Netřeba asi připomínat, že propagace je pro pneuservisy důležitá. Obzvlášť v době, kdy o každého zákazníka je třeba tvrdě bojovat. I když to nemusí být na první pohled zřejmé, i internet propagaci vašeho pneuservisu může výrazně pomoci. Internet totiž v propagování místních podniků hraje čím dál tím větší roli, a to zejména kvůli rozšířenosti chytrých telefonů a tabletů, jejichž podíl na vyhledávání je čím dál markantnější. Díky GPS a dalším geolokačním technologiím se význam lokálního vyhledávání stále zvyšuje, a tak se propagaci na internetu vyplatí věnovat. O to víc, když je většina základních způsobů propagace zdarma. Pokusím se vám nastínit několik tipů a služeb, díky kterým můžete získat konkurenční výhodu oproti ostatním.
1. Google Mapy
Rozhodně je vhodné mít zapsaný svůj podnik v Google Mapách, a to nejen adresa, ale také co nejvíce údajů – od otevírací doby po služby, ceník, telefon, e-mail, důležité jsou také fotografie atd. Je více než vhodné pojmenovat svůj podnik spíše „Pneuservis a autosevis Novák“ než „Jan Novák“. To vše je možné změnit v administraci, kterou naleznete v Google Places for Business. Dobré také může být poprosit své stávající zákazníky, aby vám na Google Mapách napsali recenzi. Tyto informace nejsou důležité pouze pro počítač, ale také pro vyhledávání na chytrých telefonech – vliv má také na vyhledávání na Google.
2. Mapy.cz/Firmy.cz
Zápis na firmy.cz má kde kdo, je však důležité si uvědomit, že se tento zápis automaticky zobrazuje také na Mapy.cz. Proto je dobré mít popis činnosti již v názvu, tak jak jsem psal už u Google Map. U firem.cz je situace trochu složitější a záleží nejspíše i na právní formě vašeho podnikání. Každopádně za zkoušku změny názvu firmy nic nedáte, je možné, že od vás tuto změnu budou chtít potvrdit nějakými propagačními materiály (vizitky), aby bylo zřejmé, že název opravdu využíváte. Pokud to nebude možné, pro alternativní název bohužel budete potřebovat základní placený zápis – je třeba zvážit, jestli to má pro vás smysl. Samozřejmě i zde platí propojenost s mobilními zařízeními, mapy.cz mají vlastní mobilní aplikaci. Velké množství lidí hledá služby i na Mapy.cz, nehledě na propojenost s vyhledáváním na Seznam.cz.
3. Facebook.com
Propagovat lokální podnik na Facebooku může být velmi prospěšné, pokud se vám podaří získat své zákazníky jako své fanoušky. Jistě, velká část vaší klientely na Facebooku není, avšak do budoucna je jistě výhodné na Facebooku být – sociální sítě hrají v životech lidí čím dál tím větší roli, zejména z toho důvodu, že doporučení od lidí, které znáte, má mnohem větší hodnotu než obecná recenze. Navíc, být na Facebooku v základu nic nestojí. Problémem může být získat zákazníky jako fanoušky pro svoji stránku – je třeba jim dát vědět, že na Facebooku jste. Pokud máte místo, kde lidé na přezutí čekají, dejte si tam cedulku. Případně lze zákazníkům v autě nechat malou pozornost s tím, že pokud jsou spokojeni, můžou si vás přidat na Facebooku. Vybudovat si komunitu může být běh na dlouhou trať, avšak jsem přesvědčen, že z dlouhodobého hlediska se to vyplatí. I zde platí, že je třeba o vašem podniku uvádět co nejvíce informací, fotografií apod. Pokud se vám to povede, lze se zákazníky velice dobře komunikovat – upozornit je, že se ochladí a tudíž je potřeba přezout, že máte speciální akci pro své fanoušky apod.
Každoročně je spousta klientů, kteří hledají v určité oblasti pneuservis. Jako zákazník se vždy snažím najít o podniku co nejvíce recenzí a dalších informací, které mi pomohou v rozhodování. Nejjednodušší cestou, jak se k takovým informacím pohodlně dostat, je internet, proto myslím, že se vyplatí zmíněným věcem věnovat čas. Důležitým je také samozřejmě firemní web, avšak kvalitní stránka na FB ji může v určitých ohledech nahradit. Pokud by byl zájem, můžu sepsat i nějaké tipy pro místní firemní web.
Jan Řezníček