Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?

Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?

 

středa, 31. května 2017

Jolana Havlíková, UNIONPNEU OL, Premio Pneu+Autoservis, Olomouc

Jolana Havlíková, UNIONPNEU OL, Premio Pneu+Autoservis, Olomouc

Důvodem jsou určitě jednak dumpingové ceny a také stále nízká cena za dopravu. Pokud zákazník koupí na českém internetu pneumatiky, kde má už od dvou kusů kupovaných pneumatik dopravu zdarma, nemáme šanci tomu v kamenném obchodě konkurovat, i když cena pneumatiky samotné je v kamenném obchodě a na internetu velmi podobná. Těžko odhadnout, jaký bude následující trend. Až budou (jestli budou...) internetové obchody účtovat alespoň 100 Kč bez vyjímky za každou poslanou pneumatiku, pak máme v kamenném obchodě šanci něco vydělat.

 
 
{name}

Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz

V současné době se online prodá dokonce 35 % všech pneumatik v Česku. Příčin je víc, ale v kontextu otázky vypíchnu následující: 1. V Německu historicky nedošlo ke vzniku tak konkurenčního prostředí mezi eshopy a pneuservisy. Internetové obchody tam vyrostly jako přirozené nadstavby, což je princip, který se v Česku snažíme obnovit. U nás došlo před 10 - 15 lety k extrémnímu nárůstu online obchodů, což umožnila především mentalita českého zákazníka, orientovaného zejména na cenu. A kdo jednou zkusil nákup přes internet, ten se jen těžko vrací do kamenného obchodu. 2. Na boom v online prodejích zareagovaly i samy pneuservisy. Zvykly si totiž využívat zásobování just-in-time z velkoobchodních sekcí eshopů. Skladová zásoba, kterou drží typický kamenný servis skladem, se oproti předchozím letům výrazně zúžila. Důkazem je dynamicky rostoucí počet našich partnerů právě z řad pneuservisů. Podíl 35% rozhodně není konečné číslo. V době, kdy si zákazníci online kupují i jídlo, je v jejich pohledu cokoli offline krokem zpět. Nebo snad stále posíláte fax místo e-mailu?

 
 
{name}

Marcel Polák, Pneuservis na Výšince, Turnov

Rozdíl je podle mě v přístupu zákazníka. Ten na internetu hledá jen co nejlevnější cenu, ale ne kompletní službu, popřípadě odbornou radu. Nezřídka se stává, že zákazník objedná špatný rozměr pneumatik nebo disků, a pak neví, co s tím má dělat. Většina z nich to pak zkouší směnit v pneuservisu za správné zboží, ale na to nejsme zařízení. Nakupování přes internet je u nás ve srovnání s jinými zěměmi EU velmi rozšířené. Je to takový český sport. Zákazník už si ale bohužel neuvědomuje všechna rizika s tím spojená. Myslím tím řešení případných problémů, složité řešení reklamací a s tím spojené další náklady. Trend do budoucna bude záležet na samotném zákazníkovi, jakou službu bude vyhledávat, jestli tu odbornou se vším všudy či jen nejlevnější cenu zboží.

 
 

Radek Hron, ředitel regionu, ContiTrade Services s.r.o.

Radek Hron, ředitel regionu, ContiTrade Services s.r.o.

Podle mého názoru je nákupní chování českých zákazníků stejné v pneumatikách, elektronice, ale i dalších komoditách. Češi prostě rádi nakupují na internetu. A to nejen kvůli příznivé ceně. Obecně platí, že my Češi jsme hodně nakloněni moderním technologiím a z toho plyne i jejich využívání ve všech oblastech našeho života i podnikání. Také obchod s pneumatikami se na internetu neustále mění. Aktuální vývoj obchodu s pneumatikami ukazuje odklon od standardního - dříve nejčastějšího dodávání pneumatik dopravní službou (doručení 4 ks pneumatik na parkoviště u panelového domu a platbě v hotovosti) k full servisu a dodání komplexního řešení. Tj. několika kliknutími na internetu popřípadě v aplikaci mobilního telefonu lze objednat nejen nové pneumatiky, ale k nim pneuservisní služby, rezervovat termín přezutí v nejbližším pneuservisu. A jako bonus ještě objednat např. prohlídku podvozkových částí vozidla či seřízení geometrie. V tomto směřování on-line obchodu i my v servisní síti BestDrive vidíme velký potenciál a intezivně se na takovou budoucnost připravujeme.

 
 

Boris Tománek, Marketing Manager CZ/SK/HU, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Boris Tománek, Marketing Manager CZ/SK/HU, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Podíl pneumatik prodaných přes internet 30% podíl překročil a stále roste. Vidím dva důvody tohoto rozdílu oproti evropským zemím. Prvním z nich je kupní síla a cenová citlivost zákazníků. Tento fakt stojí za rozmachem internetového prodeje v České republice. Současní stabilní a velcí internetoví hráči naopak investují nemalé finanční prostředky do on-line marketingových kampaní, takže internet jako takový již nelze považovat za levný prodejní kanál. Faktem také je, že stále zůstává zajímavým prodejním kanálem pro hráče, kteří se zviditelňují podezřele nízkou cenou. Ale to už se bavíme o šedé zóně a je na každém, jakým způsobem je ochoten ji podporovat. Druhým důležitým faktorem ovlivňujícím podíl pneumatik prodaných přes internet je sociální chování Čechů, kteří často preferují domácí klid a pasivnějíš zůsob relaxace ve srovnání s populací západních zemí, kde je naopak velmi obvyklé osobní setkávání lidí. Nezanedbatelým faktorem je také pohodlnost. Osobně si myslím, že růstový trend bude i nadále pokračovat, míra růstu však začne meziročně klesat.

 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz