ShamboZe světa: Michelin podepsal s francouzskými odbory pakt o neútočení - oficiálně pakt o zvýšení konkurenceschopnosti. Podobná opatření zavedli před několika roky v Německu. A důvod? Podle údajů z otevřených zdrojů je vytížení kapacit pro výrobu osobních pneumatik ve Francii na úrovni 75% a nákladních ve výši 60%. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboMichal: otázka snížení prodejů je palčivá. Připravím si nějaké odhady. Toto téma diskuse bude zajímat nás všechny. O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 23. března 2013
ShamboDobré odpoledne přátelé, ten údaj o ceně pneumatiky jsem získal z otevřených zdrojů, znělo to takto: ,, Několik dnů starý ( mladý ) údaj analytika z Deutsche bank hovoří o tom, že průměrná výrobní cena osobní pneu v západní Evropě je 8 euro. Což je - cituji - výše než v jiných regionech .,, Pochopitelně, jedná se o výrobní náklady, bez nákladů na výzkum, vývoj, obchodní síť atd. Ale k příspěvku kolegy SJM doplním toto - přepravní náklady na dopravu pneumatiky od břehů např. Číny nejsou nijak závratné. Za dopravu od čínského přístavu třeba do Hamburku nebo Amsterodamu si dodavatel naúčtuje např. u 385/65R22,5 okolo 15 USD - 300 korun. Dále něco stojí překládka a poplatky v přístavu, doprava do Čech atd. atd. Není to podstatné pro pochopení výše nákladů po moři. Tato cena dopravy po mořích a oceánech odpovídá odhadem tomu, co by se reálně mělo zaplatit za dopravu stejného jednoho kusu zboží autodopravou českého distributora mezi Ostravou a Prahou. Komerční dopravce bude mít cenu na kus vyšší. A to je kilogramová exportní cena čínské nákladní pneu odhadem 3,50 - 4,00 USD za kilogram. Porovnejme si to s údajem o kilogramové ceně na výrobu osobní pneu v Evropě. Je zde ovšem velká neznámá - např. velkorysá dotační politika čínské vlády, reálné režie na výrobu atd. Spotřeba materiálová by měla být - jak odhaduje SJM - obdobná. A otázkou za milion dolarů je to , kolik stojí kilogram obchodní čínské značky Švejkčužu ve srovnání s japonským gigantem Fukišuki. Pojďme dále. Pokud budeme dopravovat po moři elektroniku nebo osobní auto, tak na příkladě osobního vozu střední třídy z Koreje nebo Japonska v hodnotě 20 000 USD vychází kilogram výrobku na úrovni 18 až 20 USD. Údaje jsou opravdu jen orientační, ale ukazují tendenci možné kalkulace. A navíc - asijští baliči automobilových dílů a agregátů jsou mistři oboru, ti toho do kontejneru naloží opravdu hodně. A bez vzduchu. Problém je jiný - jak ty kontejnery dostat s minimálním nákladem do Číny, Koreje nebo Japonska, když méně vyvezeme a více dovezeme. Ale to už je úkol pro jiné borce. Pěkný den, přátelé! O všem, co hýbe gumařinou
sobota, 23. března 2013
ShamboPoznámka k Yokohamě a japonským výrobcům všeobecně. Po katastrofálním zemětřesení v Japonsku a letech dlouhodobé stagnace ekonomiky japonská vláda premiéra Abe přikročila k razantní podpoře exportu. Byl oslaben japonský jen - což v krátkodobém horizontu přispěje k snížení japonských exportních cen v poměru k euro a dolaru - a cena na kaučuk je zatím též příznivá. Jak to funguje v praxi? Např. Bridgestone v březnu oznámil zvýšení odhadu zisku v roce 2013 o 14% proti původnímu plánu. A v exportních cenách konkurenční značky pociťují snížení cen na japonské pneumatiky ve světovém měřítku. Takže všeobecně můžeme očekávat aktivitu japonských výrobců na všech frontách. K systému pobídek ještě drobnost - na nejmenovaném významném trhu na východ od nás v březnu vyhlásila Yokohama akci ,, Vstříc dobrodružství .,, Ten, kdo si zakoupí Yokohama C.drive 2, Yokohama Geolandar SUV, Yokohama Geolandar H/T-S, Yokohama Geolandar A/T-S nebo Yokohama Geolandar A/T dostanene slosovací kupon. A o co se hraje? Baťohy, navigace, fotoaparáty... takže na každém trhu je podpora prodeje jiná a odpovídá lokálním zvyklostem. Pěkný den, přátelé. O všem, co hýbe gumařinou
ShamboNení to moc veselé, ale pro gumaře poučné. A přece se točí. http://www.youtube.com/watch?v=1ggO0AhKYK0 O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 22. března 2013
ShamboSFerda: chápu, že výrobce chce teritorium ovládnout a označkovat. Moje - cizí. Pokud má člen frančízy ekonomickou nebo obchodní výhodu danou dodavatelem a výměnou za to zapíchne do svého panství praporek dodavatele - ok. Jak vyplývá z neformálních debat s dodavateli, ale hlavně odběrateli, tak jsem více a více přesvědčen, že se jedná spíše o plnění tabulkových plánů pro nábor frančízantů. Jako při mobilizaci - chromí, slepí, hluší - hlavně jich poberme co nejvíce. Jako by centrály zajímalo jen to, kde je mapa označena patřičnými barvami. Koncerny dnes nemohou reálně síti nic nabídnout navíc, než dávají komukoliv z ulice. A za věrnost značce nečekej vstřícnost. Deformace vztahů, deformace cen, deformace podmínek. Pozitiva a systém v tom už dávno není. A navíc - všichni dělají všechno, protože koncerny se snaží na našem miniaturním trhu naroubovat se svým produktem už k fungujícímu členu konkurenční frančízy. A výsledky? Jak se píše v PR - rozvoj frančízy se váže mimo Best Drive k roku 2010, takže jak se může něco efektivně rozvíjet v krátkém období výkyvů trhu nahoru - prudce dolů - ještě níže - a zase trochu nahoru? O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 21. března 2013
ShamboMichal : článek o frančízách byl pro mne poučný a pro někoho z tázaných v blízké budoucnosti sebevražedný. Tvoje body 1,2,3 + 4 - výstižné. Hlavně být pozitivní! O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 21. března 2013
ShamboHrouda: více se opravdu dovíme tím, že lovíme v PR mezi řádky. Náš trh je velmi malý, všichni se mezi sebou znají. Proto asi těžko můžeme očekávat pravdivá, upřímná a bolestivá vyjádření. Koncerny mají svoji politiku, svoje pravidla a žádný jejich manažer v tuzemsku nepůjde proti proudu. Na druhou stranu mne poslední dobou donutilo k úsměvu brutálně upřímné vysvětlení pana Giovanni Pomati - viceprezidenta Pirelli pro prodej nákladních pneu. Na otázku, co je důvodem zavedení systému Cyber Fleet odpověděl asi toto: protože si většina řidičů neumí nebo nechce překontrolovat tlak v pneumatikách, musíme jim napomoci technologickou novinkou. Ať žije vysoká technologie. Možná by stačilo zavést v Čechách místo Cyber Fleet ukázkové potrestání řidiče s nejmenším tlakem v pneumatice před nastoupenou firmou a se staženými montérkami. Jako v Postřižinách. Hadičkou od hustilky. O všem, co hýbe gumařinou