BFHezký podvečer.Ještě maličkosti dnešního dne. Přijela za mnou dnes vedoucí mistrová z učiliště a tak jsme se dali do řeči. Povídá že se zrovna zastavila na jedné základní škole kde je 60 deváťáků kteří končí letos základní školu. S těchto 60 dětí jich 52 jde na studijní obory a možný zbytek se podaří přesvědčit na učňovský obor. Ředitel ji řekl, že rodiče si často vyloženě nepřejí aby děti dělali rukami, že budoucnost je zcela jiná. I když na to mnozí vůbec nemají a skončí max. s maturitou pokud vůbec přesto na jakýkoliv obor prostě nepůjdou. Nechtějí sami nebo jim to rodiče rozmlouvají. Hrozné a pro mne zcela nepochopitelné kam jsme se dostali. Je také pravda že zaměstnat neplnoletého človíčka byť jako učně je skoro být dnes tzv. jednou nohou v kriminále. Bezpečnostní, hygienické, pracovní a zdravotní předpisy jsou pro nás jako na zaměstnavatelé velmi přísné a někdy až totálně nesmyslné. Je pravda že často se mladým nechce přijít do práce natož pracovat. Je pravda že někdy slyším první slova místo pozdravení a když přijdou první den na praxi zda máme na firmě wifinu (-: Přesto jsem přesvědčený že jedině věnováním se, snahou je něčemu naučit, namotivovat je, předat jim to dobré z oboru je cesta z tohoto začarovaného kruhu. Rozpad učňovství je jednoznačný. Obory jako kuchař, číšník, řezník a mnoho a mnoho dalších končí a několik let nejsou schopni je vůbec naplnit na minimální stav. Blíží se podle mne i soumrak učňů automechaniků a podobných oborů. Poprosila mne o laskavost zda bych nešel na učiliště a nepovyprávěl svůj příběh od učně až po současnost. Řekl jsem samozřejmě že to je to nejmenší co bych mohl pro ně, sebe i ty žáky udělat a taky rád povyprávím např. příběh svého učně pak i zaměstnance který svou houževnatostí, pílí a obrovským umem se momentálně připravuje V Maroku na letošní závod Paris Dakar který bude v jižní Americe. Nikde není dáno to že musí navždy zůstat jen jako nějací mechanici zavření v dílnách Je možné jít dál za svým snem a mít směr, smysl a cíl.
Ještě mi dnes na servis přijel pán který při výstupu z auta jasně napovídal že je nějaký servisák, Oblečení tomu napovídalo (-: Vstoupil, nepozdravil, velmi nepříjemně se zeptal že potřebuje duši na nějaký zemědělský vozík. Tak jsme mu ji s ochotou nabídli a pak i nakonec prodali. Mezi tím jsem, slyšel poznámky typu tak drahá, tolik peněz za duši apod. Tak mu říkám. Vidím že jste nějaký servisák proč je nemáte skladem? Klidně si ji objednejte od dodavatele, na internetu, nemusíte ji brát já Vás absolutně nenutím a zase nějaká přihlouplá poznámka. Říkám dál - vidíte skladem ji máme hned a to že ji mám něco stojí, místo taky, zaměstnanci taky, apod. Sám podnikáte tak to by jste měl vědět velmi dobře. Neřekl nic zaplatil a odjel. V tom přišel můj zaměstnanec a řekl mi o koho šlo. Tak jsem se jen usmál a řekl - tak pán se musel konečně převléknout taky po mnoha a mnoha letech do montérek , všude tady kolem má inzeráty že příjme mechaniky, je nervozní, protivný a chce ještě snad i po ostatních vše zadarmo. Tohoto člověka mi však není vůbec líto, protože vím jak zaměstnával a vážil svých lidi a jak se k nim choval. Dnes sklízí tyto hořké plody. Protikladem je tady jeden kolega který přišel o svého nejlepšího mechanika shodou okolností a vlastně nešťastnou náhodou a vždy byl velmi nakloněn solidnímu jednání. Bohužel taky nemůže najít človíčka na dílnu i když by se u něho měl myslím velmi slušně. Takový prostě je dnešní obor a sektor pneu jednoznačně je na tom hodně špatně. Myslím že na tom pomyslném dni ještě zdaleka ale nejsme. A trochu pozitiva na dnešní závěr snad jen konstatování těchto dní, že práce je pomalu a jistě na vzestupu, prodej pneu, disků, TPMS apod běží. A to je moc dobře. Letošní zimní sezona bude podle mne na kvalitních pneuservisech patřit k těm velmi slušným a ziskovým o tom jsem přesvědčen a přispívá k tomu i to že mnoho servisů které kdysi přezouvali za tašku hrušek a nemají taky vůbec lidi protože je nezaplatí jsou na tom často mnohokrát i hůř.
Přeji všem solidním, slušným pneuservisákům ať se jim zimní sezona vydaří. B.
O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 12. října 2017
BFA aby jste si nemysleli někteří že si vymýšlím kapesné učňů v Německu, tak mi právě včera přišel časopis Automotopneu Servis 3/2017 a tam na stránce72-73 se píše o tom jak funguje Německé učňovské školství a jak jsou třeba právě automechanici učni placeni. Smutné zjištění co jsme tady s našim učňovstvím udělali. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 12. října 2017
BFJestliže v Německu roste zájem o učňovství, mají tam k tomu podporu a mimochodem učeň 3 ročníku oboru automechanik bere v rozmezí 660 až 930 Euro měsíčně , tak tady u nás zdechnul pes!!! Učeň kterého mám mi včera řekl že jich je ve třídě 13 a jedna dívka. A kdyby nebylo Slováků kterých je ve třídě 8 obor by se stejně jako kuchaři, číšnici vůbec letos neotevřel. Tak tomu říkám skutečný masakr! https://www.novinky.cz/ekonomika/451635-v-nemecku-roste-zajem-o-vyuceni.html O všem, co hýbe gumařinou
BFhttps://www.barrandov.tv/video/108621-duel-jaromira-soukupa-28-9-2017 Babiš - Fiala, zajímavý duel kdy Fiala měl jasně navrch. O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 29. září 2017
BFHezký večer přátelé gum z Doks u České Lípy kde jsem si zase odskočil nadýchat se vzduchu na pár dní z Třince. Přece mám tady více relaxu, času a pohody takže jsem si řekl že napíšu pár řádků. Tak se nám to přezouvání zase blíží mílovými kroky a máme se na co tedy těšit. Situace v pneuservisní branži je dá se říct skromně napjatá a bude záležet na mnoho okolnostech jak to vše dopadne. Za sebe to vidím celkem pozitivně pro pneuservisy střední a větší kategorie. Autosalony ztratili a ztrácí mechaniky ve velkém stylu. Jen čistě pneuservisy s majitelem a max. jedním mechanikem mívají už velký problém a příkladem mi bylo sezení min. týden kdy 3 servisy s jedním mechanikem a jeden se dvěma zůstali jen na majitelích. Nebudu se teď rozepisovat o příčinách, chybách kdo je vinen a kdo ne. Věcí kolem a viníku je více, ale k tomu se někdy třeba vrátím. Chci říct že zima bude hodně rušná u větších pneuservisů, práce bude jak na kostele, protože autosalony si často až moc viditelně nabrali na sebe velký ranec pneu práce kterou nemají šanci v současnosti s kapacitami vůbec zvládnout. Příkladem zase vzpomenu jednu věc z jara kdy je to proti zimě pohoda a kdy u nás velký značkový servis nestíhal a technici příjmu se museli hodit do montérek montovat kola na auto a bylo hned pořádně zle. O to horší to bude za měsíc kdy tři jejich mechanici najednou odcházejí pryč z tohoto vyhlášeného autosalonu. Kapacitně to pak absolutně nemají šanci zvládat a je to stejné jako některé servisy z největší české pneu sítě když nestíhají max. vydávají kola ze svých skladů lidem do auta, protože sbírat uloženky je sice velmi hezká a rozumná věc, ale pokud nejsou lidi na servise těžko jsou schopní je namontovat zákazníkům. S tím se už velmi často setkávám. Kapacitně někdy až přemrštěné sklady uloženek jsou sice hezké a potřebné, ale bez těch lidí to prostě nepůjde. Zákaznici totiž dnes nepočkají absolutně víc než je zdrávo, co není většinou hned je špatně, naštvou se a to bohužel letos u mnohých autosalonu se spojením že nejsou lidi a že pneumatiky tito mechanici doslova nesnášejí můžeme plnohodnotně očekávat. A o leasingových fleetech se už vůbec nemusíme bavit, to je někdy až doslova peklo. Střední a větší pneuservisy z řad soukromých budou podle mne zavaleni prací a to jak svými zákazníky tak od některých dalších které jsem jmenoval. Proto jak již napsal BIB, chraňme záda své a svých lidí, protože ti kolenovrti o kterých psal za to vůbec nestojí. Ti si budou muset počkat až na ně přijde vůbec řada, nebo si pořádně zaplatí za to co jim náleží. Dovést si nové gumy odjinud když jim servis povolí mohou, zaplatit