Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
U velkých pneuservisů, které využívají k prodeji i své e-shopy, bych řekla, že k výraznému poklesu předzásobení nedochází. Jiné je to u menších servisů, kde je pokles v předzásobení výraznější. Důvodem jsou podle mě právě naplněné sklady velkých e-shopů, kde má zákazník zboží do druhého dne až doma a menšímu servisu se tudíž už dnes finančně nevyplatí předzásobit se stovkami nebo tisíci pneumatik. A to i přesto, že jsou u některých dodavatelů možné částečné vratky zboží, které se v sezoně neprodalo. Pro menší servis je větší jistota předzásobit se pouze tím, co ví, že na 85 - 90 % prodá, a zbytek raději doobjedná podle poptávky, zvlášť v rozměrech 18" a výše, kde je cena vyšší. Je to podle mě strach jít do risku a skepse posledních let u menších podnikatelů obecně.
V první řadě musíme rozdělit oblasti, ve kterých daný subjekt působí (maloobchod, velkoobchod, e-shop). Právě velké prémiové e-shopy včetně Pneumatiky.cz musí předzásobovat ve velkém a naše předzásobování je větší oproti každé předchozí sezoně. To s sebou nese velké výzvy v oblasti cash flow, skladování nebo logistiky i práci se „zbytky“ z uplynulé sezony. Proto od roku 2007 naše předzásobení roste a dnes pokrývá cca 70 % našich prodejů. Z logiky věci proto musí růst i předzásobení etablovaných velkoobchodů, kteří zásobují auto- i pneuservisy, autosalony nebo e-shopy. Míra předzásobení klesá hlavně u maloobchodních prodejců - důvodem je zákaznické chování a především obchodně distribuční cesty. Právě prémiové e-shopy spolu s velkoobchody totiž dokáží celé české maloobchodní síti zajistit dostatečný objem kusů v průběhu celého roku za TOP ceny a s režimem dodání do 24 hodin. Pro maloobchodníky to sice znamená o něco menší marže, ale zároveň díky tomu podstupují mnohem menší riziko.
Myslím, že je potřeba rozlišit, zda se jedná o předzásobení na letní či zimní sezonu. V případě letní sezony jde o tak zvané základní předobjednání nejvíce prodávaných rozměrů, většinou s možností bezproblémového doobjednávání. Je to dáno také tím, že letní pneumatiky se prodávají v menší míře, než zimní. U zimní sezony je větší nutnost správně naskladnit. Je to tím, že zimní sezona bývá krátká a relativně rychlá a zákazníci nemají moc ochoty vyčkávat. Takže, kdo má zboží skladem, může ho nabídnout hned a úspěšně prodává. Nehledě na to, že v průběhu zimní sezony je problém s dodáním zboží a s jeho nedostatkem v určitých rozměrech. Co se týká poklesu zájmu o předzásobení, je to dáno asi tím, že se servisy snaží nemít peníze ve skladových zásobách. Nemusí jít mnohdy jen o finance, ale problém může být i se skladovacími prostory. Možnost doobjednání od širokého spektra dodavatelů pak tento trend podporuje.
Větší podíl dokupů během sezony je čím dál více preferovanější variantou pro většinu servisů. Je za tím samozřejmě daleko lepší situace v logistických službách od dodavatelů a tím i AdHoc dostupnosti zboží v průběhu sezonních špiček, ale zároveň také mnohem obtížnější specifikace sezonní objednávky. Každý, kdo se pohybuje v pneumatikařině už nějaký ten pátek, určitě může potvrdit, že například před 15 lety se na sezonu těch pár rozměrů, které tehdy na českých silnicích jezdily, objednávalo daleko lépe než v současné době, kdy je například jen od domácí značky Škoda pro všechny typy aktivních více jak dvacet rozměrů a paleta dalších značek a modelů vozidel na silnicích je v současné době daleko pestřejší, než tomu bývalo v minulosti.
Z otázky je zřejmé, že pokles poměru předzásobení k celosezonnímu prodeji předpokládáte. Z pohledu oficiálního zastoupení výrobce však musím konstatovat, že poměr objemu předzásobení je v letech dlouhodobě stabilní, bez větších výkyvů. Dlouhodobě byl vždy lehce vyšší poměr předzásobení zimního portfolia ve srovnání s letním, ale v posledních 4 letech došlo postupně ke srovnání tohoto poměru. Naopak zaznamenáváme nárůst poměru předzásobení v pneumatikách větších palcových rozměrů. Váš původní předpoklad může vycházet z faktu, že pneumatiky jsou, především díky současným informačním technologiím a globalizaci trhu, dostupné relativně rychle, což může vést k názoru, že poměr předzásobení klesá. Opak je však pravdou. Rychlost dodání je velmi důležitá součást přidané hodnoty seriózních hráčů na trhu s pneumatikami. Dalším důvodem k předzásobení je nutná dostupnost různých rozměrů pneumatik vzhledem ke specifickým prodejním kanálům. Zákazníci jsou v dnešní době velmi nároční a omezená dostupnost v sezoně je jednou z nepříjemností, která může ohrozit jinak dobře fungující spolupráci.