Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak hodnotíte rok 2020 z hlediska vašeho podnikání, jak jste spokojeni s jeho výsledky a jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet pneu(servisní) odvětví v České republice letos?
Společnost CZ VEHA působí na trhu od roku 2000 především jako dodavatel nákladních, zemědělských a průmyslových pneumatik. Od roku 2016 máme také svůj vlastní pneuservis. Rok 2020 byl z našeho pohledu velmi odlišný od jiných let, ale hlavně velice náročný z hlediska pozitivní motivace. Na jaře byl velký výpadek v nákladních pneumatikách a pneuservisu osobních vozidel, kdy spousta zákazníků zůstala v rámci vládních opatření doma a přezutí na letní pneumatiky odkládala nebo vůbec neřešila. Podzim byl naopak velmi silný a v konečném zúčtování byl rok 2020 obratově úplně stejný jako rok 2019 jak na prodeji, tak i na pneuservise. Již konec roku 2020 naznačil, že v roce 2021 dojde ke zvýšení cen pneumatik a může docházet ke krátkodobým výpadkům v dodávkách. Důvodů je hned několik: zvýšení cen a nedostupnost některých materiálů pro výrobu pneumatik, výpadky ve výrobních závodech způsobené koronavirem, problémy s dopravou ze zahraničí – nejen zvýšení cen, ale hlavně nedostatek volných kapacit, a v neposlední řadě nový zákon o výrobcích s ukončenou životností, který řeší také pneumatiky. V tuto chvíli je velmi složité predikovat, jaký bude rok 2021 – hodně naznačí jaro, zda budou zakázky ve stavebnictví a průmyslu. Ráda bych popřála touto cestou všem pevné nervy a hlavně hodně zdraví – svět se změnil a je potřeba se s tím vnitřně smířit a podívat se na vše, co děláme jinak.
Naše společnost AutoCentrum ČR, provozující síť online pneuservisů pod názvem Pneu ČR, si nedovolí minimální povzdech, nebo snad náznak negativní poznámky nad rokem 2020. Odvětví autoservisů a pneuservisů bylo v roce 2020 jednoznačně ušetřeno velkých zásahů vlády do provozu, jak to bohužel stále vídáme u jiných profesí. Pochopitelně se jednalo o mimořádný rok. Většina dodavatelů s námi byla v minimálním kontaktu, pracovali jsme ze svých domovů a osobní kontakt byl velmi výjimečný. Současně byl kontakt omezen i směrem k fleetovým zákazníkům, jelikož i oni měli velká a přísná vnitrofiremní omezení kontaktů. Co bylo ale nejsložitější? Samotná obsluha zákazníků v našich servisech. Radost komunikovat a obchodovat se značně omezila na rychlé převzetí vozidla a minimalizování času stráveného v přímém kontaktu se zákazníkem. Velké poděkování tak patří jednoznačně celému týmu, který ze všech stran slýchával o tzv. první linii, ve které se ale pochopitelně ocitali i oni sami. Byl to rok, v němž jsme se více věnovali naší firmě, systémům, kolegům, ale i rozvoji platformy Pneu ČR. Pokud se znovu neotevře trh a možnost cestovat, jak po stránce pracovních cest, tak i na soukromé výlety za zážitky, v roce 2021 předpokládáme ještě větší propad v prodejích pneumatik, než jaký jsme zaznamenali v roce 2020. Na druhou stranu vidíme příležitost v autoservisních službách. Vozový park v ČR lehce zestárl a pokles prodejů nových automobilů by mohl mít za následek častější využívání naší sítě servisů. Všichni se těšíme na možnost opět komunikovat, obchodovat, prostě pracovat a potkávat se, zažívat znovu to krásné, co obchod přináší.
Sezóna 2020 nám začala jako každá jiná a myslím, že spoustě podnikatelům také, nejen v našem řemesle. Bohužel během pár týdnů se celá situace začala rychle měnit, přicházela stále nová opatření, nejistota trhu se navyšovala a bylo těžké reagovat, a jediné, co nám zbývalo, tak bylo udělat vše potřebné a jen čekat, jak se celá situace vyvine. S příchodem jarní sezóny přišla zároveň i úleva a vše nasvědčovalo tomu, že obavy z marné sezóny by mohly být zbytečné. Při konečném součtu zakázek a čísel nám poklesl pouze prodej alu-disků. S podzimní sezónou to bylo obdobné, celkový počet zakázek byl podobný jako v roce 2019, poklesl nám pouze prodej ocelových disků a většina konečných zákazníků tak při koupi nových pneumatik dávala přednost segmentu střední a nižší třídy, toto jsou jediné zásadní změny, které jsme pocítili. Celý trh a celá situace se bude vyvíjet pouze od toho, jak dlouho nám budou vládnout naši dosavadní oligarchové. Je těžké předpokládat, jak se bude vyvíjet situace na trhu, když všechno může změnit jedna reportáž v televizních novinách. Nicméně můj postoj k sezóně 2021 je pozitivní, budeme dělat vše stejně a zásadní opatření nebo změny kromě zdražování se dělat nebudou.
Loňský rok byl pro naši společnost navzdory covidu velmi úspěšný, dokonce rekordní. I přes pokles trhu se nám podařilo držet plán růstu v řádu vyšších desítek procent. Naše firma již několik let pracuje na digitalizaci a úspěšně implementuje nová IT řešení napříč všemi aktivitami, které provozuje. Tyto investice nám přinášejí nové obchodní příležitosti a zároveň zefektivňují procesy uvnitř společnosti, umožňující další růst. Tyto trendy probíhají globálně po celém světě a pandemie je pouze výrazně urychlila. Investice do rozvoje firmy v posledních letech přinesly své ovoce i během pandemie, kdy jsme byli schopni na změny a krizové situace reagovat ve velmi krátkém čase. Aktuální nepříznivou situaci ve světě vnímáme jako příležitost. Snažíme se vytěžit maximum informací a zkušeností, které nám pomohou k dalšímu růstu a rozvoji. Z pandemie vzejdou vítězně ti, kteří jsou schopni a ochotni změnit svoje myšlení a zaběhnuté postupy. Ty jsou v našem oboru často velmi zkostnatělé. Očekáváme, že se situace v roce 2021 příliš nezmění. Pokračující nejistota úplného lockdownu či hromadné nákazy na pracovišti bude nadále velmi stresujícím a vyčerpávajícím faktorem. Nicméně chuť a touha posouvat naši firmu, která letos slaví 30 let, a celé odvětví dál je u nás mnohem silnější. Naše společnost i celý náš obor má mnoho nedostatků a slabin, což znamená nespočet příležitostí ke změnám, zlepšení a dalšímu rozvoji. Více než pandemie může náš obor negativně ovlivnit strach a neochota udělat něco jinak. Závěrem bych rád popřál všem pevné zdraví, hodně sil a odvahu ke změnám.
Já už jsem podvědomě očekával krizi už nějaké dva tři roky nazpět, a tudíž jsem byl ekonomicky velmi opatrný. Už začátek loňského roku byl poměrně rozpačitý, za což mohlo i teplé počasí, posléze se přidala pandemie, takže první kvartál se meziročně propadl o nějakých 60 %. To se však týkalo pouze pneuservisních aktivit, autoservis byl poměrně stabilní. Díky zimě, která byla naopak velmi vydařená, se vývoj podařilo částečně zvrátit, takže jsme rok ukončili s meziročním poklesem v řádu 10–15 %. Co bude dál? Osobně si myslím, že letošní rok nebude o moc lepší. Asi výrazně oslabí rychloservis, protože ty neujeté kilometry se musí někde podepsat. Budu se však držet stejné strategie, kterou prosazuji od začátku podnikání: mít zboží na skladě a odvádět kvalitní práci. To je, myslím, základ všeho. Budu tedy i nadále hodně naskladňovat a dělat dobrý servis pro zákazníky. Co do investic budu konzervativnější, ale myslím si, že i nižší čísla lze ustát bez nutnosti redukovat stavy zaměstnanců. Rozhodně ale nezvolím žádný „nejlevnější“ model podnikání. Bude hodně záležet na výrobcích, jak se v těžké době zachovají: zda budou podporovat dlouhodobé a loajální vazby, nebo v jakémsi pudu sebezáchovy sáhnou po levných výprodejích mamutím nadnárodním velkoobchodům. Druhá cesta možná zachrání někomu na chvíli židli, ale vede do záhuby.