Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?

Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?

 

pondělí, 2. března 2015

Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?

 
Marie Němcová, Pneuservis Jaroslav Němec, Benešov nad Ploučnicí

Marie Němcová, Pneuservis Jaroslav Němec, Benešov nad Ploučnicí

Zimní sezona 2014/2015 u nás proběhla velice klidně a bez stresu , jak pro náš tým, tak pro zákazníky. Velký vliv mělo počasí, kdy teploty byly stále nadprůměrně vysoké a i na základě dlouhodobých předpovědí zůstávali řidiči dlouho bez obav z namrzlých a zasněžených silnic. Poptávku po osobních pneumatikách nenecháváme náhodě. Po ukončení jedné sezony se začínáme připravovat na tu další. Využíváme předobjednávek a zimní pneumatiky naskladňujeme již v létě. Zhruba 90 % zákazníků využívá naší služby sezonního uskladnění pneumatik. Zákazníci tak nemají starosti s manipulací a skladováním pneumatik a my vedeme přesnou evidenci o stavu a rozměrech jejich pneumatik. Předem tak můžeme odhadovat, o jaké pneumatiky bude zájem. Zákazníky včas před sezonou oslovujeme, informujeme je o stavu jejich pneumatik a případně nabídneme nové. Jdeme tak s naší nabídkou poptávce naproti. Nabízíme pneumatiky koncernových značek Continental a převážná část zákazníků zakoupila pneumatiky těchto značek a dle našeho doporučení. S tím, že si zákazníci dovezou k montáži nové pneumatiky zakoupené přes internet, jsme se téměř nesetkali. Zvyšují se však případy, kdy zákazník vyhledá na internetu nejnižší možnou cenovou nabídku konkrétní pneumatiky a vyvíjí tlak, abychom cenu snížili na stejnou úroveň. Množství prodaných zimních pneumatik je srovnatelné s předchozí zimní sezonou. Rozdíl byl v prodávaných rozměrech. Prodávaly se spíše větší rozměry pneumatik. Sezona byla specifická tím, že byla klidnější, ale mnohem delší. Řidiči již mají zažitou povinnost přezout na zimní pneumatiky, ale povětrnostní podmínky je nenutily pospíchat. Přezouvali jsme tak ještě celý listopad i prosinec. Po zkušenostech z loňské zimy, která byla velice mírná a bez sněhu, měli zákazníci obavy, aby si zimní pneumatiky zbytečně neojížděli. Letní sezona bývá vždy pohodovější a pozvolnější. Očekáváme , že tlak na cenu pneumatik a servisních služeb bude narůstat. Z ekonomických důvodů někteří řidiči dojíždějí v létě zimní pneumatiky, i když je upozorňujeme , že zimní pneumatika v letním období nefunguje správně. Dle pneumatik, které jsou u nás v sezonním uskladnění již víme, že v letní sezoně 2015 budeme opět prodávat velké a také atypické rozměry pneumatik.

 
 
Tomáš Flašar, Sales Department , Van den Ban Autobanden B.V.

Tomáš Flašar, Sales Department , Van den Ban Autobanden B.V.

V našem případě na tuto otázku není snadné odpovědět, protože to byla naše první zimní sezona na českém trhu a není s čím srovnávat. Nicméně ji musím hodnotit velmi pozitivně. Nedali jsme si do začátku malé cíle a i přes velmi vlídné podzimní počasí předčila naše očekávání. Specifické pro zimní sezonu mi připadlo, že nebyla tak krátká a intenzivní, jako tomu bývalo v minulosti, v podstatě ještě začátkem února doznívala. Zřejmě díky legislativě lidé šetří a déle dojíždí staré zimní pneu, takže se ani počátkem nového roku (možná i současnému zimnímu počasím) nezdráhají koupit nové. Letní sezona bude dle mého názoru pozvolná, protože lidé budou dojíždět zimní pneu. Ale doufejme, že bude o to delší, stejně, jako tomu bylo u té zimní. V tomto ohledu legislativa pomáhá rozmělnit sezonu do delšího časového období. Rádi bychom posílili naši pozici na trhu a stali se silným partnerem pro naše zákazníky dle našeho hesla „Váš komplexní dodavatel pneu!“. Se změnou logistického partnera očekáváme zkvalitnění služeb zákazníkům a větší rychlost a efektivitu dodávek. V minulých obdobích se nám vždy dařilo mírně navýšit prodané množství i obrat, takže jsme pozitivní a předpokládáme mírný růst.

