V případě minimální hloubky dezénu nastavuje zákon jasné mantinely, měnit pneumatiky se ale obvykle doporučuje dříve. Michelin to vidí jinak.
Pokud jste znalí legislativy - a minimálně u aktivních řidičů by tomu tak mělo být - pak jistě víte, že zákon v případě letních pneumatik stanoví minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru. Jenže kde kdo vám poradí, že není vhodné vyčkávat na příchod tohoto limitu a pneu je lepší vyměnit za nové či alespoň méně opotřebené dříve. Obvykle rady směřují k dvojnásobné hloubce, tedy asi třem milimetrům. A má to svůj smysl - za intenzivnějšího deště či na silnicích, kde se voda drží v „kolejích” či nerovnostech, prakticky jakýkoli rozdíl v hloubce dezénu ihned poznáte.
Společnost Michelin, jeden z největších pneumatikářských gigantů světa, se ovšem nově vytasila s radou, která výše zmiňované staví na hlavu. Dle firmy vám totiž předčasná výměna pneumatiky nic nepřinese, naopak musíte počítat s jistými ztrátami. A v prvé řadě jsou to logicky ztráty finanční, neboť čím dříve pneumatiky měníte, tím kratší dobu vám vydrží a tím vice do nich tedy musíte investovat.
Michelin v tomto ohledu dokonce pověřil společnost Ernst & Young, aby spočítala, kolik peněz evropští motoristé promrhají, pokud vymění pneumatiky s třímilimetrovým vzorkem místo 1,6milimetrového. Výsledkem nejsou drobné - každoročně je prý na Starém kontinentu je tímto způsobem zbytečně spotřebováno 128 milionů pneumatik, jejichž souhrnná cena činí 6,9 mld. Eur (cca 183,2 mld. Kč).
Nejde ale jen o finanční náklady. Michelin dále uvádí, že s postupným opotřebením se pneumatiky stávají úspornějšími, neboť nižší vzorek se rovná nižšímu valivému odporu. Pokud byste tedy oněch 128 milionů pneumatik využili na maximální možnou úroveň, pak každým rokem ušetříte v rámci emisí devět milion tun CO2, tedy opravdu nemalé množství pohonných hmot.
Tím ale pozitiva nekončí. S postupným opotřebením se totiž zlepšuje účinnost pneumatik na suchém povrchu. Zkracuje se brzdná vzdálenost, nižší vzorek navíc lépe drží v zatáčkách. O úspoře paliva jsme již hovořili, dále lze zmínit ještě nižší hluk. Dojíždět pneumatiky se tedy podle Michelinu vyplácí.
„Naznačovat, že pneumatiky potřebují časnou výměnu, je stejné, jako někoho nutit ke stárnutí. Zákazník přece nikdy nevyhodí své boty jen proto, že potřebují vyčistit, nebo zubní pastu, protože je plná jen z poloviny, tak proč by tak měl činit s pneumatikami, pokud je přesvědčen, že to neohrozí bezpečnost?“ ptá se v této souvislosti mluvčí Michelinu.
Slova Michelinu nelze rozporovat, jenže platí jen při jízdě na suchu. Jakmile přijde mokro - a nemyslíme nyní jen vlhkou silnici, ale opravdu mokrou, kde se pneumatiky musí „zařezávat” do hlubší vody - nižší vzorek jednoznačně poznáte. Jistě, můžete mu přizpůsobit jízdu, i ten 1,6milimetrový leccos odvede, jenže jeho schopnost to dělat je o poznání horší než v případě dvojnásobného či ještě většího.
Právě proto je rada Michelinu zvláštní. Ne snad, že by nebyla pravdivá, horší fungování pneumatik s více opotřebeným dezénem na mokru ale zmiňuje jen okrajově. Předáváme vám ji tedy s tím, že musíte sami zvážit podle svých potřeb a podmínek, ve kterých se pohybujete, kdy nejlépe pneumatiky měnit.
V Kalifornii je jistě jen pramálo důvodů se o hloubku vzorku více starat, Česká republika ale není Kalifornie a pokud chcete mít jistotu co nejlepšího fungování pneumatik na mokru, dřívější výměna nebude od věci. Pokud jste naopak schopni obětovat trochu rychlosti na mokru výměnou za delší životnost a někdy i lepší fungování pneumatik na suchu, pak jistě není problém dojíždět pneu až „do konce”. Ani ten ani onen přístup ale není mincí s jednou stranou...
Výběr komentářů od čtenářů.
Hubert Cumberdale: Konečně příčetná firma jednající s řidičem jako s příčetným svéprávným člověkem. Dávám 100 bodů. Nasadit mozek a ubrat plyn když prší a mám pneu na dojetí, je opravdu ekonomičtější nez bezmozkovitě vyhodit pneu se 3mm vzorku a jezdit jakoby se nic nedělo, vždyť nová guma tu vodu odvede.
Na selským rozumu opravdu není nic kontroverzního.
Petr Zouhar: Naprostá pravda Hubert dobře napsané též tak jednám a prostě za deště neperu 160.
Petr Charvát : Ať se jde bodnout celej slavného Michelin..... .Proč za poslední 3 roky snížili výšku vzorku z 9mm na nějakých cca 7.5mm ????A stádo ovcí si stále myslí jak jsou nejlepší.... !!!!
Robert Dittrich Já čekám na plátno :) ono když máte větší odklon, vykoukne dřív než se pořádně sjede většina zbytku...
TO JE HRŮZA !!!!