ShamboBIB - začarovaný kruh. Přesně tak. Brutální škrty v rozpočtu snižují kupní sílu obyvatel. A čertovo kolo se roztáčí. Nemáme prezidenta Roosewalta, který postavil Ameriku po vyčerpávajíc krizi na nohy i státními injekcemi do infrastruktury. A nemáme ani Forda, který uměl vytvořit a vyrobit takové auto, které by si mohl koupit zbohatlík i zaměstnanec. Plechová Líza Ford T začínala na ceně 850,- USD v roce 1909 a dostala se díky sériové výrobě až na cenu 260,- USD v roce 1920. Dělník za Lízinku dal v roce 1914 své čtyři měsíční platy. Umíte si dnes představit auto, jehož cena po naběhnutí série klesá????? Vyřknu hříšnou myšlenku - máme hodně škrtalů, ale žádné budovatele. A naše ekonomika stojí na dříčích patřících ke střední třídy, ze kterých teče krev a pot. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 9. března 2013
ShamboPokud jste nebyli nikdy ve francouzském městě Amiens, představte si dvojnásobný Zlín. A stejně jako ve Zlíně mají Francouzi ve svém pěkném městečku gumárnu - Goodyear zde roky vyráběl jak osobní pneu, tak i hlavně agro program. Bohužel - několik let je výroba ztrátová ( v r. 2011 - ztráta 61 mil. euro ) a nastává rébus - co s výrobou? A co s lidmi? O práci by mohlo přijít okolo 1200 zaměstnanců. Francouzská vláda jednala o převzetí výroby mj. i s americkou společností Titan. K dohodě nedošlo. Naopak. Došlo k mezinárodní gumové patálii. Jako rozbuška zapůsobila na konci ledna t.r. výzva ministra Francie pro obnovu průmyslu mesjé Montebour k Titanu k obnovení jednání. Reakce prezidenta Titanu Mr. Taylora ( pro dokreslení - přezdívka Grizz, grizzly ) na sebe nedala dlouho čekat. Mr. Taylor se obořil nejen do vlády Francie ( zaspala dobu, což je asi pravda ), ale do francouzské pracovní výkonnosti - cituji: skvěle placení dělníci mají tři hodiny mají na práci, hodinu na oběd a tři hodiny debatují... Mr. Taylor vzkázal Francouzům za 1/ strčte si tu fabriku někam a za 2/ s takovou nejen že do pěti let ani Michelin nebude moci vyrábět ve Francii, ale Evropu zcela zaplevelí čínská produkce, což bude koneckonců i těm francouzským farmářům jedno. Hlavní je pro ně cena, že! A Titan si raději koupí fabričku kdekoliv jinde, třeba tam , kde zaplatí mzdu euro za hodinu. Francouzská strana je pochopitelně smrtelně uražena. Jak bychom se asi cítili v jejich kůže my . Do boje proti Grizzlymu vytáhli ministři, tisk i odbory. Mají v Titanu pravdu? Není to tak jednoznačné. Podle údajů OECD za rok 2011 je produktivita práce v Evropě nejvyšší právě ve Francii - hodinový výkon přinese 57,7 USD. Německo - 55,8 USD. Británie - 47,2 USD. Překvapeni? Můžeme se přidat v debatách na tu či onu stranu. Můžeme si u kafe, piva nebo vody z kohoutku říct - co mi je po amících, odborech a žabožroutech. Realita je drsnější - naše ekonomika stejně jako slovenská je mimořádně závislá jak na výrobě a prodeji automobilového průmyslu, tak i na výrobě a prodeji pneumatik ... Strategie firem jako je Titan není vůbec odlišná od strategie našeho Bati. Co by na to starý pán řekl dnes? Jak by se rozhodl? Bohužel, ze svého posledního letu z r. 1932 se už nikdy nevrátí. A možná je to tak lepší. Kdyby viděl u přistávací dráhy pole zasetá fotovoltaickými zrcátky, možná by ani k přistání už nenašel odvahu. Pěkný den vám přeji. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboAhoj Hroudo, zdroj informací - vše z tiskových zpráv a internetového zpravodajství. Ale byl bych opravdu nerad, kdyby z toho mělo mrazit. Spíše je to o tom, co se děje nejen u nás, ale i kolem nás. A co budeme muset všichni překonat, abychom neztratili zákazníky, trhy a fortel. O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 8. března 2013
