Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
Jako největší dovozce ekonomické kategorie nákladních a průmyslových pneumatik v ČR jsme se v souladu s § 38 zákona o odpadech stali za rok 2013 osobou povinnou. Využíváme individuálního plnění, a to pro dvě hlavní výhody - poloviční náklady a rychlá reakční doba společnosti, zajišťující sběr tohoto odpadu. Ročně uvádíme na trh kolem 1400 tun pneumatik a tím se dostávám k pověstnému významu „uvést na trh“. Co s pneumatikami, které dovezete, a zůstanou na skladě? Po polemice s Ministerstvem životního prostředí vycházíme z nejnáročnější varianty, takže likvidujeme všem našim obchodním partnerům, všem konsignantům, každému uživateli vozidla či pracovního stroje, na kterého narazíme a někdy musíme být i mnohem kreativnější, abychom fyzicky splnili zákonem stanovený limit 35%. Vidíme realitu a známe sebevědomý plán odpadového hospodářství ČR od roku 2020 cíl zpětného odběru pneumatik 80%. Proč se vymýšlí už jinde vymyšlené a raději se nezabýváme důležitějšími tématy, jako DPH z nezaplacených faktur, zveřejňování ekonomik společností, se kterými obchodujeme, nebo teď velice aktuální téma antidumping? Abychom my, podnikatelé, mohli skutečně podnikat.
Dlouhou dobu jsme zpětný odběr pneu zajišťovali přes firmu TASY Brno. Bylo to bezproblémové, přistavili nám kontejner a ten také co nejdříve po naplnění odváželi a zároveň přistavili prázdný. Pár let zpět jsme smlouvu, víceméně nebyla jiná možnost, uzavřeli s větší firmou, která tak rychlá na odvoz není. A navíc nám zrovna tento týden sdělila, že kontejner nám přistavovat nebude, neboť roční svoz je menší, než by se jí vyplatil. Ne že by nám použité pneumatiky neodvezli, ale budeme muset opotřebené pneumatiky skladovat na nějaké hromadě v našem areálu a potom ty samé pneumatiky z té „hromady“ opět brát do ruky a dávat je do jejich kontejneru. Ten samozřejmě přivezou až po našem objednání, kdy budeme mít dostatečné množství odpadních pneumatik na z jejich pohledu smysluplný svoz. Takže z našeho pohledu vzniká zbytečný problém. Možná by nebylo na škodu, kdyby při zajišťování odběratele pro zákonem stanovený svoz použitých pneumatik někdo myslel i na menší podnikatele.
Pro naší firmu byl dříve systém zpětného odběru pneumatik vyhovující, protože každý týden mi dodavatelé vyvezli zpět po menších dávkách všechny opotřebené kostry pneumatik, které se zde běžnou denní činností nashromáždily. Nyní lze říci, že zpětný odběr také nemá žádné zásadní problémy, ale odběratel ELTMA zcela logicky po nás požaduje větší množství, aby se jim vyplatilo přijet. Možná tady by byly rezervy pro zlepšování organizace svozu, který by dovolil v ekonomicky přijatelných podmínkách odvoz i menšího množství opotřebených koster pneumatik. Od chvíle, kdy objednám odvoz pneumatik, trvá přibližně 10 dnů, než přijedou, a to mám pro ně potom připravený skoro plný kontejner. Takže pro mě je mezi původním a novým systémem patrná jen jediná změna, a to, že se na dvoře vytváří velká hromada starých použitých pneumatik, která v určitých intervalech zase mizí.
Mám-li tedy v krátkosti uvést naše zkušenosti se zákonem o odpadech, potažmo přímo s povinností zpětného odběru opotřebených pneumatik, k tomuto bych mohl uvést snad jenom následující: posledních dvacet let v naší provozovně uplatňujeme způsob bezplatného zpětného odběru opotřebených pneumatik od našich zákazníků, a to ve stejném počtu, v jakém si od nás zakoupí nové pneumatiky. Při žádosti o likvidaci pneumatik bez zakoupení nových je zákazník poučen o možnosti jejich bezplatné likvidace ve sběrném dvoře, který je od naší provozovny vzdálen přibližně jeden kilometr. Zákonná úprava této problematiky nám tedy v praxi nepůsobí žádné komplikace a dnešní stav považujeme za naprosto funkční.
Ohledně zpětného odběru pneumatik již bylo řečeno hodně, ale obecně si myslím, že je dobře, že existuje systém, respektive zákon, který stanovuje pravidla, která by měla platit pro všechny povinné osoby, tedy dovozce pneumatik, stejně. Co mě spíše zaráží, je to, že povinná hodnota likvidace se ze stávajících 35% má do budoucna navýšit až na hodnotu 80% objemu dovezených pneumatik. V tomto případě se nepamatuje na specializované dovozce, kam řadím i naši společnost, která je zaměřena na OTR/EM, industriálních a agro pneumatiky pro zemní stroje a zemědělskou techniku, kde může pneumatika na stroji pracovat i několik let. V tomto případě bude hodnota 80% pro nás kritická a momentálně si nedovedu představit, zda bude možné toto kritérium každoročně naplnit, alespoň ne již individuálním způsobem a kolektivní řešení bude myslím nezbytné. Kritéria, i ta současná, by měla být stanovována s rozumem.