Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
Povinnou „zimní legislativu“ mají zákazníci již v podvědomí. V našem pneuservisu jsme nezaznamenali velký rozdíl oproti období před zavedením této vyhlášky. Zákazníky máme již dlouhodobě „vychované“. Před každou zimní sezonou zasíláme zákazníkům informační dopisy o tom , kdy je vhodné přezout na zimní pneumatiky, jaká hloubka dezénu je potřeba atd. Od roku 2011 navíc upozorňujeme i na „zimní vyhlášku“ a období, na které se vztahuje. Zároveň však tvrdíme, že se nelze řídit striktně touto vyhláškou, co se týká určeného termínu. Řidiči by se měli řídit hlavně povětrnostní situací. Zimní podmínky mohou nastat i dříve než 1. listopadu a naopak mohou trvat déle než do 31. března. V tomto směru je „zimní legislativa“ nedokonalá. Řidiči mohou být zmateni stanovenými termíny. Některým starším lidem vysvětlujeme, že pokud je trvale slunečné, teplé počasí, tak není potřeba mít 1. listopadu přezuto na zimní. Na jaře pak také doporučujeme nespěchat. Převážná většina zákazníků je zodpovědná, přezouvá na zimní a dodržuje bezpečnou hloubku dezénu pneumatik. Takto činili i před stanovením povinnosti ze zákona. Je určité procento zákazníků, kteří nedbají na svou bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků provozu a jezdí celou zimu na letních, nebo na ojetých zimních pneumatikách. Tito lidé své návyky nezmění a nepomůže žádný zákon. Jinak zákon, který nařizuje povinné zimní pneumatiky v zimním období, vítáme, hlavně kvůli bezpečnosti silničního provozu. Hlavní je však rozum a osobní zodpovědnost každého řidiče za bezpečnost svojí, spolujezdců a ostatních účastníků provozu. Na toto ve svém oboru spoléháme.
Vcelku pozitivně. Zimní legislativa postupně změnila poměr objemu prodeje letních a zimních pneu. Zákazníci se o zimní pneu zajímají dříve, než tomu bylo v minulosti, a většinou nenechávají přezutí na poslední chvíli. Na tuto skutečnost musíme reagovat včasným zabezpečením skladových zásob v širokém rozsahu značek i rozměrů a dostatečném množství. Pozitiva: - Rozložení zimní sezony do delšího časového období. Zákazníci se neřídí jen počasím, ale i datem povinnosti přezutí. - Částečná eliminace negativního efektu vlídného zimního počasí, které má na prodeje zimních pneu velký vliv. Negativa: - Snad jen dojíždění zimních pneu v letním období.
„Odvětví“ je velmi široký pojem. Zahrnuje celý výrobní a distribuční řetězec, ale také konečné uživatele. Může znamenat domácí, ale také evropsky či celosvětový trh. V zemích, kde je zavedeno povinné používání zimních pneu podobně jako v ČR, se razantně zvýšil podíl prodeje zimních pneumatik – nicméně je to na úkor pneumatik letních. Uživatelé často dojíždějí zimní pneu během léta a máme zde opět diskuzi ohledně vlivu na bezpečnost provozu, podobně jako když se letní pneu používaly v zimě. Z pohledu plánovaní poptávky a zajištěni výrobních a distribučních kapacit se jedná o problém, kdy se prodej pneu ještě více kumuluje do jednoho jediného měsíce v roce – do října. Tím pádem si uživatelé hledají svého dodavatele i mezi jinými prodejními kanály, než tomu bylo dříve, tj. prodej pneu se rozmělňuje mezi vícero prodejních kanálů. Ten, kdo ztrácí trh, jsou klasické „kamenné“ pneuservisy.
Největším pozitivem změny legislativy v oblasti používání zimních pneumatik byly rekordní prodeje tohoto sortimentu na podzim roku 2011. Hrozba pokuty do 2000 Kč v blokovém řízení a varování pojišťoven, že v případě porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky můžou plnění nejen zkrátit, ale také zcela odmítnout - to byly dva hlavní důvody, proč nadstandardně předzásobený sklad zel záhy prázdnotou. S odstupem času si nedokážu představit, že by se v oboru mohla podobná situace ještě někdy zopakovat. Prvním negativem, které jsme pocítili, bylo zkrácení a zintenzivnění sezony. Do konce října, i když to vzhledem ke klimatickým podmínkám tehdy nebylo nutné, chtěli mít přezuto na zimní pneumatiky i „sváteční“ řidiči, kteří do té doby jezdili celý rok na letních pneumatikách. V následujících třech letech se však tato situace značně zklidnila. Co však přetrvalo, je snížený zájem motoristů o letní pneumatiky. Především v rozměrech do 15“ je toho důvodem celoroční používání zimních pneumatik, napříč rozměry pak dojíždění zimních pneumatik v letním období. Argument „přece je teď nevyhodím!“ slýchám jak od řadových motorisů, tak od dopravců, kteří upřednostňují ekonomické hledisko. Jak jsem již v minulé anketě, téměř jsem nezaznamenal zájem o celoroční pneumatiky. V důsledku změny legislativy v oblasti používání zimních pneumatik tak dnes prodáváme asi o 1/3 více zimních pneumatik než letních. Při pohledu do analýz prodejů od podzimu roku 2011 do začátku prázdnin letošního roku mi však vyplývá, že pomyslné nůžky rozdílu se každým rokem více zavírají…
Asi není potřeba zmiňovat přínos zákona, který vešel v platnost před čtyřmi roky a který bezpochyby přispěl k vyšší bezpečnosti na komunikacích v průběhu zimního období. Bohužel opravdová zima již několik let nepřišla, a tak je už téměř nepsaným pravidlem, že ne všichni majitelé vozidel mají 1. listopadu namontované zimní pneumatiky. Řada z nich vyčkává, až předpověď počasí ohlásí změnu a ta, jak se zdá, přichází rok od roku později. Nejspíš se mnou bude většina zúčastněných prodejců souhlasit, že blížící se termín splatnosti naskladněného zboží, které díky opožděnému nástupu zimního období z větší či menší části není prodáno, je dost zneklidňující prvek. Alespoň z mého pohledu se stalo poslední čtvrtletí roku ekonomicky nejsilnějším obdobím, což určitě významnou měrou ovlivnila výše zmíněná legislativní úprava. Skutečnost, že zimní sezona je jakousi jistotou - i když s ohledem na vrtochy počasí poněkud relativní, dopad nové vyhlášky na bezpečnost beru jako pozitivum. Už méně pozitivním se stává průběh jarních sezon. Prodej letních pneumatik není srovnatelný s prodejem těch zimních. Jedním z důvodů může být dnes již běžné dojíždění zimního obutí a možnost jeho opotřebování až na zákonem povolenou mez. Opomenout nelze ani poměrně časté „ekonomické řešení“ některých dobrodruhů – nákup použitých pneumatik. Žasnu, když vidím, za co má někdo odvahu požadovat nemalé peníze. Myslím si, že by si i toto zasloužilo pozornost legislativců.