Pneurevue.cz » Nokian má další prevenství
Nokian uvedl verzi pneu Hakkapeliitta R2 (na trhu od roku 2013) pro elektromobil BMW i3 a další vozidla s elektrickým pohonem. Je to také první zimní pneumatika vůbec, která nese nejvyšší štítkové hodnocení A v oblasti valivého odporu. V to nevěřili v roce 2012, kdy se evropské energetické štítky na pneumatikách uváděly do života, ani největší optimisté.
Rozměr 155/70 R 19 84Q je k dispozici na hlavních trzích dezénů Hakkapeliitta, kterými jsou zejména skandinávské země a Rusko, od ledna letošního roku. A máte-li chuť jezdit třeba i na dalekém severu s novým BMW i8, od jara je k dispozici rozměr právě pro tento hybrid: 215/45 R 20 95R XL.
Je celkem známo, že u zimních pneumatik stojí na štítku v kolonce valivého odporu obvykle C nebo E. Znamenalo by to, že u Hakkapeliitty R2 je valivý odpor a z toho plynoucí energetická účinnost o 30 % nižší než u konkurenčních pneumatik. Tradice, zkušenost a inovativní přístup značky Nokian k technologii zimních pneumatik slaví v případě tohoto produktu další triumf.
Vysoká a štíhlá konstrukce této pneumatiky se velmi podobá přístupu, který v případě prvovýbavové letní pneumatiky pro BMW i3 zvolil Bridgestone u svého dezénu Ecopia EP 500. Manažer Nokianu pro vývoj výrobků Jarno Ahvenlammi poznamenává, že konstrukce Hakkapeliitty R2 je pevná, tuhá a obsahuje několik nových materiálových komponentů, které jsou „namíchány“ tak, že minimalizují vnitřní deformace a vývin tepla. V dezénu byla použita směs, kterou Nokian nazývá Nokian Intelligent eSilica. Výjimečnost této směsi prý spočívá v tom, že molekulové řetězce se pojí s částicemi siliky tak efektivně, že výsledný materiál je pevný a současně velmi pružný. Směs dezénu je vysoce účinná ve velmi širokém spektru teplot: zajišťuje vysokou přilnavost při současné redukci valivého odporu. Ve směsi je také zastoupen řepkový olej, který zvyšuje odolnost vůči tvorbě trhlin a tím i celkovou odolnost dezénu, který je jinak šípovitého charakteru.