Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
Letošní zimní sezóna byla vcelku stejná jako ty předchozí, co do náročnosti na čas a také vydanou fyzickou a psychickou energii. Rozdíl je možná letos jen v tom, že přibylo několik nových zákazníků, co pár předchozích sezón nezouvali zimní pneu, dojížděli je a teď jim přišel čas na nákup nových. Také evidujeme nárůst klientů s vozidly na operativní leasing, kteří letos s novými vozy vyjeli a museli zajistit své první zimní pneumatiky.
Letošní zimní sezóna byla vzhledem k dlouhodobému teplému počasí velmi výjimečná. Paniku, kterou stagnující křivky na začátku sezóny na trhu způsobily, odrážely obavy z plných skladů a kriticky klesající marže. Nedostavil se ani obvyklý vrchol sezóny – 1. listopad. K tomu došlo až o dva týdny později. Až na výjimky obchodníci nedokázali v posilující sezóně na růst včas reagovat adekvátním navýšením marží. Nejsilnější období se pak koncentrovalo do jednoho týdne. Obrat v tomto období byl v porovnání s „nejslabším týdnem“ letošního roku dokonce 14násobný. Zároveň byl o téměř 30 % silnější v porovnáním s vrcholem loňské zimy. Pro většinu obchodníků bude ale zima 2017 také sezónou promarněných příležitostí. Někteří prodejci z výše uvedených obav „rozpustili marži do ulice“, jiní opakovaně „kazili“ cenu s vědomím výrobců. Je to škoda, navíc ve chvíli, kdy je ekonomická situace firem i spotřebitelů nejlepší v historii. Kdy jindy je možné lépe vydělat a připravit se na krizi, která nutně cyklicky přichází?
Průběh této sezóny musím zatím hodnotit velice pozitivně, od poloviny října až do této doby (cca 20. 11.) jsme v jednom kole a navíc se i dobře prodává zboží. Myslím, že letošní sezóna bude lepší než ty minulé, vždy byl největší nápor cca 14 dnů, maximálně 3 týdny. Letos je to již minimálně měsíc, a to je pak hodně znát. Možná je to dáno i tím, že se ekonomice daří, lidé se nebojí utrácet, kupují se nové vozy atd. V neposlední řadě je to ale i o individuálním přístupu daného servisu k zákazníkovi.
Letošní průběh sezóny hodnotím velice pozitivně. Postupný náběh již od konce měsíce září a kontinuální navýšení objemu servisu až do špičky sezóny. Zatím v tuto chvíli mohu říct, že sezóna stále ještě nekončí. V letošním roce také zaznamenávám velice dobrou dostupnost zboží v průběhu celé sezóny a až na pár výjimek jsme neměli s průběžným doplňováním zimních pneumatik sebemenší problém. A čím se letošní sezóna liší? Nevím, jestli se to dá takto jednoznačně říct, ale spíš zaznamenáváme výrazně vyšší časovou náročnost na servisní úkony spojené s TPMS senzory a rok od roku vyšší podíl pneumatik RunFlat.
Letošní zimní sezóna přišla se zhruba čtrnáctidenním zpožděním. Hlavní a intenzivnější část sezóny je za námi, v druhé polovině listopadu však vnímám mírné oživení poptávky. Je již dlouhodobým trendem, že z pohledu tržního potenciálu stagnují, resp. velmi mírně rostou prodeje pneumatik menších rozměrů, tažené především 16palcovými rozměry, a naopak zaznamenáváme růst pneumatik v rozměrech 17“ a větší. Velmi pozitivní trend v letošní zimě vidím ve výrazném nárůstu potenciálu prémiového segmentu, který je také hlavním faktorem ovlivňujícím nárůst celkového tržního potenciálu. Hlavní rozdíl, který je viditelný u letošní zimní sezóny v porovnání s těmi předcházejícími, je absence výraznějšího navýšení tržní cenové úrovně v období sezónní špičky, a to jak na B2B, tak i na B2C úrovni. Cenová úroveň v průběhu sezóny je letos velmi stabilní. Mírný pokles cen zaznamenáváme až v druhé polovině listopadu. Za společnost Goodyear můžu s potěšením konstatovat zvyšující se poptávku leasingových společností po našich značkách.