ShamboZatímco nám hrozí příští týden citelné ochlazení, na kaučukových trzích přihořívá. Kdyby se v roce 1844 jistému panu Charlesi Goodyearovi nepodařilo přírodní kaučuk vulkanizovat, asi by nebylo o čem psát. Leč stalo se. V srpnu minulého roku byly světové ceny na tříletém minimu, na což zareagovali hlavní producenti - Thajsko, Indonézie a Malaysie - vysekáním části starších plantáží a omezením sklizně. Světové zásoby se totiž dostaly v prosinci 2012 na své maximum za posledních 7 chudých let. A co udělala cena? Roste! Podle agentury Bloomberg se kaučuk dostane na burze v Tokiu na cenu okolo 3,83 USD za kilo. Což je ve srovnání s létem minulého roku o nějakých 50% a více. Rekordní zásoby hlásí zatím i burza v Šangaji - Čína odebere okolo 35% světové produkce jen pro svou potřebu. A protože světová výroba automobilů ( pozor - světová, ne evropská - máme na mysli nárůst hlavně v zemích třetího světa !!! ) se může dostat na nějakých 83 milionů kusů ročně, zásoby přijdou určitě vhod. Není se tedy čeho bát. Kolik z toho bude pro zajímavost určeno pro čínský trh? Počítejme bratru s více než 20 milony . Hloubavý čtenář si okamžitě položí otázku - jak se cena kaučuku projeví v ceně hotového výrobku? Tedy v mé ceně?? Podle odhadu CLSA Asia Pacific Markets se počítá s výrobní spotřebou přírodního kaučuku 1 kg v osobní pneu, 18-20 kg u nákladní pneu. Při použití kalkulačky obratem ruky zjistíme, že v jedné průměrné osobní pneu evropského výrobce bude kaučuku za 3,00 euro. Je to hodně? Málo? Přidáme další cifru - několik dnů starý ( mladý ) údaj analytika z Deutsche bank hovoří o tom, že průměrná výrobní cena osobní pneu v západní Evropě je 8 euro. Což je - cituji - ,, výše než v jiných regionech .,, Pozor - nevolejte zítra svým dodavatelům a nežádejte další brutální slevu na základě tohoto údaje. Další výrazné náklady jsou pochopitelně spojeny s výzkumem, vývojem, náklady na distribuci a logistiku, marketing, reklamu... Nezapomínejme, že třeba na průměrný hollywoodský trhák je výrobní náklad na úrovni nákladu na jeho reklamu. Závěr? Za všechno může Goodyear!!! Tedy ne Goodyear jako Goodyear, mám na mysli velkého vulkanizátora a badatele pana Charlese Goodyeara. A můžeme jen litovat, že se do hrátek s pryží a gumou nepustil náš veliký rodák Jára Cimrman. I když - moment. Jára. Gud Jára. Gudjír. Gudyjár. Goudjár. Búhví, jak to s Cimrmanem a kaučuky vlastně tehdy bylo a co nám Amerika dodnes tají. Pěkný den všem českým gumařům! O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 7. března 2013
ShamboJeště jedna drobnost k testům osobních pneu v Evropě. Pokud libovolný odborný časopis vyhodnotí např. 12 různých značek několika výrobců, mohlo by nás zajímat, kolik že se těch šlupek za rok prodá. Orientační čísla jsou tato: celkový tevropský trh osobními pneu je ročně kolem 275 milionů kusů, z toho 65 milionů pohltí prvovýroba a 210 milionů vstřebá obec nadšených spotřebitelů. Dovoz z Číny a Asie tvoří v tomto balíku kolem 50 milionů kusů, které nahradily pokles evropských výrobců. Ten tvoří za několik posledních let asi o 38 milionů kusů. Takže denně se v Evropě během řádného pracovního dne prodá a nakompletuje asi milion osobních kol. Pokud sledujeme jakýkoliv test, uvidíme pouze zlomek zlomku skutečně nabízeného sortimentu. Pěkný den všem! O všem, co hýbe gumařinou
středa, 6. března 2013
ShamboVýsledky testu osobních pneu jsou logické a odpovídají síle peněženky průměrného Evropana. Vezměme si např. tak stabilní a solidní firmu jako je Bridgestone. V Evropě má 8 výrobních závodů - v Itálii, Polsku, Francii, Španělsku a Maďarsku. Závod v Itálii se bude zavírat. Důvod? Výrobce uvádí tvrdá fakta - pokles trhu s pneumatikami v Evropě je 13% v roce 2012 ve srovnání s rokem předešlým. A jak to bude dál? Můžeme si o prognosticích, výzkumech a kouzelnících myslet cokoliv, ale pomalý růst prodejů v Evropě je odhadován do roku 2020 s růstem pouze pouze v segmentu premium. Mimo snížený počtu prodaných kusů je zde i faktor ceny. Firmám se jménem a tradicí zle cenově zátápí asijští výrobci díky nižším výrobním nákladům. Jak reagují výrobci tradiční? Pro mnohé nečekaně, ale opět pragmaticky - posilují mj. v Číně a kapacity přesouvají do Azie nejen pro prodej na svých tradičních trzích, ale hlavně i na trzích v Azii, které mají rostoucí kupní sílu a budou více a více požadovat výrobky se jménem a tradicí! Důkazy? Nexen ( Korea ) plánuje zvýšit výrobu pro čínský trh v Číně z 8 do 10 milionů kusů. Pirelli zdvojnásobí výrobu v Číně a investuje ihned 200 milionů USD. Kumho? K čínskému novému roku vytáhla z rukávu nabídku nových modelů ,, nezničitelných pneu ,, Kumho Super Mile pro čínské taxíky. Netuším, kolik je v Číně taxikářů, ale Čína hlásí celkovou potřebu v pneu pro rok 2015 na úrovni 550 000 000 kusů. To není překlep. Bridgestone? Investuje do výroby za Velkou zdí 300 milionů USD: A kdo je lídrem na čínském trhu k dnešnímu dni? Jsou to jisté firmy Michelin, Goodeyar a Hankook... Pokud by se někdo pídil i po dalším rozvoji výroby českých a slovenských značek - po Mitasu v USA se připravuje další rozšíření výroby v rámci Conti, u Barumu a Matadoru v Jižní Africe. Závěr? Někde se ušetřit musí. Logické by bylo, kdyby se nabídka pneu od výrobců v Evropě výrazně a rychle zjednodušila, unifikovala a cena se snižovala i slevněním ( zjednodušením ) distribučních kanálů. Dnešní pneu - hlavně v osobním segmentu - jsou pro běžného uživatele nepochopitelné, komplikované a složité. Indexy, štítky, normy, ... a stejně rozhnodne cena na internetu. Jinak se může stát, že v roce 2018 v testu ADAC může být brzdná dráha u 195/65R19 u letní pneu Euro standard summer econom second hand for internet special II na úrovni 57 metrů z rychlosti 49 km/ hod. Pokud se do směsí nebude dávat rovnou konina. A nebo nás čeká vyvedení většiny výrobních kapacit do pryč mimo Evropu. Pokud někdo náhodou dočetl až sem - díky a pěkný den všem přeji! O všem, co hýbe gumařinou
středa, 6. března 2013
ShamboPro Hroudu: všechna uvedená informace je sesbírána z otevřených autorizovaných internetových zdrojů. Takže i když to beru s humorem a nadhledem, údaje jsou seriozní. A zpráva z amerických oficiálních zdrojů o největším nárůstu produktivity práce právě u českých pracovníků gumárenského průmyslu je důsledkem diskuse ( velmi zajímavé ) o příčinách uzavření závodu Goodyearu v Amiens ve Francii. Pustili se zde do sebe gentlemani jak z francouzské vlády, tak i z firmy Titan. Ty nejzajímavější perličky si pro vás připravím. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 2. března 2013
ShamboA co hlásí světová média? Bridgestone - v roce 2012 končí s rekordním nárůstem zisku ( +67% - 2 miliardy euro). Podle prognozy Bridgestone se očekává snížení prodejů osobních pneu v Evropě o 7% a nákladních o 4%. Akcionáři Yokohamy, Nexen a Hankook se též plácají do stehen - firmy ukončily minulý rok ( jak jinak ) s výtečnými finačními ukazateli. Nokian oznamuje skvělé hospodářské výsledky a přesun stále významnějších objemů výroby osobních plášťů do Ruska. Finští vlastenci truchlí, Rusové to nekomentují. Asi to ještě nepostřehli. Naopak podle vyjádřená pana Hiraisiho z Bridgestone ,, tento nikdy vyrábět v Rusku nebude - musíme zachovat image japonské kvality,,. Goodyear končí s výrobou agropneu ve Francii. Což je doprovázeno nebývalým vzepětím aktivity francouzských odborářů. Podle odhadu Goodyearu se prodeje v Evropě údajně mohou zvýšit o 2% u osobních pneu a o 5% u nákladních pneu. Tak uvidíme. U Michelinu panuje skvělá nálada - podle vyjádření p. Senarda se těžko najde mrak, který by mohl zastínit skvělou budoucnost firmy. V celosvětovém měřítku prognozuje Michelin každoroční růst svých prodejů o 4-5%. Což je tempo přímo vražedné. A perla na závěr - podle amerického úřadu BLS ( statistika pracovních výkonů ) je na prvém místě v přírůstku produktivity práce v gumárenském průmyslu za období 2002 až 2011 ČESKÁ REPUBLIKA!!! Každoročně se produktivita práce u nás zvedá o necelých 10%. Gratulujeme!!! V závěsu za námi jsou tito průmysloví giganti: Korea, Taiwan a Singapur. Dále USA, Švédsko a Japonsko. Z hodnocených zemí jsou poslední Italové. A pak že se nic neděje! :) O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 1. března 2013
ShamboTroška toho domácího čtení na večer o protektorech.... viz odkaz . A pak že se nic neděje. :) O všem, co hýbe gumařinou