však musí (-: Nedivme se pak že někteří prodejci zvažují posunutí svého podnikání i do sektoru svého pneuservisu, své sítě. Je to logický krok a je potřeba se nad tím hluboce zamyslet, protože to je pro některé výzva a pro někoho to bude konec podnikání. Myslím si že v průběhu pár blízkých let sám nebude znamenat nic, jen silná, pevná a zdravá skupina může ochránit, rozvíjet a budovat obor jako takový. A jde to vidět už i dnes v různých sítích středních a větších pneuservisů. Přeji všem rozumným lidem v oboru pohodu a klid v mysli. O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 28. září 2017
BFBIBe absolutně s tebou souhlasím a podepisuji se pod to. Napřed ti kteří si váží naši práce, ti kteří mají uskladněné pneu na servise, kupují pneumatiky u nás, ti kteří nespekulují a nedělají naschvály. Když bude čas a chuť pak proč nepřezout i toho chytráka z internetu s tím nemám vyloženě problém. Problém má však někdy on když platí a pořádně se prohne, protože má základní ceníková cena přezutí je u takovýchto zákazníku bez možnosti jakékoliv slevy a je pro takové lidi někdy až nepochopitelná. Oni si totiž myslí že když si koupí někde na internetu 20 kola že to budou mít přezuté za cenu Octavie. To jsou však na velkém omylu. A že ty gumy něco váží jsem už psal v nedávném příspěvku. Záda máme opravdu jen jedny. O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 25. září 2017
BFHezký večer přátelé gum. Včera jsem trávil čas s asi 30 kolegy z celé ČR v prostředí malého kouzelného městečka Štramberk. Bylo to setkání lidí z oboru kteří především tráví čas v dílnách u strojů, komunikují se zákazníky, prodávají pneu. Setkání lidí kteří jsou často kovaní servisáci a kteří dělají na ten náš chlebíček většinou svými rukami. Probralo se u dobrého jídla a pití mnoho a mnoho věcí a témat. Nebylo to vůbec vždy jen to hezké a příjemné, ale pohoda která tam včera zavládla převýšila ty negativa které nás trápí společně v oboru. A že jich bylo a je požehnaně, nemusím vůbec zdůrazňovat. Ale o nich zase třeba někdy jindy. Jinak zima je před námi a většina servisů je téměř naskladněná. Prodeje zimních pneu, ale i zvýšený zájem o disky už pomalu a jistě probíhají a v očekávaní jsou zcela všichni jaká asi ta zima bude. Věřme že přinese pro pneuservisáky jen pozitiva. Bude to myslím podle mne hodně náročné, vede mě k tomu i v mnohém, utvrzení včerejšího dne, ale věřím že to nakonec pro solidní, chytrý a profesionální pneuservis bude zima skutečných pozitiv. Bořek. O všem, co hýbe gumařinou
neděle, 24. září 2017
BFDobrý večer přátelé gum. Dnes ještě když dovolíte napíšu pár řádků z pneuservisní praxe. Minulý týden mi přišlo nové číslo časopisu Tyres&Equipment. Tento podobný časopis jako je PNEUREVUE chodí už řadu let. Po delší době jsem našel v časopisech našeho oboru článek který mne osobně jako chlapce z dílny a pneuservisáka opravdu zaujal. Často čteme bohužel i v těchto našich časopisech někdy bajky, nesmysly, až výmysly a prapodivné pohádky. I když zde byl článek lehce komerční zaujal tím jak byl napsaný a jemnou reklamu mu odpouštím. Lidsky a odborně. Panu Krejčímu z TG Pneu se podařilo na straně 60-62 nádherně vystihnout jak se v současnosti provádí a jak se ve skutečnosti má dělat vyvažování osobních pneu na al. discích. Řadu let tohle dělám, jsem i díky tomu dražší, ale výsledky jsou po letech jednoznačně vidět. Není nic příjemnějšího než když nový zákazník spokojeně řekne že tohle ještě nikde u pneuservisu neviděl. Vytřídil se plevel od zrna a ti dobří a hlavně nebrblající na cenu zákazníci si to doslova už i vyžadují. Vědí že kola dělají auto a kvalitní vyvážení je základem klidné a pohodové jízdy. Že to dělám snad jako jediný a ještě ve větší míře než píše v okruhu 25km mne ale vůbec netěší. Mnohým pneuservisům chybí často odbornost, profesionalita, kvalita práce. Přesně jak je psané v článku