Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Promítá se nebývale teplé počasí posledních měsíců do rozložení vašich obchodních sezón a došlo vlivem toho k nějaké modifikaci vašich pracovních procesů?
Každá sezóna je unikátní a vždy s sebou přinese něco nového. Ať už je to změna sortimentu, o co mají zákazníci větší zájem, proměnlivé situace na trhu nebo aktuální dění v Evropě. Jedním z důležitých faktorů každé sezóny je počasí. Letošní sezóna měla díky teplému a příznivému počasí pozitivní start. Počasí v letní sezóně hraje velkou roli, i když jsou výkyvy, kdy jeden den máme hezké sluneční počasí a druhý den začne padat sníh, prodeje se drží na vyšší úrovni než v loňském roce. Zatím jsme v polovině dubna a věřím, že sezóna se s námi ještě neloučí. Přípravy na sezónu jsou u nás jedním z nejdůležitějších procesů. Ať už se to týká brzkého naskladnění letního sortimentu, abychom mohli nabídnout zákazníkům širokou škálu produktů, až po expedici objednávek k zákazníkovi. Rozšíření pracovní doby je v těchto měsících nedílnou součástí. Dokážeme tak zajistit širší dobu příjmu i expedice zboží. Tímto krokem si zajistíme plynulé fungování a zákazník dostane své zboží načas, i když je sezóna v plném proudu. Přizpůsobujeme se potřebám každé sezóny individuálně, proto jsou u nás změny v pracovních procesech klíčovou součástí.
Dá se říci, že letošní jarní sezóna začala díky teplému počasí o něco dříve, ale byly to takové první vlaštovky. Většina zákazníků jezdila přezouvat v obvyklých termínech a myslím si, že udělali dobře kvůli následnému výraznému ochlazení, kdy v některých koutech republiky opět napadl sníh. Do budoucna s tím budou muset zřejmě zákazníci počítat, že pokud chtějí přezouvat zima/léto a nechtějí používat celoroční pneumatiky, budou muset zjara jezdit i za předčasného teplého počasí na zimních pneumatikách, pokud se pak při ochlazení nebudou chtít „klouzat“. Myslím si, že to není jen situace tohoto roku, ale něco podobného se bude odehrávat i v dalších letech. Každopádně pokud jarní sezóna začne dříve, nemyslím si, že bychom museli nějak výrazně měnit obvyklé pracovní procesy.
Teplé počasí se v našem pneuservisu projevilo hlavně tím, že zákazníci velmi spěchali na přezutí na letní pneumatiky. Téměř to připomínalo podzimní sezónu. Poté, co se počasí prudce změnilo a ochladilo se, někteří zákazníci se raději přeobjednali na pozdější termín. Milan Krupička, jednatel, Proxima CZ s.r.o. Nebývale teplé počasí posledních měsíců rozhodně ovlivnilo letošní letní sezónu. Nejen příroda se probudila o měsíc dříve, ale i spousta našich zákazníků se rozhodla ukončit zimní spánek a vyrazit na letních pneumatikách už začátkem března. Ze strany zákazníků byl opravdu nezvykle silný tlak na přezouvání, chvílemi to připomínalo až zimní sezónu. Na jednu stranu se začalo dříve vydělávat, na stranu druhou to přineslo velké potíže s logistikou zboží. Někteří naši dodavatelé měli totiž naopak zpoždění, spousta pneumatik byla dostupná v požadovaném množství až v průběhu dubna. A stalo se to, že se nám začínal prolínat proces, kdy v plné sezóně, kdy bychom měli víceméně hlavně prodávat a přezouvat, jsme řešili i naskladňování zboží. A to bylo náročné zejména z důvodu kapacity pracovní síly a času. Navíc některé položky jsme museli i alternovat u jiných než stálých dodavatelů, protože zákazníci neměli chuť čekat. Proto souběh těchto okolností bylo asi největší narušení zaběhnutých obchodních a logistických procesů. Ale nemyslím si, že by se naše dosavadní pracovní a obchodní procesy měly nějak výrazně či revolučně modifikovat, protože to vždy bude o počasí a o legislativě pro používání zimních pneumatik a schopnostech výrobců dodat včas pneumatiky. A když budou zimy čím dál kratší, určitě stoupne zájem o celoroční pneumatiky, a pak se teprve začnou měnit zvyklosti a procesy v prodeji a servisu pneumatik během celého roku.
Nebývale teplé počasí posledních měsíců rozhodně ovlivnilo letošní letní sezónu. Nejen příroda se probudila o měsíc dříve, ale i spousta našich zákazníků se rozhodla ukončit zimní spánek a vyrazit na letních pneumatikách už začátkem března. Ze strany zákazníků byl opravdu nezvykle silný tlak na přezouvání, chvílema to připomínalo až zimní sezónu. Na jednu stranu se začalo dříve vydělávat, na druhou stranu to přineslo velké potíže s logistikou zboží. Někteří naši dodavatelé měli totiž naopak zpoždění, spousta pneumatik byla dostupná v požadovaném množství až v průběhu dubna. A stalo se to, že se nám začínal prolínat proces kdy v plné sezóně, kdybychom měli víceméně hlavně prodávat a přezouvat, jsme řešili i naskladňování zboží. A to bylo náročné zejména z důvodu kapacity pracovní síly a času. Navíc některé položky jsme museli i alternovat u jiných než stálých dodavatelů, protože zákazníci neměli chuť čekat. Proto souběh těchto okolností bylo asi největší narušení zaběhnutých obchodních a logistických procesů. Ale nemyslím si, že by se naše dosavadní pracovní a obchodní procesy měly nějak výrazně či revolučně modifikovat, protože to vždy bude o počasí a o legislativě pro používání zimních pneumatik a schopnostech výrobců dodat včas pneumatiky. A když budou zimy čím dále kratší, určitě stoupne zájem o celoroční pneumatiky, a pak se teprve začnou měnit zvyklosti a procesy v prodeji a servisu pneumatik během celého roku.
Teplejší počasí se určitě promítá do rozložení letní i zimní sezóny. Letní sezóna nebývá tak hektická a „nervózní“ jako sezóna zimní. Dříve jsme měli přezuto během dubna a května. Nyní nám první zákazníci najíždějí na přezouvání už v polovině března. Následně duben a květen jsme plně vytížení a opozdilci jezdí i v červnu, pár jedinců až před letní dovolenou. Co se týká zimní sezóny, dříve jsme začínali s přezouváním v první polovině října a víceméně do konce listopadu bylo přezuto. Nyní začínáme přezouvat až ve druhé polovině října a končíme v polovině prosince. Řekl bych, že v poslední době začínáme letní sezónu cca o 14 dní dříve a je rozložena až do června, zimní se zase posunula o 14 dní dále a má přesah až na prosinec. Přípravu na sezónu máme standardní. Uskladněné pneumatiky či kompletní sady máme přímo na firmě (nepotřebujeme externí sklady), takže v průběhu ledna začínáme kontrolovat a chystat uskladněné pneumatiky pro letní sezónu. Stejný proces začínáme během prázdnin pro sezónu zimní. Touto činností tak částečně vyplníme hlušší místa na servisu a na obě sezóny jsme včas připraveni.