Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
Stále jsou, ale začínají být obrovské rozdíly v přístupu toho kterého konceptu ke svým partnerům. Bohužel v některých případech už neplatí, že si poskytovatelé franšíz svého partnera opečovávají a dostává se mu všestranné podpory, ať už v oblasti obchodní politiky, marketingu, softwarových řešení apod. Franšízanty nutí nakupovat pneumatiky přes velkoobchody s internetové prodejce, kde chybí obchodní podpora, logistika a další služby. Prohlubuje se asymetrie trhu, podporuje to reexporty a další nepříznivé faktory, které mají na práci franšízových partnerů neblahý vliv. Obecně tedy říkám ano, ale rozdíly jsou velké a je třeba si dobře vybrat.
Informace o franšízových konceptech působících v Česku získávám z rozhovorů se zapojenými servisy a bohužel často nejsou zrovna pozitivní. Možná v jiných zemích, kde cenová hladina pneumatik není pokažená, jsou tyto koncepty pro větší pneuservisy strategickým základem podnikání a garancí ziskovosti. Pneuservisy zapojené v ČR v těchto sítích mnohdy necítí velký přínos pro své podnikání. Když si povídám s majiteli těchto pneuservisů, bývají znechuceni, zlobí se na chování a jednání vedení sítě a současně kritizují jednání některých členů sítě. Mezi pneuservisy jsou však i „šikovní majitelé pneuservisů“, kteří v rámci své sítě bojují za zlepšení podmínek pro členy a vystupují s návrhy změn při společných setkáních. Jenže druhá část členů je apatická a nekolektivní, a tak se nedaří vybojovat skutečně atraktivní podmínky. Kdyby franšízové koncepty fungovaly, tak by pneuservisy musely bojovat o získání franšízy a čekaly by v pořadníku, až se pro ně uvolní místo. Dnes je to mnohdy jen o povinnostech a plnění cílů.
Na českém trhu působí ve srovnání s jinými zeměmi Evropy relativně velké množství pneuservisních franšízových konceptů. Můžeme zde tedy najít zastoupení téměř všech velkých světových výrobců a jejich vlastních nebo franšízových sítí. Z pohledu člověka podnikajícího v oboru pneuservisu (potenciální franšízant) je tak na výběr z velké škály kvalitních konceptů. Nabídka jednotlivých konceptů je na první pohled velmi podobná a liší se jen v detailech. Detail přitom výrazně dotváří celkový efekt. Velkou výhodou je například to, když má příslušný koncept na trhu jak vlastní, tak franšízové pobočky. Lze tak mnohem jednodušeji přenést veškeré, už ověřené produkty a služby vyvíjené pro vlastní pobočky na franšízové partnery. Potenciální franšízant má pak po vstupu do některého z konceptů za zády silného obchodního a konzultačního partnera mnohdy přímo v podobě výrobce pneumatik. V případě, že koncept podporuje i rozvoj autoservisu, má tento zájemce o franšízu větší šanci dostat se díky franšízorovi k lepším obchodním podmínkám a to nejen na samotné pneumatiky, ale také na další sortiment jako jsou autodíly, provozní kapaliny a v neposlední řadě také např. vybavení servisu (stroje a nářadí). Tyto možnosti kvalitních nákupních podmínek na veškerý sortiment a vybavení pak na druhé straně doplňuje pomoc s přilákáním zákazníků na prodejnu ve formě společných marketingových kampaní a dalším rozvojem nabízených služeb. Velkým přínosem je pro nového franšízanta tzv. „přidaný byznys“ v podobě obsluhy velkých leasingových společností a národních fleetů, kdy je pro samostatný pneuservis téměř nemožné navázat obchodní spolupráci s těmito velkými partnery. Franšíza v oblasti pneuservisu je tedy jakousi jistotou, že na trhu nebude menší pneuservis působit sám, a že na případné řešení velké části komplikací bude mít adekvátního partnera v podobě zástupce franšízora.
U franšízových konceptů působících v Polsku vidím více výhod než nevýhod. Především dávají příležitost rychle se přizpůsobovat měnící se tržní realitě a tržním podmínkám. Poskytují přístup k zajímavým a trvale se vyvíjejícím IT řešením, servisním programům, nákupním platformám apod. Nabízejí tréninkové programy, vzdělávací cesty a k tomu navíc fleetové služby, které jsou ve většině případů považovány za přínos, ale jsou i takové, které jsou kvůli vynuceným sazbám za servis spíše danajským darem. V poslední době jsem si také všiml, že retail je v rostoucí míře podporován různými akcemi na internetu, což dává partnerům dodatečný prodejní nástroj a možnost, jak úspěšně čelit on-line kanálům.
Tuto otázku jsme si při zakládání naší firmy také pokládali. Stát se franšízovým partnerem je pro nový neznámí pneuservis zajímavé. Při svém vzniku potřebujeme co nejrychleji nabrat velké množství a široké portfolio zákazníků, a získat bez minulosti dobré nákupní podmínky. Nese to sebou také i nemalou dávku loajality k dané franšízové síti. Jedná se například o nutnost jednotného vzhledu, nebo nutný odběr preferovaného zboží v určeném množství. A to může být nesnadný a nákladný cíl.