majitelé hledají jen výmluvy proč to takhle u nich nejde. Jde! Jen chtít a postavit se k tomu zodpovědně. Jinak to právě i tady skončí na tom, že si v budoucnu nevydělají ani na ten obyčejný slaný chleba a budou jen nadávat že nemůžou zdražit že by ... a to by ..... apod. A zase jsme jen u těch výmluv. Děkuji tímto jak p. Pachmanovi za časopis, ale především za článek p. Krejčímu který mi osobně udělal velkou radost v dnešním pneusektorovém hřmění a ukázal že to co dělám řadu let je nejenom správné, použitelné ale hlavně i hodně potřebné. Kéž by takto dělaly všechny solidní pneuservisy, pak by se zvedla nejenom kvalita ale především i prestiž oboru v očích mnohých zákazníku. Hezký večer přeji a mnoho nových pozitivně překvapených zákazníku všem rozumným v dílnách. O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 12. září 2017
BFSJM, díky za tvůj krásný příspěvek--Je opravdu chtít 1500 Kč za přezutí auta, kdy potřebujete solidní prostory o stovkách m2, vybavení za statisíce i miliony, o zásobách ani nemluvě, spotřebujete spoustu energie (plyn, elektřina), musíte skladovat nové i použité pneu, musíte správně likvidovat, evidovat, vykazovat, hlásit odpady atd. atd nemravné??? Za mne teda určitě ne. Pokud je majitel sám tak díky váze kol v současnosti buď umře na strhání těla, nebo minimálně odrovná kolena, páteř, ruky. Pokud má zaměstnance tak na ně musí vydělat a musí je i samozřejmě zaplatit. A ten zaměstnanec chce taky mít standart životní úrovně jako je např. ta kadeřnice která si vydělá za hodinu několikrát více než ten těžce pracující mechanik, nebo i ten majitel servisu. Nikdo se dnes do pneuservisů za prací nehrne, učňovství je totálně podle mne v troskách a když jsem jel nedávno např. přes Mladou Boleslav do Doks tak na třech kruhových objezdech vzdálených ne více než 400m od sebe bylo na velikosti doslova bilbordu 4x sháňka různých značkových autoservisů po automechanicích.(zjišťoval jsem kde se poděli? Bylo mi odpovězeno to co jsem věděl i tušil že se nemám vůbec ničemu divit. Škodovka stejně jako i u mne v Nošovicích, nebo Tatra v Kopřivnici přednostně automechaniky bere na lepší pozice než jen nějaká montáž jako robot na lince. Dostávají více peněz, jsou v čistém, mají více dovolené, volna, výhody apod. Nebudou se přece dřít ve špíně, mít větší zodpovědnost, méně peněz) Není se pak čemu divit, že mechanici utíkají pryč co jim nohy stačí buď do soukromého podnikání, kde mimochodem pak kazí mnohokrát cenu právě těm autoservisům značkových, nebo třeba do těchto podniků o kterých píšu. Jsme už v začarovaném kruhu a často i ve velkém stresu co, jak, bude a nebude. Vše ne pomalu a jistě, ale astronomicky roste a pokud mechanici brzo nedostanou standart, bude ještě podstatně hůř. Zdražení služeb je u kvalitních pneuservisů kteří mají zaměstnance zcela nevyhnutelné a jak píšu už delší dobu i života potřebné. Mnozí majitelé se však stále bojí, bráni se často až nesmyslně zdražit svou práci a dostávají se do konfliktu se zaměstnanci což v konečném důsledku povede stejně jen k tomu že mu mechanici sami odejdou, nebo bude a to je i podle mne rozumnější donucen aby dal mohl fungovat začít pracovat jinak-moderně, bude muset omezit někdy až nesmyslnou otevírací pracovní dobu, zredukuje stav lidí na servise na nejnutnější a skutečně potřebný stav. Jiná cesta podle mne už dnes není. Napříč celou republikou chybí stovky a stovky mechaniků a když si najdete chvilku a kouknete na internet pak se mnozí doslova zděsíte. A zastavit, nebo aspoň omezit to můžou právě jen ti majitelé servisů, nikdo to za ně neudělá. Takže odpověď za mne že 1300-1500Kč za přezutí 16 kol na al discích je zcela odpovídající dle místa podnikání v současné ekonomické situaci a není to vůbec nemravné. Strach však je u mnoha příliš velký a to povede jen k dalšímu odchodu potřebných lidí z oboru.
O všem, co hýbe gumařinou