Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
Pokud budu vycházet z vlastní zkušenosti, předzásobení v letošním roce rozhodně o něco klesne. Po minulém roce, který nepatřil v oblasti prodeje pneumatik k nejsilnějším, máme leccos na skladech a budeme pouze „doplňovat“ nezbytné kusy. V letní sezoně, jak všichni víme, si můžeme dovolit pneumatiky doobjednávat dle potřeby. Po zimě, kdy i přes střídmé předzásobení zbylo víc, než je zvykem, budeme zřejmě opatrnější. Co se nadbytku pneumatik na trhu týče, tak trochu zlomyslně to některým výrobcům přeji. Po katastrofálním nedostatku pneumatik v roce 2011 a před ním se dostali do pozice, kdy není třeba si zákazníka vážit, vycházet mu vstříc a udržet si ho, protože řada čekajících je dlouhá a všechny poptávky se pokrýt stejně nedají. Odrazilo se to třeba na přístupu k reklamacím. Tady veškerá vstřícná gesta zmizela úplně. Myslím, že se jim tento druh arogance vrátí. Zákazník totiž tak rychle nezapomíná. .
Jsme velice znepokojeni stavem, který přináší na trh nadbytek internetových prodejců, kteří nabízejí nepochopitelné slevy i pro koncové zákazníky. My sami sice neprovozujeme k velkoobchodu pneuservis ani e-shop, ale s ohledem na ně je to velice likvidační postup, ztrácejí zákazníky, kteří většinou nakupují pneumatiky tam, kde jsou nejlevnější na internetu. Před letošní letní sezonou pociťujeme extrémní snížení předobjednávek, nadbytek pneumatik na trhu je zjevný. Situace na trhu je napjatá, přeplněné sklady velkoobchodů i pneuservisů mají za následek pokles poptávky na letní pneu, minimální předzásobení a maximální boj s cenami na trhu
Nadbytek pneumatik je zřejmý již při pohledu do e-shopů všech velkých evropských obchodníků. Zatímco v minulých letech jsme byli zvyklí vídat převážně červená (tedy nedostupná) čísla, dnes mají všichni pneumatik dostatek. Prodejní ceny obchodů dle mého názoru kopírují celkový stav a finanční situaci jednotlivých firem. Býváme občas svědky prodeje pneumatik „za nulu“ jenom proto, aby mohl obchodník dorovnat pohledávky importérů a suploval tím nedostatek firemního kapitálu. A tím se dostáváme k jádru věci. Nenasytnost vlastníků značek vytváří dle mého názoru uvnitř těchto firem nemalý tlak, který se pak přenáší do jejich nižších pater, aby dopadl na obchodního zástupce. Ten pak nutí dealera k předzásobení, které je však v přímém rozporu s očekávanými trendy a především s již zmíněným dostatkem pneumatik za dobrou cenu, a to do 24 hod. Domnívám se, že v budoucnu budou importéři nuceni převzít větší díl zásob na svá bedra. 85% rizika z předzásobených pneumatik je na malého nebo středního dealera trochu moc a 25% na nadnárodní koncern zase zatraceně málo.
Na základě relativního dostatku času na odpověď jsem dané téma a postřehy mapoval v průřezu trhu. Přestože otázka je konkrétní, pohledy jsou odlišné, a to s ohledem na velikost dealera, jeho zkušenosti z posledních sezon, množství zákaznických uskladněných kol a zejména dle ekonomické situace v této branži. Pochopitelně jsou společnosti, které díky své velikosti a objemu zobchodovaných pneu využívají zvýhodněných nabídek předzásobení, ale také obchodníci, kteří mají zásoby z předchozí sezony a budou spoléhat na kvalitní logistiku oficiálních zastoupení značek či nezávislých dealerů v průběhu sezóny s adekvátním postavením cen. Množství pneu na trhu kopíruje poslední meziroční vývoje, osobně věřím v profesionalitu výrobců pneumatik a tím pádem neočekávám razantní nadvýrobu nad očekávaným požadavkem trhu. Tzv. „nadbytek“ mohou lezce ovlivnit značky z východu, ale těch, kteří jsou ochotni vyzkoušet neznámou pneu, je minimálně.
Obecně zaznamenávám aktuální převis nabídky nad poptávkou, ale velmi záleží, z jakého úhlu pohledu se na situaci na trhu a její výhled díváme. Asi nejdůležitější, ale velmi špatně měřitelný úhel pohledu, je množství pneumatik, které se v té či oné sezoně reálně obují na vozidla spotřebitelů. V tomto směru nepředpokládám, že dojde v rámci letošního roku k zásadním poklesům, spíše naopak. Z úhlu pohledu skladových zásob dealerů je u většiny subjektů evidentní výrazně vyšší zůstatek za poslední dvě sezony, než tomu bylo v předchozích letech. Také meziroční snížení ceny letních pneu nasvědčuje, že pneumatik je na trhu aktuálně dostatek. Mnohdy je však snížení ceny hlavně důsledkem snahy výrobců o harmonizaci jednotlivých trhů v rámci Evropy. Obecně se dá říci, že díky průběhu právě posledních dvou sezon (jaro 2012 a zima 2012) na trhu panuje větší opatrnost z hlediska předsezonních nákupů, které jsou realizovány v menších množstvích a projevuje se také zvýšený tlak na cenu ze strany dealerů. Pro větší pneuservisy a velkoobchody bude letos klíčová právě optimalizace skladových zásob, jelikož vyšší „posezonní“ zásoba představuje značné finanční zatížení. Mnoho subjektů pak bude realizovat nákup „ad hoc“ v průběhu sezony a dopředu doplní opravdu jen ten základní sortiment. Jsem však přesvědčen, že dobrá příprava na sezonu z hlediska sortimentu a schopnost okamžitě dodat bude i v letošním roce vedle zajímavé ceny jedním z hlavních faktorů úspěšných prodejů. V segmentu nákladních pneumatik jsem v kontextu vývoje trhu spíše optimista a očekávám meziroční nárůst prodejů.