Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
Od letošního jara jsem to, co přišlo, tak trochu očekávala. Vzhledem k poklesu prodeje jsem zpětně ráda za naši střídmost v předzásobení. Přesto nám tato sezona několik překvapení přichystala. Došlo k radikálním změnám v poptávce pneumatik třinácti a čtrnáctipalcových. Obecně se v těchto rozměrech s poklesem počítalo, ale že nastane až takovýmto náhlým a drastickým způsobem, bylo překvapující. Naopak se zvýšila poptávka v sedmnácti a osmnáctipalcových pneumatikách. Již v minulosti silné patnáctky a šestnáctky ještě o něco posílily. Dalším překvapením je množství zákazníků, kteří letos nepřezuli vůbec. Budu-li vycházet z evidence zákazníků, kteří mají kola uskladněná u nás, jedná se téměř o třetinu. Pokud jde o letošní zimu, nemyslím si, že dojde k velkým změnám oproti zimně loňské. V předzásobení budeme určitě opět střízlivější, jen se posuneme rozměrově – zredukujeme třináctky a čtrnáctky a posuneme se do sedmnáctek a osmnáctek. Pokud nás čekají zase nějaká překvapení, doufám, že budou příjemná.
Jarní sezóna 2013 neproběhla tak, jak bychom si ji rádi představovali, proběhla v podstatě během jednoho měsíce, tudíž duben byl velice silný oproti minulému roku, bohužel ostatní měsíce se výrazně propadly oproti loňské sezóně. Tedy celkově jarní sezonu nehodnotíme kladně. Zimní sezonu očekáváme s velikou nadějí, jednak z důvodu slabšího prodeje minulé sezony ( hlavně Van pneu) a taktéž z důvodu zvýšeného užívání zimních pneumatik během letní sezóny. Očekáváme jednoznačný růst poptávky po zimních pneumatikách, zejména levných budgetových značek, kterým proto uzpůsobíme naskladnění v tomto duchu. Přitom ale všichni musíme pevně věřit v dobré počasí, tedy v brzký sníh!
Jarní sezona dopadla dle očekávání. Pneumatik jsme prodali nepatrně méně než v minulém roce, což vzhledem k celkové situaci na trhu i ve společnosti považuji za úspěch. Především pozorujeme razantní úbytek poptávky po malých a levných pneumatikách, který však dostatečně kompenzuje poptávka po těch velkých. V souvislosti se zimní sezonou bych byl mírně skeptický a to se podle mého názoru objeví i na rozsahu našich zimních předobjednávek. Je sice pravda, že mnoha našim firemním zákazníkům se daří dobře a nakupují nová auta, ale nemyslím si, že by to dohnalo deficit u ostatních klientů. Opravdovou starost mi však dělá konkurence, se kterou se musíme prát o ty nejbohatší zákazníky s drahými auty, a to jsou značkové autosalony. Myslím si, že pro udržení tempa budou v budoucnu nutné masivní investice do těch nejmodernějších technologií nejen v oblasti strojní, ale především v oblasti software. Nemalý vliv na celkovou náladu trhu má podle mého názoru také politika. Vezmu li v úvahu, kdo se chystá převzít moc v zemi, tak je více než pravděpodobné, že firmy své investice do vozového parku budou omezovat na nezbytné minimum. Přesto přezevšechno si myslím, že rozumně nakupující a investující pneuservis zimní sezonu přežije stejně tak jako jakoukoliv jinou. Jen je třeba nepodlehnout tlakům importérů a předkládaná čísla tzv. Europoolu nebrat příliš vážně. Zdá se být úsměvné, když trh očekává pokles prodejů a dodavatelé zdůvodňují potřebu vyšších předobjednávek.
Letošní jarní sezóna nebyla úplně typická – poměrně chladné počasí a sníh ještě o Velikonocích ovlivnil i průběh letního přezouvání. Jarní sezóna se průběhem hodně přiblížila zimní – kdy většina řidičů chtěla přezout v relativně krátkém období – cca 3-4 týdnů na přelomu dubna a května. Nasazení našich kolegů na všech více než 170 servisech BestDrive bylo opravdu enormní, proto se podařilo i v tak relativně krátkém období přezout velké množství zákazníků. Dle očekávání se zvýšil podíl prémiových značek pneumatik, pneumatik z UHP segmentu (od 17“ výš) a 4x4 pneumatik. Očekáváme, že v souvislosti se zimním zákonem ještě dále vzroste poptávka po zimních pneumatikách. Je pravděpodobné, že se zopakuje poptávka řidičů po zimních pneumatikách z roku 2011, a to jak v segmentu osobních, tak nákladních pneumatik. Letos – víc než kdy jindy – bude důležité se na tuto zásadní část roku pečlivě zdrojově připravit. Tak, aby zákazník dostal to, co požaduje, v pravý čas.
Letošní jarní sezona pro nás znamenala především rozvoj našich aktivit na trhu v ČR. Můžeme ji považovat za úspěšnou, jelikož se nám podařilo upevnit spolupráci s našimi tradičními dealery a rozšířit naši dealerskou síť o nové obchodní partnery. Také z hlediska celkového objemu prodeje letních pneu a vývoje tržního podílu zaznamenáváme pozitivní meziroční trend. V neposlední řadě nás také těší zvyšující se povědomost o značce Hankook a rostoucí zájem o naše produkty. Co se týká výhledu do zimní sezony, díváme se do druhé poloviny roku s optimismem a předpokládáme vyšší poptávku ze strany spotřebitelů, než tomu bylo v loňském roce. Je však třeba počítat s tím, že úroveň zůstatkových zásob zimních pneu z minulé sezony je u velkoobchodníků i pneuservisů poměrně vysoká, což má za následek menší potřebu nákupu od výrobců a importérů a zvýšenou opatrnost při realizaci předsezonních objednávek. Z hlediska sell-out tedy věřím v růst trhu a zvýšení poptávky, sell-in bude díky vysokým skladovým zásobám z minulé sezony spíše stagnovat. Za naši společnost předpokládám opět zajímavý meziroční nárůst prodeje zimních pneumatik a posilování naší pozice na trhu v ČR.