 
 
Robert Koutný, manažer regionu, Giti Tire

Robert Koutný, manažer regionu, Giti Tire

Z hlediska mé regionální pozice vnímám zimní sezonu v ČR a SK ještě jako ucházející - situaci totiž hodnotím ve vztahu k ostatním trhům. Například v Polsku nebo Německu dopadla sezona mnohem hůře, díky teplému počasí tam zůstává na trhu velké množství neprodaných zimních pneu. Letní sezona zatím probíhá podle plánu, tj. realizujeme dodávky dle objednávek našich distributorů. Samozřejmě zaznamenáváme velký cenový tlak některých výrobců, nicméně to není nic nového. Cena a kvalita produktu - to jsou dva důležité aspekty naší pneubranže, do budoucna však předpokládám růst významu i dalších faktorů, které transformují prodej pneu na „službu“. Mezi tyto faktory řadím rychlost dodání, dostupnost zboží na skladě, jednoduché a čitelné dodací podmínky, marketingovou podporu a rozumnou konkurenci při prodeji zvolené značky.

 
 
Jiří Poláček ml., Pneuservis Poláček, s.r.o., Ždánice

Jiří Poláček ml., Pneuservis Poláček, s.r.o., Ždánice

V zimní sezoně 2014/2015 jsme z hlediska prodeje osobních pneumatik nezaznamenali všeobecně očekávaný nárůst. Naopak. Částečně si to vysvětluji klimatickými podmínkami. Loňská velmi mírná zima umocněná průběhem letošního podzimu vedla u řady našich zákazníků k úmyslu nepřezouvat na zimní pneumatiky vůbec nebo až v nejnutnějším případě.Nástup sezony byl tedy poklidný. V jejím průběhu se jako největší problém ukázala spolupráce s naším přímým dodavatelem pneumatik - koncernem Michelin. Doobjednat zboží u tohoto výrobce bylo díky téměř nulovým skladovým zásobám v kulminující sezoně prakticky nemožné. Zboží z předobjednávky? Novinka Michelin Alpin5 v klíčovém rozměru 205/55 R16 k nám byla dodaná v půlce listopadu... Dva hlavní důvody zvýšeného podílu prodeje značek jiných výrobců ve zmiňovaném období. Specifikem se dá nazvat zvýšená koncentrace zákazníků s vozy vybavenými senzory TPMS. Tito řidiči podle očekávání v drtivé většině případů přijížděli absolutně neinformováni o této výbavě jejich vozu. Po jejich zasvěcení do této problematiky z naší strany přišla zpravidla negativní reakce a váhavý postoj této skupiny motoristů. Můj výhled na letní sezonu 2015 je na základě zkušeností z let předešlých realistický. Žádné velké změny v prodeji osobních pneumatik neočekávám, tomu odpovídá i střízlivá předobjednávka u našich „tradičních’’ dodavatelů. Jako nezávislý maloobchodní prodejce spíš budeme hledat nové obchodní kanály a formy spolupráce se zvýšenou podporou na prodej pro koncového zákazníka, abychom si udrželi ziskovost a konkurenceschopnost na trhu.

 
 
Vladimír Růžička, PNEU Růžička s.r.o., Tábor

Vladimír Růžička, PNEU Růžička s.r.o., Tábor

Pokud mám hodnotit uplynulou zimní sezonu 2014/2015, tak obecně v našem případě proběhla podobně jako sezona 2013/2014. Pravdou je, že i když prodeje jsme měli poměrně vyrovnané (nepatrný nárůst jsme zaznamenali v segmentu lehkých nákladních pneumatik), byl objem předobjednávek menší než v předešlé zimní sezoně, a to samozřejmě díky zůstatkovým skladovým zásobám, což byl problém i mnoha jiných prodejců. V našich provozovnách se začalo přezouvat pozvolna ve druhém říjnovém týdnu, kdy se jako obvykle, první dostavila firemní vozidla. Trochu jsme se obávali toho, jak na nepříznivou předpověď zimního počasí zareaguje soukromý sektor, ale zřejmě i díky legislativě se zákazníci objednávali dál a také přijeli. S příchodem tak očekávaného zimního počasí na přelomu roku se prodeje krátkodobě oživily. V průběhu ledna se již jednalo o drobné prodeje. Když to shrnu, ve srovnání s minulou zimní sezonou žádné výrazné vybočení, ať už v prodeji kusů, skladbě značek či jednotlivých segmentů, nenastalo. Za zmínku snad stojí zvýšený zájem o zboží střední třídy a budget, ale to je, myslím, odraz současné doby v návaznosti na ekonomickou situaci. Do jarní sezony bychom rádi vstoupili s optimismem. Netroufám si na jakékoliv prognózy, ale letní pneumatiky máme v podstatě naskladněné a pokud nám bude počasí nakloněno a začátkem dubna začneme s přezouváním, věřím, že jaro zvládneme o něco lépe než v minulém roce. Snad by tomu mohly příznivě nahrát i dosavadní ceny pohonných hmot a mediálně publikované oživení ekonomiky.

 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz