ShamboPřátelé, zatímco v našich krajích pokračuje podivná sezona a tváře gumařů jsou zachmuřeny, v prosluněném Singapuru to v těchto dnech neuvěřitelně žije. Koná se totiž elitní veletrh Tyrexpo Asia 2013. A co více - až k nám dolétl dozvuk tamtamů s optimistickými zprávami o skvělé budoucnosti našeho oboru! Pohleďte sami: veliký generální sekretář IRSG ( mezinárodní centrum pro výzkum trhu s kaučuky atd. ) p. Evans nazval nadcházející období do roku 2012 ,, desetiletím výzev a možností ,,. Co že to na nás čeká? Podle p. Evanse gumařina vybředává nejen z krize, způsobené drobnými patáliemi v Evropě a USA, ale míří přímo k zářné budoucnosti. Na celém světě by se měl počet automobilů zvýšit z 1,1 miliardy na 1,7 miliardy kusů. Obrat dodaných kusů pneumatik pro prvovýrobu se má zvýšit z 333 milionů v roce 2012 na 524 milionů v roce 2022. A pro replacement bude určeno už ne pouze 786 milionů kusů, ale celých 1,3 miliardy kusů pneu. Tomu říkám údernické výkony. K hlavnímu růstu dojde pochopitelně v Asii. Čína svůj park osobních vozidel má zvýšit o 250 milionů automobilů. Nevím nevím, jak se stím jejich registr vozidel vypořádá. A další desítky milionů budou potřebovat milovníci čtyř kol třeba v Indii. Přeji nám všem, abychom se nejen dožili ve zdraví rekordního roku 2022 v našem oboru, ale svými několika prodanými koly tento tvůrčí aktivně podpořili. A na závěr - jak to v tom Singapuru vypadá? Odvahu, přátelé! http://www.eci-international.com/asia_scenes.html O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 21. března 2013
ShamboPřátelé, máme tady nový rekord. Podle toho, jestli jste optimisté, pesimisté nebo realisté, můžeme hovořit o pádu na dno, propadnutí se do močálu jako v Králi Šumavy nebo o dotyku s hlubinou k dalšímu nadechnutí. Podle ACEA ( asociace výrobců vozidel v Evropě ) jsem dostihli v únoru 2013 nejnižší hodnoty registrace nových osobních vozidel na našem kontinentu. Celkem si nové vozítko přihlásilo 795 482 nadšených majitelů. Bohužel, jedná se dlouhodobě nejnižší výsledek. V památném únoru 2009 ( to ještě p. ministr financí krizi absolutně nevnímal jako problém ) bylo takových šťastlivců 950 000. Pravda, mnohé ovlivnila akce ,, staré, ale lepší za nové, ale horší ,,. Ale i tak. U nás je pokles proti vítěznému únoru 2012 celých 22%, bratrské Slovensko hlásí - 18%. I mocní Germáni nenakupují - mínus 10,5%. Absolutní lůzr je Holandsko - mínus 26,8%. Celá Evropa je na úrovni -10%. Ale máme i úderníky - Velká Británie se pyšní + 7,9%. Gratulujeme. Inu kouzlo monarchie.... Ovšem monarchií je i Holandsko, takže čert se v tom vyznej. Ale ne vše je špatně - milovníky a uživatele značky Jaguar z našich řad jistě potěší, že absolutním vítězem v nárůstu prodejů je právě tato honosná značka - v únoru tohoto roku se prodej navýšil o úžasných 27% a dosáhl 1234 kusů. Výrobci a dealerům gratulujeme. Určitě vás však potěší i stříbrný medailista - Dacia si sáhla na nárůst 18%!!! Zdravíme i Rumunsko ( bývalá monarchie ) a doufáme, že hrabě Drakula si na nás prosté a dělné gumaře jen tak rychle nevzpomene. Už tak silně krvácíme.... Pěkný konec dalšího pracovního dne, kamarádi. O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 19. března 2013
ShamboPřátelé, zatímco nasazujem sněžnice a chystáme se prorazit jarními závějemi na cestě z iglů k zákazníkům oslepných vánicí, v Thajském království mají zcela odlišné potíže. Jak oznámily zdroje blízké místnímu ministerstvu zemědělství, na jednom ze skladů v provincii Sisaket objevila šokovaná ministerská komise lehce odloženou zásobu 10 000 tun kaučuku v hodnotě 34 milionů dolarů. Kaučuk byl sice řádně vykoupen a uskladněn v rámci státní dotační politiky od místních farmářů, bohužel na něj odpovědní činovníci po dožínkách zapomněli. Osm měsíců se bloky se vzácnou surovinou povalovaly na skladech bez toho, že by o jejich dalším zpracování kdokoliv jevil zájem. Mezitím se staly dvě zásadní věci. Zapomenutý kaučuk se stal méně a méně vhodným ke zpracování a jeho cena na světových burzách den za dnem roste. V těch nejlepších tradicích našeho vlastního způsobu řešení palčivých problémů i místní královští úředníci vytvořili vyšetřovací komisi, která má jednou provždy zabránit tomu, aby příště nikdo nezapomněl včas nejen zasít a sklidit, ale hlavně si poznamenat, kam že se ta sklizeň vlastně odložila. Pěkný jarní den, přátelé! O všem, co hýbe gumařinou
ShamboSJM: to, co tady všichni děláme, je určitá forma zákopové války. Štáby to naplánovaly na dva tři měsíce úspěšných tažení. A skončilo to po čtyřech letech úplným vyčerpáním protivníků. Vykrváceli. Navzájem. Proto nemůžeme čekat ani dnes, že by někdo ze současných gumárenských maršálů, generálů a plukovníků přiznal, že takto vedená zákopová válka nemá východisko. Nemá řešení. Možná tak poručíci v terénu si uleví. Ale pouze tehdy, když je nikdo ze štábu neslyší nevidí. A navíc mají omezenou životnost. To plukovníci jsou plni vizí, nápadů, systémových opatření a systémových hráčů. Sázka na internetový prodej má stejnou dlouhodobou efektivitu, jako běh proti ostnatému drátu. Přilby nasadit, opasky utáhnout. A cesta ven? Ta cesta je prach a štěrk a udusaná hlína. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 17. března 2013
ShamboSJM: Tu som aj ja ... za konárom, za kríkom :) Zatím mne neleká, co se stane po volbách. Protože něco se musí změnit. Jen zatím nevíme, jak volení dopadne a co se z toho vyrojí. Otázka dneška podle mne zní takto - pokud se trh s pneu a se službami propadá, tak jedinou správnou reakcí je redukce nákladů. Což bude bolestivé. A mnohde neproveditelné. Na jedné straně se provozování všech vozidel a pneumatik stává stále technologicky složitějším procesem. Na straně druhé se služba spojená se servisem, kontrolou, auditem atd. poskytovateli služby nevyplácí. Mám fixní náklady, nemám fixní výnosy. Kolik týdnů v roce je pneuservis opravdu ziskový? Měsíc? Dva? Pneumatiky jako zboží jsou rok od roku složitější komoditou - výkony, normy, poměr cena/ výkon, legislativa, odpady, neustálé inovace atd. a na straně druhé opět nižší ziskovost. Zcela opomíjím otázku financování a splatností. Zcela opomíjím otázku tendrů. Opomíjím dodávky do fleetů. Stojím si za tím, že česká solidní firma fungující na 100% v mezích zákonů se ani do tendru, ani do fleetů jen tak nedostane. Ale neopomíjím otázku vztahu dodavatele a odběratele. Pokud odráží debata zástupců frančíz na stránkách PR realitu, tak je to neveselé čtení. Když si odmyslíme proklamace koncernů, tak situace vypadá takto - na území ČR je asi 500 - 600 subjektů, kde by si koncerny rády zapíchly svůj praporek do mapy. Vy investujte a a budujte a podnikejte, my si vás dáme do seznamu a něco vám slíbíme. Opentlíme vaši provozovnu a vy se s tím hoši nějak poperte. Což my hoši již dnes ekonomicky ne vždy zvládáme. A provozování takové vlastní servisní sítě pouze výrobci nebo dovozci, která pokryje určité svěřené území a prodá tolik kusů, kolik je potřeba, je ekonomicky také neproveditelné. Takže dříve nebo později musí dojít ( pokud se konjunktura výrazně nezlepší ) k zásadnímu propojení výrobců a distributorů - velkoobchodů, servisů. A tam už si mimo jiné budeme nahlížet i do toho účetnictví. Spíše oni nám... Jak by to mohlo vypadat v praxi? Gumařský Mcdonalds. Nebo Burger King. Standartizace, vizualizace, unifikace sortimentu. Unifikace ceny. Dáte si tu gumu na tácek tady nebo najedete do sektoru drive thru? Vrcholem bude provozovna na rekonstruované D1 plus - rodinka najede do pneumekáče, koupí gumy podle meníčka, nechá si je vyměnit, děti dostanou kinder ventilek a hlava rodiny poukázku na obložený chlebíček s figurkou bílého tlouštíka. A to meníčko? Jednoduché: 1/ jezdím málo, 2/ jezdím hodně, 3/ řídí manželka a 4/ řídí tchyně. Pokud o tuto mou myšlenku bude mít nějaký koncern zájem ( Japonci, Číňané, Francouzi.. ) - jsem vždy připraven. A než se tak stane, začnu se připravovat na zítřejší den v blázinci. Pěkný den všem nám, gumaři! O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 17. března 2013
ShamboProkousávám se novým číslem PR. Vyjádření jednotlivých aktérů tohoto výtisku čtu pozorně, ještě se k nim vrátím. Pokud najdu sílu. Ale zcela zásadní informací je tabulka na straně 4. Dnes ( ovšem AŽ po aktuálním zveřejnění dat o stavu trhu a prodejích v r. 2011 a 2012 ) by se dala otázka ,, pociťujete nadbytek pneu na trhu... ,, formulovat precizněji - např. ,, jak budete reagovat na tendence spojené s propadem trhu o XY % v segmentu ABCD ? ,, Přičemž to už není otázka jen pro pp. Tomicovou, Bednárka, Drnce, Matyse a Pernicu, ale pro nás pro všechny. Odvahu a pevnou vůli, přátelé! O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 15. března 2013
Shambohttp://www.acea.be/images/uploads/files/20130228_PRCV-1301-FINAL.pdf Totéž - vozidla pro nákladní dopravu a přepravu pasažérů. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 14. března 2013
Shambohttp://www.acea.be/images/uploads/files/20130219_PRPC-FINAL-1301.pdf V příloze najdete podklady Evropské asociace výrobců automobilů o registraci osobních automobilů v Evropě za leden 2013, srovnání s lednem 2012, kusy a navýšení/ propad % podle zemí i značek. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 14. března 2013
ShamboMichal - ještě jsem nečetl, nemohu zatím soudit. Ale čínské ( nákladní ) gumy po kontejnerech a objednávka od přepravců? Hm, zřejmě nějaký odvážný oddíl. O všem, co hýbe gumařinou