Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?

Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?

 

úterý, 1. prosince 2020

 Lenka Hájková, Pneuservis Pavel Svatoš, Zruč-Senec

Lenka Hájková, Pneuservis Pavel Svatoš, Zruč-Senec

Už během naskladnění zimních pneu různých značek v rámci přípravy na zimní sezonu bylo zřejmé, že nákup nových zimních pneu se našim zákazníkům prodraží. Pokud bych měla porovnat cenovou úroveň letošních zimních pneu oproti té loňské, je tam vidět nárůst cca 10 %. Samozřejmě že u některých rozměrů a značek se může navýšení cen různě lišit. I tak vždy platilo pravidlo, že ceny v plné sezoně byly vyšší, a proto bylo výhodnější vyřešit nákup pneu s předstihem. Což se vyplatilo zejména v letošním roce, kdy byla kvůli Covid-19 na některých místech přerušena výroba pneu a poptávka převyšovala nabídku.

 
 
Miroslav Duchek, Pneu Duchek Havel s.r.o., jednatel, člen Fr. rady BestDrive, Nepomuk

Miroslav Duchek, Pneu Duchek Havel s.r.o., jednatel, člen Fr. rady BestDrive, Nepomuk

Porovnání cenové strategie je nadále jedna a tatáž písnička, rok od roku, sezona od sezony. Velkoobchody a internetové obchody se svými desetitisícovými objednávkami dostávají i přes neustálé ubezpečování, že tomu tak není, stejné nebo i výhodnější obchodní podmínky. Potom nastane situace, že si u nich mohu nakoupit pneumatiku levněji než u mé mateřské firmy. Zákazník ji u nich nakoupí za podobných nebo dokonce stejných podmínek. Naše cena za pneu, která je i doporučená, je vždy vyšší než prodejní cena z velkoobchodu. Jejich systém nižší marže a většího počtu prodaných kusů je nereálné v pneuservisu zavést. Nižší marže je pro nás nedostatečná a vydělat si na provoz, mzdy a další rozvoj provozovny jenom tržbou z pneuservisu je prakticky nemožné. Co si asi o mně takový nový mladý zákazník pomyslí, když tuto značku na trhu zastupuji, doporučuji, mám dobře vybavenou provozovnu v příslušných barvách a nemohu nabídnout srovnatelnou cenovou relaci za pneumatiku? Tento neučesaný článek není myšlen jako kritika obchodní politiky velkoobchodu a internetu. Oni už jsou a budou s námi na trhu se svými obchodními podmínkami a naše firma s nimi také občas obchoduje. Je to spíše upozornění na neuváženou strategii obchodních oddělení pneumatikářských koncernů, které by měly více podporovat odborné uvedení jejich výrobků na trh.

 
 
David Gütter, DMCompany a.s., elektrony.cz, Rokycany

David Gütter, DMCompany a.s., elektrony.cz, Rokycany

Pro většinu lidí jsou drobné výkyvy v cenové úrovni pneumatik pod jejich rozlišovací úroveň. Kupující se spíše přesouvají mezi prémiovými, běžnými a levnými značkami pneumatik. Ani pro nás není cenová úroveň pneu důležitá. Sledujeme úplně jiné ukazatele, které jsou pro zákazníka důležitější. Domníváme se, že přílišná orientace na cenu při prodeji pneumatik je spíše na škodu.

 
 
Tomáš Krutil, PNEU TOPKB s.r.o., Holice, Olomouc

Tomáš Krutil, PNEU TOPKB s.r.o., Holice, Olomouc

V letošním roce došlo ke zdražení všech pneumatik, a to z důvodu ztráty hodnoty koruny vůči euru a odvahy výrobce zdražit. V některých případech mi připadalo, že se odvahou neplýtvalo... zaznamenali jsme skoky i o 500 korun na pneumatice oproti loňsku. Nevím, zda je dobré tyto výrobce jmenovat a zde je očernit. Tyto cenové skoky naše společnost Point S vykompenzovala vhodnými nákupy „napřímo“ ze zahraničí, kde ceny zůstaly stejné či byly dokonce nižší než loni. Samozřejmě se nejednalo o nákupy jednotlivých kusů, ale o kamionové závozy na náš centrální sklad. Jsou i mezi dodavateli světlé výjimky, a ti dokonce na pneumatikách snižovali cenu. My prodejci jsme biti nejvíce z celého řetězce, počínaje dodavateli surovin do výroby a konče finálními zákazníky. S námi zatočí po cenové stránce dodavatelé; ti nám nákupní podmínky v podstatě oznamují a zákazník nás tlačí na ceně díky nabídkám e-shopů. Nevím, kolik techniků na jednotlivých pneuservisech má v sezoně čas dokola opakovat k ceně internetových prodejců „a kolik stojí doprava, balné, doběrečné apod.“… Jednou jsem absolvoval „párty“ školení s nejmenovaným dodavatelem, a ten mi prozradil výrobní cenu toho času základní nejpoužívanější 17,5" nákladní pneumatiky. Tvrdil mi cenu řádově ve stokorunách a náš nákup v tisícikorunách. Je nutné v koronavirové době nás tak drtit, nebo nám raději cenově vyjít vstříc? Akcionáři výrobních závodů by se měli zamyslet, reagovat na danou situaci a také si utáhnout opasky jako my, oni určitě nezchudnou. Rozumní podnikatelé si ze zisku vytvoří finanční polštář na horší časy, které přijdou možná již příští rok...

 
 
Jan Šafránek, obchodní ředitel Nexen Tire pro Českou republiku a Slovensko

Jan Šafránek, obchodní ředitel Nexen Tire pro Českou republiku a Slovensko

Za Nexen Tire mohu říct, že jako výrobce jsme ceny oproti loňskému roku nezvyšovali a udrželi je na stejné úrovni. Naši partneři se předzásobují s velkým předstihem, a tak ani v průběhu sezóny již ceny neupravujeme. Na druhou stranu mírný nárůst maloobchodních cen jsme zaznamenali hlavně v oblasti e-obchodu, a to pravděpodobně v reakci na zvýšenou poptávku a rychle se zmenšující skladové zásoby. Částečný nedostatek některých pneumatik, způsobený výpadkem výroby v prvním pololetí letošního roku, se v cenách pro koncového zákazníka zřejmě podepsal. Celkově jsme ale přesvědčeni, že v porovnání s ostatními segmenty trhu k žádným velkým cenovým výkyvům v naší branži nedošlo.

 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz