti zběsilé. Čas ukáže. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 10. listopadu 2016
ShamboBF - Bořku, kéž by to tak bylo. Nejraději bych to s tebou probral osobně u čaje. A nebudeme potřebovat moc času - jsme v tom rychlí oba. Co je ovšem další limitující faktor, to jsou marže u zboží. Z mého pohledu importéra i distributora jsme narazili na úplné dno. To není nářek lakomce, ale technokratický neemoční kalkul. Jedná se o hlubokou krizi jak mezi delegovanými distributory zastupujícími přímé top výrobce ETRMA/ EUROPOOL a dealery, tak mezi výrobci a nezávislými dovozci nezávislých značek. Realita je taková, že ze všech náhradních dílů pro vozový park má a bude mít pneumatika nejnižší marže v procentuálním zhodnocení. A to je a bude. Přitom trh aftermaketu je v Polsku, ČR a Slovensku jeden z nejrychleji rostoucích v EU. Čeho se obávám - efekt slepice a vejce. Kvalitní službu neudělám bez osobitého zboží - značky, vhodného segment trhu a výnosu ze zboží. Jedno bez druhého padne. Bohužel tem svrab z narušení obchodních vztahů se bude čistit jednu dvě pětiletky. Takže jedna z variant vývoje nabídky pro masového automobilistu v dohledné době je tato: evropské kvalitní služby a vklad české ruční práce v kombinaci s asijským produktem. Chápu, že tento názor nebude dnes ani chápán, ani podporován. Čas ukáže. A jedna věc na závěr - jsem vděčný za to, že si zde možná někdy emotivně, ale slušně a odborně můžeme vyměňovat názory. Je katastrofou tohoto oboru, že nemá žádnou jinou platformu pro odbornou výměnu názorů. Diskusní fórum. Hyde park pro praktiky i teoretiky. Výhradní i nezávislé. Servisáky a zákazníky. Jsme ověnčeni planšetami, apkami, výstupy a přístupy - a přitom nikdo další nemá koule tady osvěžit názorové proudy. No nic. Ať se nám všem daří i tak. O všem, co hýbe gumařinou