Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?

Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?

 

středa, 1. června 2016

Žaneta Marková, Pneuservis Marek, s.r.o., Jaroměř

Žaneta Marková, Pneuservis Marek, s.r.o., Jaroměř

Sehnat dnes kvalitního zaměstnance, i kdyby si jej měl člověk přeškolit, je velice těžké. Až příliš mnoho lidí patří k nespolehlivým nebo dokonce nepoctivým. Vím o případech v našem okolí, kdy firmy prodělaly lidově řečeno kalhoty, když nechaly zaměstnance bez dozoru. My jsme v tomto ohledu měli štěstí. Máme dvanáct zaměstnanců a můžeme je bez obav nechat na provozovně bez toho, že bychom se museli obávat, že se nám bude něco ztrácet, nebo že nám udělají ostudu. Problémem je, že lidé, kteří hledají zaměstnaní, ve skutečnosti chtějí jen to zaměstnání, ale nikoli práci. Pracovat rukama se chce hlavně mezi mladými jen málokomu. U pneumatik je to pro ně moc velká dřina, je to špinavá práce. Ideální je asi shánět v případě potřeby mezi lidmi, kteří jsou na podobnou práci zvyklí, takže lidé od různé mechanizace nebo přímo automechanici. Ale sehnat hotového pneuservisáka je dnes skoro nemožné. Nevím, jak to změnit, myslím si, že ani výrazné zvýšení platů by příliš nepomohlo. Když někdo pracovat nechce, tak ho nepředěláte...

 
 
Petr Smutný, jednatel, Pneusad, s.r.o.

Petr Smutný, jednatel, Pneusad, s.r.o.

Pneusad neprovozuje pneuservisní činnost, takže z vlastní zkušenosti nemohu referovat. Zprostředkovaně slýchám, že kvalifikovaných zaměstnanců je stále větší nedostatek a udržet takového zaměstnance je finančně náročné, zvlášť v pneuservisní branži, která je sezonní záležitostí. Česká republika má v současné době rekordní zaměstnanost, a tudíž bude po kvalitní pracovní síle ještě větší poptávka. To se samozřejmě musí promítnout i do výše mezd. Je pravdou, že často vídám u pneuservisů i na webových stránkách poutače „přijmeme mechanika“.

 
 
Michal Stárek, jednatel a ředitel, Protektory Praha, spol. s r.o.

Michal Stárek, jednatel a ředitel, Protektory Praha, spol. s r.o.

Udržet si kvalifikovaného zaměstnance je snad jednodušší než hledat nového. U nás hledáme zaměstnance do dělnických profesí v oblasti výroby protektorovaných pneumatik. Většinou se nám daří udržet dlouholetý pracovní vztah, ale i tak dojde na hledání nových zaměstnanců. Bohužel doba je taková, že lidi nechtějí pracovat – zejména ne rukama. Nezabýváme se čtením životopisů, důležité je člověka k nám dostat. Bohužel je to velmi časově náročné a někdy i nadlidský úkol. A to jsme v centru hlavního města Prahy, bohužel podobné zkušenosti mají kolegové napříč celou republikou.

 
 
Ivan Trnka, MBA, jednatel, Czechmaster Servis s.r.o.

Ivan Trnka, MBA, jednatel, Czechmaster Servis s.r.o.

V současné době, kdy je aktuální nezaměstnanost pět až šest procent, resp. necelých 120 000 práce schopných a nezaměstnaných, je velmi obtížné najít pracovníka, který by vaši firmu reprezentoval na veřejnosti. Proč termín reprezentoval? Velmi málo pracovníků vedení společností provozujících služby pneuservisu si uvědomuje, že mechanik pneuservisu je jedním ze základních pilířů dobře pracujícího servisu. Dá se říci, že spolehlivý, komunikativní a pracovitý mechanik je zárukou, že zákazník odjíždí spokojený a rád se vrací, protože takovému servisu věří. S nadsázkou lze říci, že práce mechanika pneuservisu je důležitá, jako práce kteréhokoliv člověka, na kterém závisí ochrana životů našich uživatelů motorových vozidel. Nedbalost a lajdáctví mohou mít nedozírné následky. V ČR není žádný učební obor, který by se specializoval na práci mechanika v pneuservisu. Jsou sice rekvalifikační kurzy v oboru tzv. „komplexní mechanik pneuservisu“ financované Evropským sociálním fondem, ale osobní zkušenosti s tímto vzdělávacím programem nemám. Ze zahraničních pracovních stáží mám osobní zkušenosti, že velké servisní sítě nebo partneři provozovatelů franšízových sítí mají propracovanou metodiku jednotlivých pracovních úkonů, které mají pracovníci pneuservisu dodržovat – a to jak v oblasti bezpečnosti s ohledem na zákazníka, tak bezpečnost vlastní s propracovanou ekonomikou časových úkonů. Vrátím se k Vaší otázce – ano je velmi obtížné najít kvalitního mechanika pneuservisu, protože pokud se o práci uchází potencionální zaměstnanec, který již v oboru pracoval, tak první otázkou je – proč odešel z minulého zaměstnání a jaké si přinese návyky? V případě, že přijímáte člověka, který pracoval byť jen v příbuzném oboru, čeká ho řada odborných školení a Vás nemalá finanční vydání na jeho profesní vzdělání. V ČR je všeobecně manuální práce oproti ostatním zemím EU velmi podhodnocena a s tím souvisí i odměna zaměstnanců. V ČR je průměrný servisní úkon za komplexní pneuservis honorován cca 26 eur/4 kola, v sousedním Německu je tato práce ceněna na cca 75 eur za čtyři kola. Nemyslím, že český mechanik pracuje třikrát hůře než německý… Naopak, česká zručnost je známa v celém světě, ale hlavní slovo má bohužel ekonomika, požadavky trhu a loajální trpělivost zaměstnanců za odměnu tzv. „člověkohodiny“.

 
 
Václav Lipš ml., Pneuservis PROLIPS, Žalhostice

Václav Lipš ml., Pneuservis PROLIPS, Žalhostice

Od roku 1996 se u nás vystřídali pouze dva zaměstnanci, takže s trhem práce nemáme prakticky vůbec žádné zkušenosti. Podle mě se stala pneuservisní činnost běžnou součástí autodílen, takže základní přezouvání zvládne každý šikovnější automechanik. Větším problémem jsou odbornější činnosti, jako například opravy pneumatik, vulkanizace a podobně. Pravého ´´gumaře´´ už asi mezi mladými nenajdeme. Z vlastní zkušenosti jsem se ani na škole s podrobnější gumařinou nesetkal. Takže jsme rádi, že jsme měli štěstí a nemuseli jsme příliš střídat zaměstnance. A v těch ojedinělých případech jsme si prostě klasického automechanika převychovali na gumaře.

 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz